Berber Hoekstra
Social Media Strateeg Bureau Berber

Ik ben Berber, freelance social media strateeg. Ik help MKB-ers met het schrijven van hun socialmediastrategie. Daarnaast kun je in De Content Shop (gratis) templates en e-books ontvangen over social media. Deze wordt maandelijks aangevuld.
-
Joyce Nafzger verklapt de succesformule: zo groei je op Instagram
‘Hoe krijg ik meer volgers op mijn Instagram?’ is de meestgestelde vraag van bedrijven aan social media expert Joyce Nafzger. Hoewel hier geen eenvoudig antwoord op is te geven, zijn er wel succesformules die merken kunnen gebruiken om meer uit Instagram te halen. Ze doet ze in dit interview uit de doeken.
-
Lotte Willemsen: ‘Merken moeten leren de juiste vragen te stellen’
Ze promoveerde in 2012 cum laude als communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, maar ontdekte dat de wetenschap soms wel érg ver afstaat van het bedrijfsleven. Een gapend gat, waar ze besloot met beide benen in te springen. Lotte Willemsen is nu lector Communicatie in een netwerksamenleving aan de Hogeschool van Rotterdam en leidt een onderzoeksgroep naar de (on)bedoelde effecten van digitale content en conversaties. Daarnaast geeft ze lezingen, doet ze onderzoek voor bedrijven en is ze hoofdredacteur van het Tijdschrift voor de Communicatiewetenschap. Haar tip aan het bedrijfsleven? Kijk niet naar óf iets succesvol is, maar waarom.
-
Anneli Rispens: “Creativiteit is op social belangrijker dan data”
Ze is nu nog director content en social media bij DDB EMEA, maar start na haar verlof als zelfstandig strategisch consultant. Ze werkt(e) voor McDonald’s, Heineken en Seat, was jurylid voor de Social & Influencer Cannes Lions en 'gets shit done by cutting the crap'. Als iemand weet hoe ze merken en bureaus op social media naar een hoger niveau moet tillen, dan is het Anneli Rispens. Een gesprek over relevante content, het spanningsveld tussen media en creativiteit, influencers en het nut van lokalisering. Met als bonus drie tips en drie cases waar je écht iets aan hebt.
-
Hoe jouw organisatie contentmarketing naar een hoger niveau kan tillen #CMFF
Welk bedrijf doet niet ‘iets met contentmarketing’? Ik ken ze niet. Iedereen is super sociaal want alle sociale bedrijfskanalen zijn opgezet en ingevuld. Contentmarketing is belegd bij de afdeling social media en digital media agencies draaien overuren. Toch worstelen veel bedrijven om contentmarketing naar een hoger niveau te tillen. Want hoe kan het toch, dat na ál die jaren hard werken en inspanning, de content nog steeds niet z’n gedroomde vruchten afwerpt?
Het antwoord is simpel: bedrijven hebben de ballen niet om hun organisatie anders in te richten.
-
Contentmarketing
Content maken die boeit: zo doet NOS op 3 dat
Soms gebeurt er iets waardoor een organisatie social media en contentmarketing ineens volledig omarmt. Bij NOS op 3 was dat de beslissing van de NPO afgelopen juni om te stoppen met de reguliere tv-uitzending. “We bereikten onze doelgroep niet met tv, maar online boekten we wel succes. Een logische keuze om volledig online te gaan”, aldus Melvin Captein, eindredacteur online bij NOS op 3. Ik sprak met hem en met socialmediaredacteur Jonna ter Veer over het succes van online content bij NOS op 3.
-
Deze tools gebruiken merken voor social media en contentmanagement
Geavanceerde tools maken het leven van een marketeer of communicatieprofessional een stuk gemakkelijker. Urenlang cijfers copy-pasten in Excel is verleden tijd, want met de juiste tooling heb je direct realtime inzicht in de prestaties van je social media activiteiten. Het maken van de juiste keuze voor een tool die bij jouw behoefte past, is best lastig. Hoe doen andere merken dat? Ik vroeg zeven merken en een contentbureau naar hun ervaring met social tooling.
-
Content bij KLM: een kijkje in de cockpit
KLM is sinds jaar en dag hét schoolvoorbeeld van een merk dat blijft innoveren op sociale media. Ook dit jaar vielen ze weer in de prijzen tijdens de SpinAwards. De serie KLM Cockpit Tales, acht video’s over het mysterie achter de deuren van de cockpit, won een Zilveren SpinAward in de categorie content. Karlijn Vogel-Meijer, manager social media bij KLM, vertelt hoe deze productie tot stand is gekomen.
-
Waarom content bij LINDA. zo goed is (en jij hiervan kan leren)
Alles wat Linda de Mol aanraakt lijkt te veranderen in goud. Het merk LINDA. is met de komst van LINDA.tv uitgegroeid tot een succesvol crossmediabedrijf. Na zeven maanden kent de dienst al 163.000 abonnees en ruim 28 miljoen views. Wat kunnen contentmarketeers leren van de ‘Queen of Content’? Een interview met Leanne Hermans, manager LINDA. digitaal en LINDA. Het Bureau.
-
#CMFF: 10 redenen waarom jij [nog] niet succesvol bent met contentmarketing
Tijdens het Content Marketing Fast Forward [CMFF] event op 17 mei werd het nog maar eens gezegd: de meeste content die we maken is crap. Maar liefst 90 procent van alle content die wordt gemaakt kan direct de prullenbak in. Het is niet eens heel slecht, het is gewoon middelmatig. Het zoveelste recept, wéér een make-up tutorial of een blog over geld besparen. Ik verzamelde tien redenen waarom jouw content niet succesvol is en stelde een checklist samen hoe jij ervoor kan zorgen dat je vanaf nu wel raak schiet.
-
Emotie: sleutel tot succesvolle content?
Merken die consumenten in het hart raken, krijgen een plek in het hoofd. Een emotionele boodschap wordt beter gezien, gelezen, geloofd én onthouden en is een goede basis om een relatie met een merk op te bouwen of te behouden. Consumenten worden overspoeld met duizenden reclameprikkels per dag en emotie speelt een grote rol in de strijd om aandacht. Maar waar blijft de aandacht voor emotie in contentmarketing?
-
5 misverstanden over contentmarketing
Van “we gaan iets doen met social media” naar “we gaan iets doen met content”. Dit jaar staat content hoog op de marketingagenda. Reden genoeg voor Klaas Weima (Energize) en Cor Hospes (adviseur, auteur en contentmaker) om tijdens een ontbijtsessie de laatste stand van zaken rondom contentmarketing te bespreken.
-
Schorem Barbier: hoe een kleine ondernemer meer dan 100.000 Facebook-fans kreeg
We gaan even terug naar mei 2013. Ik interviewde Diederik Broekhuizen over hoe kleine ondernemers social media succesvol inzetten. Hij noemde onder andere Schorem Haarsnijder en Barbier. Diederik was vooral enthousiast over hoe hun Facebookpagina speelt met beeld. Zo zie je foto’s van een kapsel voor én na een opvallende knipbeurt en de sfeer van de zaak komt heel goed over via het beeld en de teksten.
-
Facebook voor de kleine ondernemer: 5 voorbeelden
Stel: je bent een kleine ondernemer. Je hebt een mooi bedrijf en je klungelt wat aan met sociale media. Je tikt hier en daar een berichtje. Er wordt wat gereageerd. Je plaatst onderweg op je smartphone een reactie. Het knaagt. Want eigenlijk zou je er veel meer uit willen halen. Maar hóe? Ik sprak met Diederik Broekhuizen, freelance socialmedia-adviseur en -creatief, over de inzet van Facebook en sociale media onder de kleinere ondernemers. Wat zijn volgens hem nou goede voorbeelden?
-
Wat B2C kan leren van B2B-marketing
Voor B2C-professionals is B2B-marketing een ver-van-m'n-bed-show. De communicatie met marketeers kent een totaal andere aanpak dan die met consumenten. Toch zijn er ook raakvlakken: in beide branches staat content centraal en wordt geven belangrijker dan nemen. Ik sprak met Ingrid Archer, marketing-en communicatieprofessional en oprichter van spotONvision, een toonaangevend bedrijf in B2B-marketing en -communicatie (oh, en Ingrid is ook Marketingfacts-blogger). Wat kunnen B2C-marketeers leren van B2B-marketing?
-
Ken Segall: “The best way to become a big agency is not to act like one”
Vanaag staat hij op Marketing Pioneers, gisteren sprak hij tijdens de breakfastsessie van Energize: Ken Segall, één van de bedenkers van de legendarische Think Different campagne van Apple. Segall nipte aan zijn koffie, at een croissantje en gaf een inspirerende presentatie rondom het thema van zijn nieuwe boek: "Insanely Simple".