Jaap Grolleman
Marketing directeur GoEast Mandarin

GoEast Mandarin in Shanghai, China — voorheen Seventy Agency, KesselsKramer en Vandebron.
-
Waarom Amazon en Uber faalden in China, en Starbucks en Pampers niet
Westerse bedrijven die de Chinese markt betreden onderschatten vaak het concurrentievermogen van Chinese bedrijven. Wat succes in de weg staat, is vaak een gebrek aan begrip van wat Chinese consumenten waarderen en hoe ze winkelen. Maar er zijn ook bedrijven die hun onderzoek doen, lokale partnerschappen aangaan, de nodige veranderingen aanbrengen en daarmee successen behalen.
-
De valse start van QR-codes in het Westen versus hun succes in China
Er worden grappen over gemaakt in het Westen, maar ondertussen laat China zien hoe bruikbaar de QR-code is. Je ziet ze op balies, tafels, op het delen van fietsen, karaokecabines, wasmachines, automaten, apps, koffiekopjes, armleuningen van hogesnelheidstreinen.
-
Chinees leren in Fortnite: games als marketingmedium
Toen ik begon als hoofd marketing bij GoEast Mandarin, een grote taalschool voor expats in Shanghai, hoorde ik al het verhaal van een docent die een student had die de normale boeken doodsaai vond. Omdat hij bij een vliegtuigfabrikant werkte en helemaal fan was van vliegtuigen, kocht de docent een Chinees luchtvaart-boek en maakte daar lesmateriaal van. Er is ook een verhaal van een student die uit Marvel-stripboeken leerde. Volgens mij is dat de juiste manier van lesgeven. En het sluit perfect aan op contentmarketing.
-
China in digitale context
Als we aan China denken, dan kunnen we twee beelden in ons hoofd hebben: het land van smog en onderdrukte mensen ofwel de kolos die onvermijdelijk de wereldeconomie zal beheersen. Geen van beide opvattingen is bijzonder nuttig, want ze reduceren nuances tot uitersten. In plaats van te kijken naar wat goed of slecht is in het China van vandaag, is het interessanter om te kijken hoe het ánders is. De beste manier is om te kijken hoe wij anders denken, schrijft strateeg Jaap Grolleman, woonachtig in China en getrouwd met een Chinese. Een nadere kijk op de Chinese cultuur, economie en digitale ontwikkelingen.
-
Kapot-marketing en lof voor de OV-fiets
Als marketeer (en fietser) houd ik van de OV-fiets, omdat de NS het zo simpel houdt. De fiets is geen sexy product: sterker nog, de fiets is spuuglelijk. Maar daar tegenover staat eenvoud en gebruiksgemak. Een pleidooi voor simpel.
-
De ultieme Do It Yourself voor Facebook Ads
De beste manier om de online advertentiemarkt te begrijpen is om het zelf te doen en dat geldt ook voor het meten van effectiviteit. Met Facebook Ads leer je – tegen het uurtarief van een consultant – zelf hoe het werkt en wat je allemaal kan meten.
-
Meer waarde toevoegen door minder te doen
In veel deodoranten zitten stukjes aluminium en parabenen, waarvan sommige rapporten beweren dat ze kankerverwekkend zijn. Het KWF zegt van niet, maar waar of niet, deodoranten vrij van aluminium en parabeen zijn inmiddels verkrijgbaar. Prominent op de verpakking van Sanex Zero staat 0 procent aluminium chloorhydraat, 0 procent alcohol en 0 procent parabeen. Dove, Vichy, Weleda en Nivea leveren soortgelijk spul. Producten en diensten verkopen gaat per definitie om schaarste. Iets wat iedereen al kan of heeft hoef je niet te verkopen. Maar waar vroeger schaarste een valide verkoopargument was, is dat in een tijdperk van overvloed niet meer vanzelfsprekend. Er is simpelweg te veel muziek om te luisteren, te veel video’s te bekijken en te veel aanbod en keuze in ieder segment van de markt.