Simone Krouwer
PhD researcher Universiteit Antwerpen

Adverteerders die steeds meer verschuiven richting een rol als producenten van mediacontent: deze ontwikkeling fascineert mij.
Als onderzoekster aan Universiteit Antwerpen richt ik mij voornamelijk op ‘native advertising in online nieuwsmedia’, advertenties die eruit zien en lezen als redactionele content op een nieuwswebsite.
Een goede implementatie van native advertising is niet enkel belangrijk voor het succes van adverteerders, maar ook voor het voortbestaan van de online nieuwsmedia. Voor mijn onderzoeken werk ik samen met nationale nieuwsorganisaties en help ik zowel media als adverteerders bij het invullen van hun native advertising strategie. Daarnaast geef ik presentaties op congressen en lessen aan studenten op het gebied van content marketing en online adverteren.
-
Native advertenties: de invloed van tweezijdige informatie op vertrouwen
Lezers staan vaak sceptischer tegenover artikelen van adverteerders dan tegenover gewone nieuwsartikelen van journalisten. Dat is logisch (en ook terecht), maar zijn er geen manieren om ervoor te zorgen dat het vertrouwen toch beter wordt? In nieuw onderzoek is gekeken naar de invloed van het 'tweezijdig maken' van native advertenties, waarbij de adverteerder niet enkel positieve informatie in het eigen voordeel biedt, maar ook negatieve informatie.
-
De bonus van banners bij native advertenties
Een nieuwe wetenschappelijke studie uit de VS toont aan dat native advertenties op nieuwswebsites sneller te herkennen zijn als er een extra banner van dezelfde adverteerder bij staat. Het toevoegen van een banner werkt net zo goed als het toevoegen van een label (zoals 'gesponsord'). Ook hebben de onderzoekers gekeken naar de invloed van banners en labels op evaluaties door lezers van de native advertentie, de adverteerder en de nieuwswebsite.
-
De 10 belangrijke learnings van NU.nl over mobile native advertising
Wat heb je aan goede content als niemand die te zien krijgt? Nu zoveel bedrijven zich bezighouden met het produceren van content, is een goede distributiestrategie minstens zo belangrijk als het brengen van een sterk verhaal. Praktisch alle grote nieuwsmedia bieden adverteerders naast display advertisements daarom ook de optie om te adverteren via ‘branded content’ of ‘native advertisements’: advertenties die qua vorm en inhoud op de redactionele content op de nieuwswebsite aansluiten.
Ook NU.nl speelt met NUstudio in op de vraag van adverteerders om samen goede content onder de aandacht van lezers te brengen. De hoeveelheid native advertisements is in het afgelopen jaar met ruim twintig procent gegroeid en de advertenties scoren over het algemeen goed op clicks en engagement.
-
Native Advertising: hoe prominent mogen labels en het adverterende merk zijn?
Het aantal native advertisements, advertenties die eruit zien en lezen als een nieuwartikel, op online nieuwswebsites is flink gestegen. Doordat deze advertenties in potentie meer waarde voor de lezers kunnen bieden, krijgen ze gemiddeld meer aandacht dan traditionele banneradvertenties. Er is echter nog weinig bekend over hoe deze gesponsorde artikelen dan precies ontworpen moeten worden.