Marieke Klauwers
Content marketeer Coosto

Contentmarketing in de B2B-markt: een onderwerp waar Marieke - content marketeer bij Coosto - graag haar vingers aan brandt. Hoe kunnen marketeers en salesprofessionals content effectief inzetten, zodat het uiteindelijk leidt tot leadgeneratie? Ze gelooft in de kracht van social selling en creëert daarnaast content op basis van social media data.
-
Inhaken: waarom we nog zo vaak de plank misslaan
Inhaken op social media: een paar jaar terug was het vaak nog een waar spektakel. Vier jaar geleden werd er zelfs een heuse 'Newsjackathon' georganiseerd, waarbij deelnemers 24 uur lang zo scherp mogelijk uit de hoek probeerden te komen. En ook bedrijven begonnen in te haken op de meest uiteenlopende dagen en actualiteiten. The Best Social lanceerde zelfs de categorie 'Beste Inhaker' in hun jaarlijkse awardshow. Maar: merken die inhaken om het inhaken mogen wat mij betreft afhaken in 2019.
-
Beste contentmarketeers, stop met streven naar schijnwerpers
Dertien-in-een-dozijn-content: in dit vakgebied maken we ons er allemaal schuldig aan. Kwantiteit gaat nog te vaak boven kwaliteit. Van lijstjes tot aan how-to’s: we produceren alsof het onze lieve lust is, terwijl vier op de tien merken niet eens een echte visie op contentmarketing heeft. De propositie lijkt op orde, maar wederom weet 40 procent die niet door te vertalen naar een verhaal. Dat blijkt uit onderzoek van hoogleraar contentmarketing Ed Peelen. Het wordt dus tijd dat we stappen gaan zetten. Want als er één principe is dat niet stil mag staan, dan is het contentmarketing wel.
-
Zorgsector grijpt nog te weinig kansen op social media
Eén op de vijf Nederlanders vindt dat elke zorginstelling aanwezig moet zijn op social media. Dat blijkt uit onderzoek van LVB Networks, uitgevoerd door Multiscope. Ruim duizend ondervraagden geven aan vooral behoefte te hebben aan tips, ervaringen en informatie over de instelling, zorg of ziekte. Maar wat doen zorggroepen om ervoor te zorgen dat ze ook online worden gevonden? Dat ze hun positieve offline imago ook online uitstralen?
-
Genereer leads met je persoonlijke LinkedIn-profiel
"Leads krijgen door je persoonlijke LinkedIn-profiel? Dat gebeurt niet." Het is een veelgehoorde uitspraak en tevens één van de grootste misvattingen over het zakelijke social media-platform. LinkedIn is zoveel meer dan alleen een online cv. Dat zien we alleen al terug in alle ontwikkelingen rondom het platform, zoals het inzetten van native video, de mogelijkheid om hashtags te volgen en de integratie van Microsoft en LinkedIn. Hoewel veel bedrijven een bedrijfspagina hebben op LinkedIn, heeft je persoonlijke profiel veel meer marketingwaarde: het heeft namelijk de potentie een perfecte leadgenerator te worden.
-
B2B-contentmarketing: dit is waarom het niet van de grond komt
In een eerder artikel schreef ik al over de belangrijkste verandering in de B2B-markt en de veranderende 'buyer journey'. Een onderzoek over B2B-leadgeneratie toont aan dat er nog een hoop te winnen valt. Maar liefst 65 procent van de salesmanagers en marketeers is niet tevreden over de leadgeneratie. Daarbovenop blijkt contentmarketing – een belangrijk discipline binnen het vakgebied dat bijdraagt aan leadgeneratie – niet van de grond te komen in de B2B-markt. Waar ligt dat aan? Waar gaan bedrijven de mist in? Wat zijn de grootste valkuilen en hoe zorg je ervoor dat contentmarketing wél van de grond komt?
-
Dit is de belangrijkste verandering in de B2B-markt
Klanten in de B2B-markt zijn – anders dan een paar jaar geleden – tegenwoordig al voor het grootste deel door het salesproces heen als ze een bedrijf eenmaal benaderen. Die verandering in de ‘buyer journey’ is een belangrijke ontwikkeling in de B2B-markt, waar veel bedrijven nog niet klaar voor zijn. Verkopen lopen terug, leads verminderen en het websitebezoek is niet meer wat het ooit is geweest. Tja, en wat doe je als je dat als marketeer ziet gebeuren?
-
Onderzoek: wie heeft de beste online reputatie in de B2B-markt?
Ook in de B2B-markt worden social media steeds meer onderdeel van de marketingstrategie. Maar hoe gebruiken B2B-bedrijven social media? Welke bedrijven springen eruit en welke laten nog kansen liggen? En welk B2B-bedrijf heeft de beste online reputatie? Ik onderzocht hoe 75 B2B-bedrijven ervoor staan op social media.