Walter Limpens
Neuromarketing onderzoeker Neurensics

Walter Limpens is een psycholoog, met een niet aflatende interesse in het brein. Één van de leukste en belangrijkste dingen die gedragswetenschappers in de afgelopen eeuw hebben onderzocht is hoe men reageert op communicatie. Hoe communiceren we met elkaar, hoe verwerken we informatie en hoe worden we beïnvloed? Dat is iets wat Walter dagelijks onderzoekt op zijn werk, gebruikmakend van state of the art hersenscan apparatuur: een MRI-scanner.
Walter Limpens is partner in Neurensics. Het bedrijf heeft in de afgelopen 10 jaar de meeste commerciële MRI scans ter wereld verricht. Uit de MRI studies en andere gedragswetenschappelijke onderzoeken komen zeer interessante en leuke inzichten, die Walter graag deelt tijdens lezingen en colleges over de psyche van de consument.
-
Waarom je volgens gedragswetenschap juist nú moet communiceren
Het coronavirus heeft een flinke impact op de economie. Er heerst veel angst, wat van invloed kan zijn op consumentengedrag. Daarnaast leeft de vraag of de consument reclame nu wel gepast vindt. Heeft het als adverteerder dan wel zin om te communiceren? Ik bekijk deze vraag vanuit een gedragswetenschappelijk perspectief.
-
De politiek draait niet om het beste idee, maar om de best gecommuniceerde emotie
Lang werd er gedacht dat stemmers kiezen op de partij met de meest overtuigende rationele argumenten. Gedragswetenschappelijk onderzoek laat echter iets anders zien. De politiek is geen marktplaats van ideeën, maar van emoties.
-
Holy Soda’s psychologische trucs maken consument dorstig naar meer
Het verboden spotje van Arie Boomsma is de talk of the town. Gelovigen hadden geklaagd, Arie had een hotel leeggeroofd en Holy Soda moest publiekelijk excuses aanbieden. Enige tijd later werd bekendgemaakt dat Holy Soda dit allemaal in scène heeft gezet. Een sterk staaltje marketing, ondanks de kritiek uit marketingkringen. Erg effectief ook, door slim gebruik te maken van psychologische trucjes zorgde Holy Soda voor bijna 700.000 views.