Babs Muljadi
Eigenaar De Marketing Ninja

De Marketing Ninja helpt gepassioneerde ondernemers met marketingstrategie hun doelgroep bereiken, raken en bewegen. Eind 2018 opgericht door Babs Muljadi, vandaag hard aan het groeien en actief met een extra Ninja én een uitgebreid partnernetwerk van marketing specialisten.
We schrijven hier graag over het heerlijke marketingvak en over het leven als ondernemer.
Onze missie is om marketingstrategie toegankelijk te maken - óók in het MKB. Met een pragmatische aanpak en in normale mensentaal leggen wij de verbinding. Zo gaan we samen elke missie te lijf!
-
De theorie en de aanpak: ouderwets degelijke marketing
Wat is nou eigenlijk de basis van een marketingplan? In het vorige artikel had ik het al over de nut en noodzaak van een marketingplan. Het klinkt misschien ouderwets, maar een SWOT-analyse is nog steeds een heel sterk vertrekpunt. Door te beginnen met intern en extern onderzoek waarborg je dat je altijd je bedrijf in verband brengt met de markt en dus een tunnelvisie over ‘die géwéldige producten en diensten van je’ voorkomt. Een bekende valkuil is dat we alleen naar onze sterktes kijken en denken ‘dit moet toch gewoon verkopen?’ Door eerst onderzoek en analyses te doen dwing je jezelf ook een strategie te bedenken hóé het dan kan verkopen. Hieruit volgen marketingacties die gefundeerd en onderbouwd zijn met inzichten vanuit zowel je bedrijf als de markt!
-
Strategisch marketingplan als onmisbare pijler onder elke onderneming
Als ondernemer snap je echt wel dat een goed marketingplan je commerciële resultaten een boost kan geven. Gelijktijdig is het soms moeilijk en onduidelijk hoe je hier tijd voor vrijmaakt, waar je moet beginnen en hoe je focus aanbrengt. Veertig procent van alle startende ondernemers valt binnen vijf jaar om. In veel gevallen ontbrak het aan een doordachte marketingstrategie. Hoe zorg je met een strategisch marketingplan voor een gezonde onderneming?
-
Klaar voor dé marketingactie die jouw doelgroep bereikt, raakt en beweegt?
“Een marketingplan. Goed verhaal. Maar kunnen we nu eerst over tot actie?” Het zal je verbazen hoe vaak ik deze vraag krijg. Als we het hebben over hoe je marketing moet inzetten om de juiste klanten aan te trekken en meer te verkopen, dan willen veel ondernemers metéén actie. I get it, ze willen resultaat. Maar als je er over nadenkt is het niet logisch.
-
Elke marketing-uiting effectiever, dankzij deze vier vragen
Vandaag nog die nieuwe advertentie live, of eerst aan de slag met je marketingstrategie zodat die advertentie dadelijk effectiever is... Wat doe jij? Een dilemma waar veel ondernemers en marketeers mee worstelen. In andere vakgebieden weten we dit blind in een logische volgorde te plaatsen. Je begint niet aan een project zonder een projectplanning. En je begint niet aan de verkoop van een product zonder helder te hebben wat het je klant oplevert. Op marketinggebied ligt dit anders. Vaak zetten ondernemers en marketeers uitingen live, voordat ze hebben nagedacht over positionering en onderscheidend vermogen. Het lijkt misschien ingewikkeld of overbodig, maar door een paar vragen voor jezelf te beantwoorden voordat je start, zul je die marketing-euro’s effectiever en efficiënter investeren.