Niels de Jong
Oprichter TAMBR

Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter van TAMBR, dat merken helpt met het ontwikkelen met hun muzikale identiteit.
-
ING kan beter zijn eigen ding doen
Do Your Thing: een prachtige nieuwe global tagline voor ING. Maar hoe is die vertaald in muziek?
-
Reclamemuziek. Hit of shit?
Afgelopen jaar werd voor het eerst de reclamemuziek top veertig aller tijden samengesteld. Een dankbaar initiatief. Want hoewel er elke week wel een reclameprijs wordt uitgereikt, was het eerder nog niet mogelijk om een hitnotering te claimen. Bureaus buitelden dan ook over elkaar heen om hun successen te vieren. Leuk hoor, zo'n liedjes-ranglijst. Maar de vraag is natuurlijk: wat levert een reclamehit nou eigenlijk op?
-
Hoe duur klinkt cognac?
Muziek in campagnes kan zorgen voor sterke associaties. En natuurlijk het liefst met het merk zelf. Zodat op het juiste moment, jouw merk herinnerd wordt als relevante optie. Niets is daarin effectiever dan een muzikale trigger. Maar werkt dat ook met één enkele noot? Louis XIII probeert het in hun nieuwe campagne voor cognac.
-
Waarom Volkswagen klinkt als een vrouw
Of we nou op weg zijn naar een schermloze toekomst of niet, geluid gaat een steeds belangrijkere rol spelen in hoe merken met hun publiek omgaan. En hoe vooruitstrevend een sonic identity ook klinkt, een tijdperk zonder visuele beeldmerken is bijna niet meer voor te stellen. De Egyptenaren waren er trouwens als eerste bij.
-
Sonic branding: maar hoe dan?
De opkomst van voice is onmiskenbaar en digitale radio is hard op weg een digitaal massamedium te worden. Tegelijkertijd explodeert het aantal formats voor online video en groeit het bereik van podcasts. De markt vraagt dus om méér en een grotere variatie aan audio. En om daaraan tegemoet te komen moeten bedrijven sneller en flexibeler kunnen produceren, terwijl ze de herkenbaarheid van hun merk moeten behouden. Of beter: vergroten. Dat is een flinke uitdaging. Wat kun je als merk doen?
-
Sonic branding: hype of noodzaak?
Als je een beetje hebt opgelet kan het je niet ontgaan zijn: audio is aan een opmars bezig. Zelfs lokale kranten besteden er aandacht aan. Net nu je dacht dat je alles op orde had. Een hip reclamebureau dat altijd passende muziekjes voor je uitkiest. Gezellige stock-muziek onder je online-campagnes. En misschien een lollig soundlogo. Wat is er aan de hand? Welnu, we staan aan de vooravond van een revolutie in audio. Of beter gezegd: een herwaardering.