Natalie Gierveld
Marketing Manager e-Village

Natalie Gierveld is marketing manager bij e-mailmarketingbureau e-Village en e-mailsoftware Clang. Lid van de DDMA E-mail commissie Events & Awards. Is gespecialiseerd in digital strategie, customer centricity, inbound marketing en e-mailmarketing. Auteur van de e-Village E-mail Benchmark. Blogt regelmatig over e-mailmarketing topics.
-
E-mailmarketeers uit de retail- en e-commercesector moeten deze zomer flink aan de slag
De zomer is voor de meeste marketeers over het algemeen de rustigste periode. Maar als het aan mij ligt gaat dat deze zomer niet op voor e-mailmarketeers in de retail en e-commercesector. Uit de cijfers van de E-mail Benchmark 2016 blijkt namelijk dat het in deze sector nog steeds bedroevend is gesteld met de de open rate, (mobiele) click-to-open rate (CTR) en de click-to-open rate (CTO). Als je dus in het laatste en belangrijkste kwartaal topresultaten wilt behalen, moeten je nu starten met het optimaliseren van alle e-mailcampagnes.
-
Automotive sector en e-mailmarketing: van Lada tot Land Rover in een jaar tijd
Al jaren scoort de automotive sector op het gebied van e-mailmarketing opvallend laag. Ik was dan ook erg verbaasd dat, toen ik alle cijfers, trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing van 2016 analyseerde: mijn conclusie was namelijk dat de automotive sector in een jaar tijd haar bounce rate had weten te halveren. Dat is nogal een prestatie. Hebben ze het tij weten te keren en zijn ze binnen een jaar van een Lada naar een Land Rover getransformeerd? Of was het een lucky shot?
-
E-mailmarketing in de reisbranche: ook in 2016 scoort de sector weer opvallend laag
De beschikbare data bij organisaties in de reisbranche kan voor veel marketeers jaloersmakend zijn. Deze sector weet als geen ander wat de voorkeuren, wensen, bestemmingen, en budgetten van hun prospects en klanten zijn. Maar ondanks al deze data lukt het de sector maar niet om dit ook slim in te zetten voor e-mailmarketingactiviteiten. Zo blijkt uit de laatste E-mail Benchmark dat ook in 2016 de open- en doorklikratio’s in de reisbranche weer opvallend laag zijn. Waar gaat het mis? En hoe kunnen deze organisaties het tij keren?
-
7 vragen over het succes van e-mailmarketing bij bol.com
In aanloop naar de DDMA EMAIL SUMMIT interviewen we een aantal sprekers en genomineerden voor de E-mail Awards. Bol.com is naast spreker ook genomineerd voor hun Jubileum-campagne. Hoe zorg je met meer dan 6 miljoen klanten voor zulke succesvolle e-mailcampagnes? Hoe ga je om met nieuwe ontwikkelingen? En wat kunnen anderen van bol.com leren? Deze en andere vragen stelden we aan Margot Ramondt, manager campaigning bij de retailer.
-
Is responsive e-maildesign echt zo belangrijk of blijft desktop toch favoriet?
In 2013 waren veel marketeers overtuigd dat in 2014 meer e-mails op mobiele devices zouden worden geopend dan op een desktop. Je zou dan ook verwachten dat in 2014 het kantelpunt tussen mobiele devices en desktop was bereikt. Maar niets is minder waar. Zo laat de 12e editie van de E-mail Benchmark zien dat de desktop nog steeds favoriet is. Maar geldt dat voor alle branches of zijn er grote verschillen? In deze blog geef ik je een handig overzicht van alle mobiele open- en clickrates in zowel de b2b- als b2c-sector van 2014.
-
Couverts.nl: “Gelukkig was de reputatie van ons domein binnen een paar weken hersteld”
Wij zien tijdens ons werk de mooiste designs, campagnes en statistieken voorbijkomen. Daarom geven we je graag een kijkje op de marketingafdeling van onze klanten. Dit keer interviewen we Max Aarts, projectcoördinator en e-mailmarketeer bij Couverts.nl, over hun e-mailmarketingideeën, successen en hindernissen.
-
Q4 voor e-mailmarketeers in de retail en e-commerce: pieken met je e-mailcampagnes
De pepernoten liggen weer in de schappen en de zwartepietendiscussie is feller dan ooit tevoren. Het moge duidelijk zijn: de feestdagen zijn weer in aantocht. En daar weten e-mailmarketeers in de retail- en e-commercesector alles van. Al maanden zijn zij voorbereidingen aan het treffen om in deze belangrijkste weken van het jaar te pieken met hun e-mailmarketingcampagnes. En om deze pieken zo mogelijk nog verder te verhogen geef ik in deze blogpost een aantal tips, specifiek voor de retail- en e-commercebranche, gebaseerd op interessante cijfers uit de E-mail Benchmark 2014. Hiermee wil ik inzicht geven in de laatste puntjes op de i, waarmee e-mailcampagnes nu nog kunnen worden aangepast. Er is immers geen ander communicatiekanaal dan e-mailmarketing dat zich zo goed leent voor tussentijds bijsturen.
-
E-mailmarketing in de financiële sector - cijfers, trends en zoveel kansen
Als ik aan e-mail en de financiële sector denk, denk ik vooral aan customer lifecycles en een schat aan nog onbenutte kansen. Einde van rentvastperiodes bij hypotheken, een jaarlijkse checkup van al je verzekeringen, de 18e verjaardag van kinderen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een conversiemogelijkheden die allemaal via customer lifecycles per e-mail prima te automatiseren zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de e-mails aankomen en vervolgens worden geopend. Hoe vergaat dit de financials? Hoe scoren hun e-mailings op opens, CTO’s en CTR’s? Oordeel zelf. Ik zet namelijk in deze blogpost de e-mailmarketingcijfers, trends en ontwikkelingen van de financiële sector voor je op een rij.
-
E-mailmarketing in de reisbranche - wat zijn de laatste cijfers & ontwikkelingen?
De reisbranche staat over het algemeen niet bekend als de branche waar de meest opvallende resultaten op e-mailmarketingebied worden behaald. En de engagement van de ontvangers, die zich uit in lage open- en doorklikratio’s, blijft een punt van menig discussie tussen travel marketeers. Maar is het allemaal wel zo slecht als wordt beweerd? Of is er gewoon sprake van een totaal eigen sector, niet te vergelijken met branches als bijvoorbeeld zorg en energie? Ik zet de laatste e-mailmarketingcijfers van de reisbranche voor je op een rij, oordeel zelf!
-
Wat is het beste tijdstip voor e-mailverzendingen?
Wat is de beste dag en het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen? In deze blog een overzicht van open- en clickrates, verzenddagen en -tijdstippen in de b2b- en b2c-sector.
-
Nieuwe interface Gmail uitgelekt
Nog geen maand geleden introduceerde Gmail een nieuwe look & feel van de promotions tabs. Een Pinterest-look-and-feel voor e-mailings. Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week uitgelekte printscreens publiceerde van een volledig nieuwe interface voor Gmail. Zoals de screenshots laten zien, worden namelijk alle onderdelen van de e-mailclient gewijzigd. De lay-out, de indeling en ook de werkwijze zijn volledig overhoop gegooid. Ik zet de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.
-
E-mail Benchmark 2014: focus ligt op e-mailmarketing
E-mailmarketing ontwikkelt zich (nog steeds) razendsnel. Werd twee jaar geleden nog geroepen dat social media e-mail gingen vervangen, uit de 11e editie (2014) van de E-Village E-mail Benchmark is wederom gebleken dat e-mailmarketing een blijvertje is. It is alive and kicking! Zo geeft 43 procent van de marketeers aan dat zij in 2014 meer gaan investeren in e-mailmarketing ten opzichte van 2013. En 84 procent gaat zich zelfs focussen op e-mailmarketing. E-mail laat hiermee andere digitale kanalen als SEO (63 procent), SEA (40 procent) en social media (37 procent) ver achter zich.