Sjaak Hoogkamer
Hoofdredacteur MarketingTribune

Sjaak Hoogkamer is al ruim 30 jaar actief in de communicatiewereld. Als geschoold journalist heeft hij alle disciplines in het communicatievak doorlopen: van copywriter tot PR consultant en van hoofdredacteur tot communicatiemanager. Altijd met een sterke redactionele en creatieve focus. Hij is sinds maart 2013 hoofdredacteur van MarketingTribune.
-
Vinted en de hobbelige weg naar groot succes
Vinted, platform voor tweedehands kleding en andere producten, is een hit in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Toch was het bedrijf in 2016 bijna ter ziele. CEO Thomas Plantenga (foto boven) in gesprek met Aljan de Boer over de hobbelige weg naar succes.
-
Het is tijd voor NHA Thuisstudies #spon
Een ingrijpende reorganisatie in 2018 was voor opleider NHA ook het moment voor een nieuwe merkstrategie. Doel: een grotere naamsbekendheid creëren en nummer 1 in thuisstudies worden. Marketingbureau Zandbeek uit Eindhoven ontwikkelde een integrale marcomstrategie en nieuwe merkbelofte voor de opleider: ‘Dit is jouw tijd.’ Een bijzondere samenwerking tussen twee familiebedrijven die dankzij een groot vertrouwen, hoge flexibiliteit en snelle beslissingen leidt tot een ongekend succes. ‘Plannen maken en brainstormen bij Zandbeek voelt als thuiskomen.’
-
Hoe de Amsterdamse Westerkerk YouTube ontdekte
John Faasse, expert in media-onderzoek, is sinds 1 februari 2020 koster/beheerder van de Westerkerk in Amsterdam. Hoe positioneert de Westerkerk zich als ‘icoon’ van Amsterdam, als kerkelijke gemeente, als toeristische attractie en als evenementenlocatie?
-
Marvin Jacobs (Airborne): ‘Audio is krachtig middel voor merken om connectie met consument te maken’
Marvin Jacobs is een van de topsprekers op de NIMA Marketing Week van 1 t/m 3 september. Hij staat geprogrammeerd op 2 september, vanaf 15.30 in de Smederij. “Ik denk dat je als marketeer moet nadenken over de manier waarop je met je merk aanwezig bent binnen het audiodomein.”
-
De merkstrategie van Zeeman is relevant voor marketeers
Caroline van Turennnout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij Zeeman is een van de topsprekers van de NIMA Marketing Week. Zij presenteert op woensdag 2 september om 13.30 uur in de Copraloods. Ik belde even kort met haar.
-
Marlijn van Straaten (HMSHost) en de strijd om de reizende consument
Marlijn van Straaten RM is vice president marketing van travel-retailorganisatie HMSHost International. Elke dag opnieuw is de uitdaging om wereldwijd miljoenen mensen op luchthavens en treinstations te verleiden tot een bezoekje aan een van de aangesloten topmerken als Starbucks of Burger King of een van de eigen concepten. Van Straaten over haar eigen marketingreis van zero naar hero met een ‘gouden’ team van veertig mensen in de B2B2C-achtbaan.
-
Hoe Sanoma relevant wil blijven voor marketeers
Print is dood en we gaan helemaal digitaal. Dat lijkt een voorbarige conclusie: Sanoma laat zien dat juist de combinatie van print en online nog steeds een succesvolle aanpak is. Het mediaconcern biedt marketeers handvatten om de aandacht van de drukbezette consument te vangen. Een gesprek met CEO Rob Kolkman en commercieel directeur Kees Wilbrink van Sanoma Media Netherlands.
-
Kinderen zijn echte influencers (van hun ouders)
Hoe beïnvloeden kinderen hun ouders bij aankopen en welke rol spelen reclame en ander mediagebruik daarbij? RTL BrandDeli voert regelmatig onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in doelgroepen en branches waarin adverteerders actief zijn. De uitkomsten leveren brandstof voor marketeers, die hun campagnes op basis van deze inzichten kunnen finetunen. Recent onderzoek zoomt in op de rol van kinderen als influencers van hun ouders.
-
Tv en radio zijn (nog niet) dood
Tv is dood en radio ligt ernaast. Het wordt anno 2019 zo makkelijk door iedereen geroepen. Zoals zo vaak in medialand liggen de feiten veel genuanceerder. We maakten een rondje langs de velden. "Iedereen die roept dat tv dood is of dood gaat, doet dat vanuit zijn eigen agenda. Het zijn vooral digitale partijen die op zoek zijn naar tv-budgetten."
-
Generatie-marketing verandert: ouderen worden jonger
Edgar Keehnen, eigenaar van het bureau Grey Ocean (voorheen AgeWise), is sinds 2000 gespecialiseerd in vijftigplus-marketing. "Vergrijzing is een force driving change." Bij de marketing van vijftigplussers gelden aanvullende regels, want deze generatie heeft nu eenmaal andere waarden. Deze handvatten helpen marketeers bij het inspelen op de specifieke omstandigheden waarin senioren zich bevinden.
-
Marketingwetten volgens Sharp: “Loyaliteit bestaat niet”
"Marketeers beweren dat er geen wetten zijn in marketing. De consument zou daarvoor te individueel en onvoorspelbaar zijn. Onderzoek heeft echter aangetoond dat dit de grootst mogelijke onzin is. De hardnekkige houding van marketeers weerhoudt ze ervan om in te zien dat er wel degelijk wetmatigheden bestaan in aankoopgedrag en marketingeffecten. En dat is jammer, want veel marketeers gaan gewoon door op de ingeslagen weg en ouden vast aan hun verkeerde aannames."