Debora de Laaf
manager communicatie Aegon Nederland manager communicatie Aegon Nederland

Communicatie is van iedereen en overal. 24 uur per dag via ontelbaar veel kanalen en media. Dat maakt het voor Debora een ongelofelijk boeiend vak. Debora is manager van de communicatie afdeling bij Aegon Nederland, mede initiatiefneemster van de Social media club in Den Haag en moeder van 3. Voor Aegon werkte Debora oa bij Unilever en Sony.
-
Social media, het mag geen naam (meer) hebben
Dat de Googles en Übers van deze wereld social zijn, dat weten we. Maar hoe zit het met de gevestigde orde? Hebben de grote traditionele bedrijven het een beetje op orde? We vroegen het Karlijn Krol van PostNL en Jeroen van de Ven van ABN AMRO. Ze vertelden hun verhaal tijdens de Social Media Club van deze maand.
-
Aan een half oor heb je niet genoeg
Zelf actief zijn op alle social kanalen. Zelf ervaren wat de mogelijkheden zijn en waarover gesproken wordt. Behavior targetting en consumer insights. Kortom, alle tijd nemen om goed te luisteren zodat je met het gehoorde kan verbinden. En met iets kan komen wat mensen raakt. Dát is de heilige graal, aldus de verschillende sprekers tijdens de laatste Social Media Club 070 – avond van 2014. Een verslag.
-
Marketing wordt kinderspel
Gamification, het wordt meer en meer ontdekt door merken en organisaties. Zorgverzekeraars als De Friesland Zorgverzekeraar kopen zelfs aandelen in game-bedrijven om spelenderwijs mensen in de zorg te helpen. En mijn dochter leert nu typen bij Typetopia, wat eigenlijk een doorlopend spel is. Ook bij Aegon spelen we al een aantal jaren met de uitdaging van spelelementen in de wereld van ‘saaie’ verzekeringen. Zo ontwikkelden we speeljetoekomst.nu, een online spel waarin je speelt met je financiële toekomst. En met resultaat. Inmiddels speelden bijna 400.000 mensen het spel, wonnen we vorig jaar de designprijs Red Dot Award en hebben we sinds kort de onderzoeksresultaten binnen met daarin interessante resultaten op het merk en de merkvoorkeur. Een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van onze pensioengame. Wat kwamen we tegen en wat hebben we ervan geleerd?
-
Kunnen social media ons in veiligheid brengen?
Wat komt er kijken bij de online communicatie van een groot evenement? Hoe kan Twitter je helpen bij het managen van een crisis en onze veiligheid? Zomaar even twee vragen die de revue passeerden tijdens de afgelopen social media club Den Haag (SMC070)-avond. Een kijkje in de online socialmediakeuken van grote events en andere spectaculaire gebeurtenissen. Een uitgebreid verslag.
-
Content met de grote C van creativiteit
De avonden van Social Media Den Haag (@smc070) zijn over het algemeen heel inspirerend. Zes keer per jaar vragen we interessante sprekers die de Haagse communicatieprofessional weer de energie en ideeën geeft om succesvol social media in te zetten. Vorige week dinsdag was weer zo’n avond waarop je je verheugt. Contentmarketing was het thema. Welke content werkt op social media? En welke niet? Kortom: wat is het geheim achter veel likes en volgers?
-
De communicatieve organisatie: met een vlotte babbel ben je er niet
Waarom zou je als organisatie communicatief willen zijn? Wat is een ‘communicatieve organisatie’ eigenlijk? En wat heb je ervoor nodig? Ik doe een poging antwoorden te vinden en nodig communicatieprofessionals, #congresIC-gangers en andere mensen uit mee te denken.
-
Zijn leiders ‘merkwaardige’ personen?
"Sterk leiderschap kan niet zonder goede communicatie", kopt het vakblad Communicatie deze maand. Als communicatieprofessional kan ik dit natuurlijk alleen maar beamen. Maar is het tegenovergestelde niet net zo waar? Sterke communicatie kan niet zonder goed leiderschap!