Ger van den Buijs
FiveDolphins

Ger van den Buijs is spreker en auteur van “Forget reach, Start selling – What e-commerce should learn from retail.” Ger werkt voor Sligro, een bedrijf met 900 mln euro online omzet. Hij is ook founder van FiveDolphins.com, de plug-in om ecommerce te ondersteunen met community.
-
Zo kunnen we problemen met AVG en privacy oplossen
"Hoe moeten we na 25 mei omgaan met onze social media-campagnes?" Deze vraag werd me onlangs gesteld door het Ministerie Algemene Zaken, met het oog op de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel bekend als GDPR. De vraagstelling is eigenlijk heel vanzelfsprekend, maar door dat in het perspectief van de overheid te plaatsen, leidde het me toch naar enkele verrassende gedachten. Dit geeft een bredere blik op omgang met privacy-gevoelige data van consumenten.
-
Nederlands kampioen AVG/GDPR: werk met je klant in plaats van zijn data
25 Mei is het zo ver. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) treedt in werking. Aan de AVG kleeft een akelige boeteclausule. Het is dus verstandig de aanwijzigen in de wet goed op te volgen. Hierover zijn al veel artikelen geschreven. Wat mij daarbij opvalt is dat de meeste artikelen inzetten op een defensieve benadering: “Wat moet je doen om een boete te voorkomen.” De impliciete doelstelling daarbij is om zo min mogelijk te veranderen aan de huidige werkwijze.
Mijn doel met dit artikel is om verder te gaan, om AVG/GDPR als een kans te positioneren. Gebruik de intentie van de wet om een optimale klantervaring te creëren. Ik zie de wet als de verwoording van de wens van heel veel mensen. Anders was de wet immers nooit aangenomen. Het bedrijf dat de privacy van consumenten het best beschermt, genereert hiermee dus positieve emotie. Pak de leidersrol. Ik wil je motiveren om de beste privacybeschermer van Nederland te worden en je laten zien welke alternatieven je hiertoe hebt.
-
De trends voor 2018
Hoe word jij een van de nieuwe spraakmakende merken van 2018?
2018 wordt een jaar waarin Amazon haar marktaandeel in Nederland gaat uitbreiden. En ook bol.com timmert verder aan de weg met Plaza. Maar waar we aan het einde van 2018 écht over praten, is een aantal nieuwe spraakmakende merken. Merken die in korte tijd hun markt op z’n kop hebben gezet. Merken die het speelveld gaan veranderen. Of het nu productie- of retailbedrijven zijn, want het onderscheid tussen deze bedrijven vervaagt.
-
Amazon richt haar pijlen op Nederland, en nu?
Het is het duivels dilemma voor retail: ga ik via één van de marktplaatsen zoals bol.com, Amazon, Etsy, eBay, Tone, Frendz of Alibaba verkopen, of focus ik op verkopen via mijn eigen kanalen? Veel retailers worstelen met deze vraag, omdat weinig bedrijven voldoende winst te weten maken met hun e-commerce activiteiten. Zijn marktplaatsen voor hen een kans of juist een bedreiging?
Deze vraag wordt de komende tijd alleen maar urgenter nu Amazon zich vanuit Duitsland op de Nederlandse markt gaat richten. Maar ook de groei van de marktplaats van bol.com en die van de Chinese webshops gaan de komende tijd de prijsconcurrentie verder aanwakkeren. Er is niet één ultiem antwoord, dus wil ik je in dit artikel inzichten en ervaringen geven. Maar mijn doel is in de eerste plaats om je alternatieven aan te reiken.
-
Wordt TONE van Kijkshop net zo’n succes als FRENDZ?
Is het verstandig deel te nemen in de crowdfunding van TONE of niet? Misschien gaat TONE, van Kijkshop, het (e-)retaillandschap flink opschudden. Zelf zijn ze in ieder geval vol vertrouwen. Aan de vooravond van de lancering van TONE en zonder het gezien te hebben, is het natuurlijk lastig harde uitspraken te doen. Toch is er genoeg bekend over de plannen van het platform voor een analyse.