Lydia van den Brink
Online communitymanager Hartstichting

Lydia van den Brink is online strateeg en communitymanager.
Naast haar baan als communitymanager bij de Hartstichting heeft zij haar eigen bedrijf SocialBee. Social media & online communicatie zijn haar passies. Haar kennis en ervaring over de toepassing van social media deelt ze graag. Zij heeft ruime ervaring met social media en interne communities. 8+ jaar ervaring bij bedrijven als Capgemini, Pink Ribbon, KPMG, Canon, PGGM en Dirk supermarkten.
In haar vrije tijd kun je haar (naast online) tegenkomen op hardloopschoenen of in de keuken om een nieuw recept uit te testen.
-
Ondernemerslessen van Google, Coolblue en Talpa
Nieuwsgierigheid loont. Met deze woorden opende Vincent van den Boogert, ceo van ING Nederland, Business Boost Live in een vol Ahoy. Centrale vraag van de avond: hoe kunnen ondernemers leren van topondernemers uit Nederland en de VS?
-
Social media in 2017: het verhaal achter al die cijfers en grafieken
In januari kwamen er weer veel onderzoeken en lijstjes met cijfers naar buiten. Het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017’ bijvoorbeeld. En ‘De Stand van Webcare in Nederland 2016 om er maar eens twee te noemen. Maar staren we ons niet blind op die lijstjes en grafiekjes? Waar ga je voor: bereik of impact?
-
Content als basis van je community: onderzoek bij Interpolis
Succesvolle verhalen over communities zijn er al genoeg. Voor dit artikel wilde ik erachter komen wat er aan de hand is bij communities die juist niet lopen. Zo raakte ik in gesprek met David Maas van Interpolis (die ik eerder sprak over hun succes met social business). Dit gesprek ging over hun community ‘De oplossing van’. Na een succesvolle lancering en mooie crowdsourcingresultaten, merkten zij teruglopende activiteit op hun platform. Maar wat zijn de redenen zijn dat communities niet lopen? In dit artikel geef ik je tips om je community actief te houden. Zodat je niet ook in dezelfde valkuil stapt en jouw community wél succesvol wordt/blijft.
-
De kracht van communities: Springest
Van gevestigde bedrijven die jarenlang succesvol communities inzetten tot de geheimen van hippe startups met betrokken medewerkers en klanten. Wat leveren communities eigenlijk op en hoe werkt communitymanagement in de praktijk? Hoe bouw je communities op én blijf je ze activeren? In de serie Community Management Insights probeer ik een antwoord te vinden op deze vragen aan de hand van praktijkcases. Vandaag: de community van Springest.
-
Design meets Brands: het perfecte marketingplan op één A4
Staat design in dienst van marketing? Of is effectieve marketing het gevolg van goed design? Tijdens Dutch Design Week werd dit jaar voor het eerst het event Design meets brands georganiseerd, waarin brand managers én designers aan het woord kwamen
In Eindhoven spreken donderdagmiddag 22 oktober drie experts over in hoeverre design (zowel van je product als van je marketingplan) een rol speelt in de bekendheid en effectiviteit van marketing. Albert Zeeman (marketeer van het hippe Oxboard), Aljan de Boer (merkstrateeg van trendbureau Trendsactive) en Martin de Munnik (neuromarketing expert van onderzoeks- en adviesbureau Neurensics) delen hun ervaring.
-
Andrew Davis en het hoe en waarom van contentmarketing
Internationale sprekers zijn vaak de trekkers bij Nederlandse events. Andrew Davis maakte afgelopen jaar op Content Marketing Fast Forward in Amsterdam zijn opwachting als tweede spreker. (Deel 1 gemist?)
Met zijn energieke optreden schudde hij de zaal op. In sneltreinvaart nam hij het publiek mee op zijn reis door zijn persoonlijke inspiratiebronnen over contentmarketing.
-
Gamification en engagement op online platformen: hoe pak je dit aan?
Er was eens een klein meisje dat piano speelde. Ze speelde elke dag een half uurtje en had plezier in het spelen voor familie en vrienden. Music was her first love. Haar ouders vonden haar goed en gaven haar op voor pianocompetities. Tijdens deze wedstrijden speelde ze de sterren van de hemel, maar ze verloor haar liefde voor het pianospel. Want in plaats van piano spelen met vrienden, moest ze ineens tégen haar vrienden spelen. Ze vond het niet meer leuk, en ze stopte met piano spelen.
-
De beste boeken over contentmarketing – Content Marketing Fast Forward 2015
Licht uit, dreunende beat, spot aan. Daar staan de contentmarketinggoeroes op het podium. Niet voor de zoveelste contentmarketingupdate, maar in de intieme sfeer van de North Sea Jazz club kwamen op de eerste maandagavond in februari een voor een sprekende namen op het podium. Die ons een blik in hun boekenkast gunnen. Met als gemene deler: een duidelijk, op ervaring gestoeld en persoonlijk verhaal. Daar hou ik van en aan mij de eer om als blogger verslag te doen van deze avond.
-
24/7 webcare en een social CEO: is Vodafone een social business?
Jaren geleden, toen 3G nog niet ingeburgerd was in Nederland en Twitter nog in de kinderschoenen stond, besloot Vodafone de internetsnelheid voor al haar klanten te verlagen. Wat er gebeurde? Vodafone-klanten zochten massaal hun toevlucht online. Onder andere via Twitter kwam een enorme protestgolf tot stand die ver reikte. De golf van verontwaardiging drong zelfs door tot in de boardroom van Vodafone. Het resultaat? Binnen een week werd de beslissing teruggedraaid. Klanten konden opgelucht ademhalen.
-
Rijkswaterstaat: een kijkje achter de schermen van het socialmediateam
Na het bezoeken van twee commerciële organisaties over social business, was ik benieuwd of ik een overheidsorganisatie kon vinden die social media op een brede manier inzet. Eerder dit jaar sprak ik Shana Siebelink, die enthousiast reageerde op mijn vraag om verder te praten over social business bij Rijkswaterstaat.
-
Coolblue: hard op weg naar social business
Naar aanleiding van mijn vorige blog over social business bij Interpolis, kreeg ik van Coolblue een uitnodiging om bij hen een kijkje te komen nemen. Coolblue passeerde recent de grens van 200.000 Facebookfans en wint al enkele jaren op rij awards voor beste Facebookpagina en een 3de plek in de Social Media Monitor. Ik was dus erg benieuwd naar hun aanpak. De ontvangst is hartelijk en volledig in lijn met de klantbelofte: alles voor een glimlach. Mijn Swarm-checkin wordt uiteraard begroet met een persoonlijke tweet.
-
Van communitymanagement naar social business bij Interpolis
"Wij hebben een social hub en de directeur komt regelmatig een kop koffie drinken en informeert waar onze klanten online over praten." Dit vertelde David Maas, communitymanager bij Interpolis, mij onlangs. Ik wilde de social hub graag met eigen ogen zien en Davids verhaal over hoe ze dit bij Interpolis hebben opgezet graag horen. Zijn uitnodiging om eens langs te komen op het hoofdkantoor van Interpolis in Tilburg kon ik niet afslaan.