Olaf Veltmeijer
Consultant Web Analytics Oogst

In 2011 heeft Olaf de studie Sociale Psychologie afgerond aan de UvA. Na een periode statistiekwerkgroepen begeleid te hebben aan dezelfde universiteit is hij zich gaan richten op de online marketing: waar statistiek en psychologie een grotere rol spelen dan soms gedacht…
-
Universal Analytics-adoptie Twinkle top 100 blijft achter
Begin vorig jaar bleek dat de implementatie van Universal Analytics onder 130 top bedrijven in Nederland nog sterk achterbleef. In anderhalf jaar is er veel veranderd. Maar ondanks de grote hoeveelheid nieuwe mogelijkheden zoals cross device, offline/online integratie en het einde van ondersteuning voor de oude versies blijkt 43 procent van de onderzochte Google Analytics-gebruikers niet de laatste versie te gebruiken. De bedrijven die wel UA geïmplementeerd hebben, gebruiken vaak alleen de basis. Hierdoor lopen adverteerders veel nieuwe functionaliteit mis.
-
De belangrijkste aankondigingen van Google Analytics Summit 2013
De eerste uren van het jaarlijkse evenement waarin Google de nieuwste en grootste updates van hun Analytics-dienst aankondigt, zijn gepasseerd. En zoals ieder jaar volgt Oogst de Google Analytics User Summit op de voet. Googles product management director Babak Pahlavan mocht de eerste onthullingen doen en kwam met maar liefst 14 nuttige ontwikkelingen en toevoegingen die aansluiten op bovenstaande speerpunten. Hier een overzicht van de aankondigingen waar we bij Oogst het meest enthousiast van worden.
-
De oplossing van de puzzel: de customer journey wordt steeds inzichtelijker
Er is nog veel onbekend over de volledige customer journey van consumenten. Zo zijn er consumenten die direct na het klikken op een advertentie overgaan tot een aankoop, maar ook bezoekers die een advertentie zien, een kop koffie halen en naar de supermarkt gaan. Een deel van deze bezoekers komt een week later tot de conclusie komen dat ze het product in de desbetreffende advertentie graag willen hebben. Na een uitgebreide oriëntatie op meerdere reviewsites wordt de webwinkel uiteindelijk bezocht vanuit een ander kanaal en nergens wordt geregistreerd dat de video-advertentie heeft bijgedragen aan de conversie. Dit probleem is binnenkort verleden tijd door een waardevolle toevoeging aan Google Analytics!