Bob Bruinenberg
Adviseur MSL

Adviseur bij MSL, strategisch pr- en communicatielabel van Publicis Groupe. Geïnteresseerd in sustainability, brand citizenship, concepting en nieuwe manieren van communicatie. Blogt af en toe.
-
Wat corporates kunnen leren van kledingmerken
De wereld van de modehuizen en kledingmerken is groot. Jaarlijks gaat er in de textielindustrie meer dan 3 biljoen dollar om en er werken dagelijks meer dan 30 miljoen mensen aan het aankleden van consumenten. Het is een sector die trends maakt, breekt, zet én volgt. Maar óók een sector die moet veranderen, want de businessmodellen zijn verouderd en het imago van de modewereld is op z’n zachts gezegd niet al te best. Iets waar menig corporate (denk bijvoorbeeld aan ING) over mee kan praten...
-
Pride en pinkwashing in marketingland
Van 29 juli tot en met 6 augustus staat Amsterdam in het teken van Pride Amsterdam, met als feestelijk hoogtepunt de botenparade op zaterdag. De hele stad is gehuld in roze en de welbekende regenboogvlaggen wapperen de hele week trots in de wind. Ook op social media regent het regenboog emoji’s en gifjes van eenhoorns. Eén week in het jaar voelt het alsof heel Nederland massaal achter de LGBTI-community staat en zich sterk maakt voor het onderwerp. Equality en gaypride zijn ‘hot’ en dat weet ook het Nederlandse bedrijfsleven al een aantal jaar. Maar hoe oprecht zijn al die marketingcampagnes?