Margot Bouwman
Brand- en businessconsultant

Margot Bouwman is brand- en businessconsultant. Daarvoor werkte zij als Strategy Director bij J. Walter Thompson Amsterdam. Haar carrière begon zij als wetenschappelijk assistent bij Giep Franzen. Samen met hem schreef ze het boek ‘De Mentale Wereld van Merken’.
Bij SWOCC publiceerde ze in 1999 bovendien haar scriptieonderzoek over merkimago. Vervolgens stapte Margot de reclamewereld in: zij werkte als strateeg achtereenvolgens bij Lowe, SWH/Indie, Euro RSCG, UbachsWisbrun/JWT en Doom & Dickson. Ze won in 2001 de Jonge Haan: de prijs voor het grootste talent in de communicatiebranche. Margot doceert regelmatig over merken en communicatie aan diverse opleidingen. Sinds juli 2014 maakt Margot onderdeel uit van de Raad van Advies van SWOCC.
-
Dataloos voor een mooiere wereld
Data zijn geweldig in staat om voorspellingen te doen, maar met alleen voorspellingen zijn we er niet. Wordt het niet tijd om, in ieder geval zo af en toe, los van die data te komen en weer wat meer te vertrouwen op onze creatieve denkkracht? Ons vak gaat niet alleen over data en voorspellingen doen. Ons vak gaat ook over het vermogen om je voor te stellen dat een merk, een branche, een toepassing of de hele wereld, totaal anders kan zijn.
-
Gewoon een beetje ongewoon gewoon: dat werkt
Mensen staan meer 'aan' dan ooit. Alles verandert snel en er is overal continu iets nieuws te beleven: nieuwe mode, nieuwe collecties in de winkel, nieuwe social platforms, nieuwe technologie, nieuw voedsel. Door dit nieuwe, snelle tempo in de samenleving, verandert de manier waarop mensen impulsen waarnemen en verwerken. Mensen zijn alerter en staan – volgens de trendbureaus – meer dan ooit open voor verrassingen en nieuwe ervaringen.