Paul Hassels Mönning
managing partner dutchmarq

B2B hands-on strateeg in digitale marketing & sales en klantpsychologie. Oprichter dutchmarq</a>. Ruim 25 jaar ervaring in marketing/sales/technology in professionele dienstverlening, ICT, duurzaamheid en energie.
Interesses: inbound marketing & sales, BD, CSR.
Auteur Brainbound Marketing, nieuwe online verkoopstrategieën in b2b.
Trainer in oa B2B marketing & sales alignment, inbound marketing & sales en social selling: zie B2B Sales Academy.
-
B2B-marketing: de stand van zaken in de 1,5-metereconomie
Het jaar 2020 bracht niet alleen het begin van een nieuw decennium, maar ook een wereldwijde pandemie. In een wereld vol verandering is B2B marketing ook volop in beweging. De digitale transitie raakte dit jaar in een flinke stroomversnelling. Hierdoor ligt de focus bijna helemaal op online contact met klanten. Wat betekent dit voor de toekomst van B2B marketing? Hoe zorg je dat je marketing- & salesteam meer en vooral waardevolle leads genereert en slim met klanten communiceert?
-
Non-profitmarketing
Band op Spanning: slimme marketing van lucht
Tot enkele jaren geleden was ook voor mij de bandenspanning op mijn auto een non-issue. Dat veranderde toen ik ondernemer Laurens Drogendijk van Stichting de Groene Garage sprak. Van een bandenspanning-‘ontkenner’ werd ik een Band op Spanning-fan en -ambassadeur. Wat bleek? Alleen al in Nederland is naar schatting 750 miljoen euro te besparen. Dit betreft een voorzichtige schatting van de kosten van de verspilling van brandstof, onnodige bandenslijtage, schade en ongelukken (en ziekenhuisopnames), maatregelen om het verkeersgeluid te beperken en maatregelen om milieuschade (CO₂-uitstoot) te voorkomen. De kosten bedragen daarbij voor elke automobilist in Nederland jaarlijks ongeveer 100 euro. Het is een kostenpost waarvan veel mensen zich niet bewust zijn. Hier ligt een mooie (marketing)taak waarvoor Stichting de Groene Garage zich onder het label ‘Band op Spanning’ al meer dan 10 jaar inzet.
-
Einstein in sales(force)land: slimmer verkopen in B2B met AI?!
Op dezelfde zonnige lentedag waren salesprofessionals van de Sales Management Associatie bijeen in Noordwijk, en zette Salesforce haar Worldtour tent op in de Amsterdamse RAI. Mijn keuze viel op de #Salesforcetour. Een rappe rondloop over de Salesforce beursvloer werd gevolgd door een interview met Guillaume Roques, EMEA VP Marketing bij Salesforce. Een gesprek over CRM, MA en AI en wat marketeers en salesprofessionals in B2B daaraan hebben.
-
Data als ingrediënt op weg naar digitale volwassenheid
Stéphane Hamel deed op 21 januari de High Tech Campus in Eindhoven aan: dé kans voor een flinke dosis inspiratie door één van ’s wereld meest vooraanstaande denkers in digital analytics. Hamel lichtte op digital maturity day 2016 (#DMD2016) het Digital Analytics Maturity-model toe. Na afloop had ik een exclusief interview met deze sympathieke Canadees.
-
Innovatie in energie: inzicht in verbruik, Halloween in de huiskamer en ge-3D-printe zonnecellen
Welke innovaties spelen er momenteel in de energiemarkt? Onlangs was ik aanwezig bij de Eneco Innovation Day. In mijn verslag van dat event gaf ik aan uit te kijken naar meer tastbare voorbeelden hoe consumenten en bedrijven slim handen en voeten geven aan de energietransitie. Die wens werd deels vervuld tijdens een bijeenkomst van het innovatiepanel van een andere energiemaatschappij, NLE. Over afrekenen per seconde, immersive experience met verlichting en de potentie van 3D-printen. En over waarom de uitrol van de slimme thermostaat Nest verbazing mag wekken.
-
Energie in motie: welke innovatie brengt jou in beweging?!
Van waterstofauto’s, robotica, slimme huizen, serious gaming om speels water of energie te besparen, domotica tot anders kijken naar vernieuwing via stand-up comedy: op de Eneco Innovation Day kwam de bezoeker vorige week oren, ogen (en tijd!) te kort om het volledig programma van marktplaats, presentaties en workshops tot zich te nemen.
De kern: voor iedere consument, slimme ondernemer en bedrijf liggen in de huidige energietransitie enorme kansen voor het oprapen. Dichtbij huis, maar ook ver daarbuiten.
-
De ultieme marketingmachine: hoe maakt technologie het verschil?!
“Bedrijven verkopen geen producten meer, maar contextuele ervaringen, toch?!” Marketing wordt steeds afhankelijker van slimme technologie om die juiste, onderscheidende contextuele ervaringen te leveren. Maar heeft de marketeer wel voldoende kijk op de juiste keuze en slimme toepassing van nieuwe marketing technologie zoals marketingautomatisering? Die vraag stond centraal op Schiphol waar de deelnemers van Platform Internet Marketing van gastheer Microsoft recent een warm - nee tropisch - onthaal kregen. Is de marketeer in control van marketing technologie, of is het andersom?
-
E-mail is een massamedium, maar datgene wat dit medium een succes maakt, is alles behalve massaal
"Wie belt er nou nog?", klonk het in een reclame van telco onderneming Hi recent. Ook e-mail lijkt steeds meer terrein prijs te geven aan WhatsApp, social media en messenger-achtige oplossingen zoals Yammer en Slack. Toch blijft e-mailmarketing in zowel b2c als b2b een wezenlijke bouwsteen van de marketing-, sales- en servicemix.
Charlotte Scheiberlich schreef het boek ‘E-mailmarketing: Alles voor inspiratie, creatie en succes!’. Dit boek beschrijft helder de toegevoegde waarde van e-mailmarketing en maakt via diverse voorbeelden duidelijk hoe e-mailmarketing praktisch invulling te geven. Die voorbeelden leggen helaas wat eenzijdig accent op b2c. De items over social media en marketing automation vormen de belangrijkste dissonant. Als overzicht in dit vakgebied is dit boek echter prettig leesbaar, mede dankzij diverse illustraties.
-
De bijziendheid van de marketeer
"Eén ding weet ik zeker: na mijn presentatie zijn jullie 40 minuten dichterbij jullie dood. Of het paradijs." Als een wervelwind raast Matthew Banks (Oracle) over het podium in De Fabrique. "Tijd is het meest waardevolle dat je als b2b-marketeer kunt vragen van een klant of prospect. Earn it.’ Een indruk van het B2B Marketing Forum, editie 2015.
-
Singularity Summit Amsterdam: exponentiële marketing
Heb je #SUsummit als trending topic de afgelopen dagen gevolgd op Twitter? De Europese Summit van Singularity University (‘SU’) bracht megaflops aan inspiratie, innovatie en ideeën via een keur aan topsprekers. Lichtgevende bomen, 3D-geprinte vliegtuigvleugels, je eigen reserveset aan organen, delfstoffen winnen van een meteoriet met een geschatte waarde van 5 biljard dollar (!), via hersensignalen je collega aansturen in een online spel - op vele duizenden kilometers afstand, Beijing-smog getransformeerd tot sieraden en nog veel meer. Mijn iPhone, digitale pen en bovenkamer moesten in overdrive in een poging om de vele breinpareltjes niet te missen en een eerste poging te doen tot selectie, interpretatie en visie. Hierbij een verslag van #SUsummit bekeken door de marketingbril.