Bouke Vlierhuis
Adviseur en strateeg in contentmarketeer boukevlierhuis.nl

Ik adviseer bedrijven en andere organisaties over het doelgericht inzetten van online content. Ik heb het naar mijn zin op de plek waar strategie, creativiteit en technologie bij elkaar komen. Enthousiasme verspreiden, kennis delen en processen verbeteren horen bij mijn dagelijks werk.
-
Ik kreeg een brief van mijn verzekeraar. En nu ben ik chagrijnig
Vertrouwen is belangrijk in marketing. De content die je maakt, kan vertrouwen opbouwen maar ook heel makkelijk afbreken. Hoe voorkom je fouten en communiceer je op een open, eerlijke manier? Ik geef je de basisregels.
-
Worden Marketing en Support ooit vrienden?
Omnichannel marketing vereist een holistische visie op marketing, sales, service en product. En dat eist van bedrijven dat ze stoppen met silo’s bouwen en – nu echt – de klant in het centrum van hun activiteiten gaan zetten. Maar hoe? Waar begin je? Ik had het erover met Thijs van Bemmelen, marketingmanager met een liefde voor integrale, omnichannel marketing.
-
In kleine stapjes op weg naar het marketing-walhalla
Marketing automation: voor een marketeer klinkt dat toch heerlijk? Alsof je alleen nog maar je computer aan hoeft te zetten, op een grote rode knop hoeft te drukken en je marketing gaat verder automatisch. Het systeem zorgt dat de juiste mail op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt. Je socials worden bijgehouden, je website wordt gepersonaliseerd… Het marketing-walhalla.
-
Feedback geven op tekst? Zo doe je dat (9 tips)
Als je verantwoordelijk bent voor content moet je regelmatig teksten beoordelen en van feedback voorzien. Mijn ervaring als tekstschrijver leerde me dat er goede en minder goede manieren zijn om dat te doen.
-
Drie redenen om die mooie marketingsoftware nog even niet aan te schaffen
Op het gebied van marketingsoftware is het internet inmiddels een soort luilekkerland. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn 27 verschillende tools voor, met allemaal hun kwaliteiten en hele aantrekkelijke gratis proefversies waar je makkelijk hele dagen mee kunt prutsen. Maar welke tools heb je nou écht nodig? Het is voer voor eindeloze discussies en dure consultancytrajecten. Drie redenen om die shiny software-tool nog even niet aan te schaffen.
-
Content is geen zak rijst
De klant centraal stellen. Iedereen heeft het erover, maar het blijft een uitdaging. Hoe organiseer je je content zodanig dat je echt de klantervaring op de eerste plaats kunt zetten? Een interview met Noz Urbina, organisator van het het congres OmnichannelX en auteur van 'Content Strategy: Connecting the Dots Between Business, Brand, and Benefits'.
-
De trends voor 2018
2018: 3 dingen voor op de to-do lijst van de marketeer
Wat moet er voor 2018 op de todo-lijst van de marketeer staan? Hoe meer ik daar over nadacht, hoe meer ik mij realiseerde dat de belangrijkste innovaties in marketing niet in technologie zullen liggen (in ‘voice controlled audio ads’), zoals één overenthousiast blog beweerde, maar in hoe we marketing organiseren.
-
De customer journey in kaart in 60 minuten?
De ‘60 minuten’-serie van Uitgeverij Haystack is bedoeld om drukke ondernemers snel een overzicht te geven van een belangrijk aspect van (online) marketing. Maar het formaat heeft zijn beperkingen. Zo houdt Bart van der Kooi in De customer journey in kaart in 60 minuten eigenlijk te weinig ruimte over voor de belangrijkste stap in het proces.
-
Thierry Soubestre (oprichter Social Karma): “Wat marketeers normaal weken kost, doen wij in een uur”
Thierry Soubestre, oprichter van het Brusselse bedrijf Social Karma (recent overgenomen door Synthesio), sprak in juni op WebTomorrow over het gebruiken van Facebookdata als basis van je marketingstrategie. Met de laptop open en onze neus in de data praatten we daarna nog even verder. Martechnerds onder elkaar. Conclusie? Ja, data is van levensbelang. Maar iedereen kan bij de data. Hoe je de rest van je proces inricht, dat is de onderscheidende factor.
-
Wake-up call voor ondernemers
Waardeproposities slijten sneller dan ooit. Het is dus zaak om te innoveren voordat je ten onder gaat. In De wet van de Paracetamol wil Paul Moers laten zien waarom en hoe dat moet.
-
“Door AI kunnen marketeers relevanter zijn, terwijl gebruikers minder data hoeven af te staan”
Jeremy Waite, evangelist bij IBM, demonstreerde op WebTomorrow de Watson Marketing Assistant. Na zijn keynote sprak ik nog even met hem verder. Het werd een levendig gesprek over het verband tussen big data en AI, de dood van de CMO en het verslaan van spammers door simpelweg een beter mens te zijn.
-
Het gaat niet over technologie, maar over mensen
WebTomorrow is het jaarlijks congres van het Belgische marketingblog Bloovi. Dit jaar bestreek het programma voor het eerst twee overvolle dagen. Het werd een evenement met veel inzichten, inspiratie, vette beats en goede gesprekken. Een aanrader voor iedereen die *digital* serieus neemt.
-
Uitgelezen: Influencers - Carole Lamarque
Influencer marketing is als aparte marketingdiscipline nog jong. Carole Lamarque waagt, gedeeltelijk met succes, een poging om het vakgebied tussen twee kaften te vangen.
-
Conversational interfaces
7 richtlijnen voor het schrijven van teksten voor chatbots
De bots komen eraan. Steeds meer mensen willen mobiel chattend met merken communiceren. En door kunstmatige intelligentie kunnen we dat automatiseren. Maar chatcommunicatie stelt nieuwe eisen aan geschreven content. Zeven dingen om aan te denken als je schrijft voor chatbots.
-
Meer bereik op social media? Maak een ambassadeurslijst!
Als je net begint met socialmediamarketing is het een hele uitdaging om bereik op te bouwen. Een van de manieren om dat te doen, is je content naar goede relaties te mailen en ze vragen die te delen.