Karlijn van den Berg
Strateeg MUSE Amsterdam

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.
-
Online op weg naar het Witte Huis (3) Rumour around the brands
Het derde artikel in de serie ‘Online op weg naar het witte huis’: rumour around the brands. Obama en McCain kunnen hard hun best doen om de communicatie rondom hun persoon zelf in te hand te houden, veel mensen gaan toch aan de haal met hun merk. Soms levert dat iets positiefs voor de kandiaten op, maar tegenwoordig kan één YouTube filmpje je al miljoenen stemmen kosten. In de aanloop naar de verkiezingen, ook toen er nog een strijd heerste tussen Obama en Clinton, is er een grote hoeveelheid user generated content ontwikkeld. In dit artikel een overview van al het moois en grappigs dat de afgelopen maanden de revue passeerden (wederom met het besef dat het nooit volledig kan zijn) en de vraag: wat was jouw favoriete viral?
-
Online op weg naar het Witte Huis (2) Elections go social
Het tweede artikel in de serie ‘Online op weg naar het Witte Huis’: de inzet van sociale media door Obama en McCain. Waar het in 2004 nog nieuws was dat Bush op MySpace ging, zijn de netwerken inmiddels een vanzelfsprekend kanaal om in te zetten; bijna net zo vanzelfsprekend als de eigen site. Er zijn tientallen plekken waar je vriendjes kan worden met Barack en John, widgets van ze kan overnemen, ze kan poken, diggen, add-en, commenten, recommenden of tweeten. Maar zijn die kandidaten nou echt zo sociaal, of is het op al die netwerken veel van hetzelfde?
-
Online op weg naar het Witte Huis (1): Alles is video!
Nog één week te gaan en dan weten we wie de nieuwe Amerikaanse president is. Er is heel veel geld gestoken in de campagnes, en met name de inzet van nieuwe (online) middelen valt deze keer extra op. Reden om in de laatste week nog even een overzicht te geven van alles wat passeerde. Niet met de intentie om volledig te zijn, dat is gewoonweg niet mogelijk. De eerste in een serie: het gebruik van online video door de kandidaten zelf (user generated volgt later).
-
Draftfcb publiceert boek ‘De Marketing van Communicatie’
Draftfcb presenteerde op 14 oktober tijdens POP 2008 het boek ‘De Marketing van Communicatie’. Het boek zet op een pragmatische wijze de visie van het bureau op consument en reclame anno heden uiteen. Het is geschreven door Hans Kok, Head of Strategy bij Draftfcb, met bijdragen van Wouter van Bentum, Charles Borremans, Valérie Boerma, Sonja Loth, Hubert van Wensen en ondergetekende. Hans Kok was één van de sprekers op POP 2008, het evenement voor ‘Marketing-at-retail’. Het boek is nu gratis (!) te verkrijgen via deze site.
-
Girl Geek Dinner #3: Julie Lerman geeft survivaltips voor vrouwen in de IT
Afgelopen woensdag 8 oktober was het inmiddels derde Girl Geek Dinner (hier aangekondigd). Geekette, want zo noemt zij het graag, Julie Lerman gaf tips & tricks hoe je als vrouw het beste kan overleven in een door mannen gedomineerde omgeving: “Staying dry while drinking from the technology firehose”. Een inspirerende avond, die met (soms bijna te veel) enthousiasme door Lerman gevuld werd.
Julie Lerman heeft een boek geschreven over Entity Framework binnen Microsoft.NET. Maar daar ging het praatje niet alleen maar over. Lerman gaf veel persoonlijke verhalen; over ervaringen bij het spreken op congressen of over hoe je je als vrouw in deze omgeving dient te gedragen.
-
Vergunningenkaart.nl toont vergunningaanvragen in uw buurt
Vanaf deze week kun je op Vergunningenkaart.nl alle actuele bouw- kap en anderen vergunningaanvragen uit jouw buurt raadplegen, in één overzichtelijke kaart. De site, een initiatief van SWIS BV, toont de actuele gemeentelijke vergunningaanvragen van een groot aantal Nederlandse gemeenten op Google Maps. Het maakt gebruik van de data van de zoekdienst bekendmakingen op overheid.nl
-
PICNIC08: Draftfcb en SOCO Amsterdam lanceren AdWall
Draftfcb en SOCO Amsterdam lanceren tijdens PICNIC van dit jaar de ‘AdWall’. De AdWall is een impactvol Multi-Touch display voor communicatie-en reclametoepassingen. Tijdens het event wordt de AdWall gedemonstreerd met een speciale PICNIC versie: het is mogelijk om op een intuïtieve manier te navigeren door de virtuele plattegrond van de conferentie en user-generated multimedia content te bekijken. Door met handbewegingen over het scherm te bewegen kan men inzoomen en over de plattegrond navigeren. Daarnaast zijn er livestreams te zien die door Liveskope verzorgd worden. De PICNIC AdWall is te vinden in de centrale hal (Gashouder) tijdens het gehele event.
-
Girl Geek Dinner Amsterdam #3 – Julie Lerman
Girl Geek Dinner Amsterdam is inmiddels aan zijn derde editie toegekomen. Na een editie met Hardware Hacker Fabienne Serriere en een presentatie van Elisa Jasinska, die onderdeel uitmaakt van AMS-IX, komt nu Julie Lerman op woensdag 8 oktober een presentatie geven over de continue veranderingen in technologie en de extra uitdagingen die je als girl geek op je pad krijgt.
Julie Lerman programmeert inmiddels al meer dan 20 jaar, startend met een single BASIC computerles terwijl ze haar studie Russische Geschiedenis deed. Met haar eerste baan (die niets met geschiedenis te maken had) kwam de enige computer in een bedrijf met 1.000 mensen bij haar op het bureau terecht.
-
Lekker crossmediaal met de omroepen: Cijfers Olympische Spelen NOS
Afgelopen dinsdag 26 augustus vond het Immovator Zomercafe plaats. Tijdens het event vertelden verschillende Innovatie/Nieuwe Media/Digitale mensen van de Nederlandse omroepen wat er zoal de komende periode uit hun portfolio zal komen rollen. In een goedgevulde, maar enorm koude, Studio 4, werd onder leiding van Monique van Dusseldorp en Peter Olsthoorn een gesprek gevoerd met RTL, SBS, MTV Networks, NOS en de Vara. Een middag waarin vooral veel cijfers werden besproken: hoeveel heeft de het NOS Olympische Spelen site gedaan, hoeveel profielen heeft SBS nou in zijn database en wat is nou het aandeel van de internetactiviteiten op het totale portfolio van SBS. Hieronder een verslag, mét alle cijfers!
-
Missers van Oranje
De titel veronderstelt misschien dat dit artikel een analyse geeft van de wedstrijd van zaterdag. Dat zal het echter niet worden. Er zijn immers 11 miljoen mensen met een mening over deze wedstrijd, dus laat ik me daar maar niet aan wagen. Wel geeft het verlies van Nederland zaterdag inspiratie om de stand op te maken. Hoeveel EK-acties heeft Nederland over zich heen gekregen, maar vooral: welke acties waren niet echt geslaagd. Deze keer in de Marketingfacts-oranje-serie: Oranjemissers.
-
AH en Heineken met EK online: geen inspiratie of het evenaren van succes?
Het eerste bericht in de Oranje Online serie op Marketingfacts: een analyse van twee grote spelers: Heineken en Albert Heijn. Een sterk déjà vu gevoel bekroop mij bij het zien van hun nieuwe EK acties. Waar de Wuppie omgedoopt werd in de Welpie (a.k.a Wulpsie), werden Marco en Marko omgedoopt tot Tom & Ted. Premiums die sterk op elkaar lijken, maar ook in de vertaling in online communicatie zag ik vele gelijkenissen. Is dit een geval van weinig inspiratie bij de bureaus /TBWA en Qi? Of is het slim om zo’n succes van vorig jaar te herhalen?
-
Ook jij bent Geeky genoeg voor Girl Geek Dinner op 30 juni!
Nee, een Geek is niet hetzelfde als een Nerd. De Geek kun je zien als een communicatieve Nerd. Misschien dat je je nu al iets meer aangesproken voelt? Kom dan vooral langs op de Girl Geek Dinner op maandag 30 juni vanaf 19.00 bij de Flexbar. De tweede editie van GGD wordt voorzien van een presentatie van Elisa Jasinska over ‘The Packets and I vs. The World’: de geschiedenis en basics van het internet.
-
Actuele stand EK monitor 2008
Aan de vooravond van het EK wordt er inmiddels in de media veel aandacht besteed aan de oranjekoorts. Onderzoeken over hoe hoog de ‘oranjekoorts’ is, analyses over hoe Nederland ervoor staat, poules die opgestart worden: het begint inmiddels behoorlijk te leven. En natuurlijk liggen de winkels vol met oranjemeuk en kun je bij allerlei retailers sparen voor welpies, hoeden en brulshirts.
Draftfcb (mijn werkgever) houdt sinds 2000 alle EK en WK-gerelateerde activiteiten bij in een monitor. Ook dit jaar worden alle activiteiten bijgehouden in de Euro 2008 Monitor. Hieronder de actuele stand van de EK 2008 monitor per 6 juni 2008:
-
Nieuw bij The Next Web: ‘PRE’
Natuurlijk gaan velen van ons donderdag 3 en vrijdag 4 april naar The Next Web vanwege de presentaties van de entrepreneurs en de grote bedrijven die het al gemaakt hebben. Bij wie je denkt: had ik dat maar bedacht, want dan was ik nu rijk. Iedereen is op zoek naar ‘the next big thing’, waardoor veel ondernemers soms liever bewezen concepten kopiëren of remixen dan het risico nemen met iets nieuws te komen. Natuurlijk geven we het niet graag toe, maar onze blik wordt vaak vernauwd door de druk van de markt. Het wordt steeds moeilijker onszelf te vernieuwen. Dus: komt de echte vernieuwing bij de sprekers van The Next Web vandaan? Misschien wel niet. Misschien is die vernieuwing wel eerder te vinden bij de studenten en jonge kunstenaars van ‘PRE’!
-
Girl Geek Dinner Amsterdam op 10 april
Donderdag 10 april wordt de eerste Girl Geek Dinner Amsterdam (GGD) gehouden. Van 19 tot 23 uur komen vrouwelijke geeks (en hun eventuele mannelijke aanhang) samen in de Flexbar. De Amsterdam Girl Geek Dinners is een event dat bedoeld is om vrouwen te enthousiasmeren over dingen op het gebied van wetenschap, technologie en andere traditioneel redelijk man-georienteerde gebieden. De spreker tijdens het eerste GGD is Fabienne Serriere: futurist en vooral bezig met hardware hacking en ‘future fabric prototyping.’