Jaap van Zessen
Chef Digitaal AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.
-
Podcast met Pieter Zwart (Voetbal International): “Je wil geen associatie tussen A-merk en B-merk”
Dat Voetbal International en Voetbalprimeur.nl sinds kort dezelfde eigenaar hebben, ga je als lezer niet terugzien. "We hebben niets met elkaar te maken", zo stelt hoofdredacteur Pieter Zwart (26) in een nieuwe aflevering van De Social Podcast. "Je wilt niet dat er een associatie ontstaat tussen een A-merk en een B-merk, zoals bij VI en Voetbalprimeur."
-
Podcast: Roel Maalderink en de ratrace om het YouTube-algoritme
Roel Maalderink is niet het stereotype YouTuber zoals prankers, gamers, paardenliefhebbers, beautyfanaten of Fifa'ers. Toch worden zijn video’s goed bekeken en Alexander Klöpping noemde hem onlangs zelfs "een national treasure". Maalderink is te gast in De Social Podcast om te vertellen hoe het is om een YouTube-kanaal succesvol te onderhouden.
-
Luistercijfers maken Nederlandse podcasts interessant voor bedrijven
Het aantal luisteraars naar Nederlandse podcasts neemt fors toe. Met tienduizend instarts sta je in de landelijke hitlijsten van iTunes en Spotify, maar deze lat komt steeds hoger te liggen. Dit blijkt uit een gesprek met makers Domien Verschuuren (Manmanman) en David Achter de Molen (Klap van de Molen) in een nieuwe aflevering van De Social Podcast van het AD en de regionale titels.
-
Waarom Usain Bolt op social media de ster is van deze Winterspelen
Gijsbregt Brouwer begeleidde sporters als Ireen Wust, Koen Verweij en Sven Kramer op social media en gaf tijdens eerdere Olympische Spelen de sporters van TeamNL training in het gebruik van social media. In een nieuwe aflevering van De Social Podcast vertelt Brouwer dat foto’s met Naomi van As goed zijn voor het Instagram-account van Sven Kramer, dat sporters heel veel dingen niet mogen op social media tijdens de Spelen en dat nota bene een zomersporter de koning van social media is tijdens deze Winterspelen.
-
‘Impact gewijzigde Facebook-newsfeed wordt overschat’
Het achtuurjournaal opende ermee in Nederland en alle media schreven erover: de Facebook timeline gaat veranderen! In een nieuwe aflevering van De Social Podcast praten de social mediamanagers van de krantensites HLN.be en AD.nl samen over de impact van de wijzigingen voor mediabedrijven.
-
Nynke de Jong: “Podcasten is het nieuwe bloggen”
Columniste Nynke de Jong heeft door heel actief te bloggen en actief te zijn op Twitter een landelijk podium gekregen. In de nieuwe aflevering van De Social Podcast vertelt ze wat blogs en Twitter haar gebracht hebben, hoe deze platformen veranderd zijn en waarom ze denkt dat podcasts de rol van blogs hebben overgenomen.
-
Iedere marketeer kan jaloers zijn op het socialmediabereik van de Politie
Met 65.000 mensen is de Politie een grote werkgever in ons land. En met 2.300 wijkagenten op Twitter, teams op Facebook en jeugdagenten op Snapchat heeft het ook een groot bereik op social media. Dat wordt ook nog eens vooral gegenereerd door werknemers die als ware merkwerkers op eigen initiatief ervaringen hun werk delen. Dit gaat vaak goed en een enkele keer fout, erkent directeur nieuwe media en digitale dienstverlening Ron de Milde in een nieuwe aflevering van De Social Podcast: "Geef ons kans om te leren, excuus als het een keer fout gaat."
-
GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’
Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe naar de Tweede Kamerverkiezingen. In De Social Podcast van AD.nl vertelt hij over de rol van social media in de verkiezingen.
-
De socialmediastrategie van PSV
Er zullen weinig organisaties zijn waar fans zo graag bij willen horen op social media als een voetbalclub. Voor fans een enorme bron van mooie en snelle informatie, maar voor de club zijn social media ook de eerste stap naar meer omzet. Vlak voor de start van het Eredivisieseizoen sprak ik met Guus Pennings, manager marketing & media van PSV, over de socialmediastrategie van de club in de eerste aflevering van ‘De Social Podcast'.
-
Zo kun je als woordvoerder een socialmediastorm zien aankomen
De online reputatie van een organisatie kan tegenwoordig van allerlei kanten worden bedreigd. Als woordvoerder ben je verantwoordelijk voor de externe communicatie binnen een bedrijf, maar toch kun en wíl je niet alle mediabronnen in de gaten houden. Dankzij een goede voorbereiding kun je een mediastorm toch zien aankomen. In dit blog een aantal voorbeelden.
-
Customer Journey
Social data tonen de online sporen van de customer journey
Consumenten praten online over de aankoop van producten. Uit deze openbare berichten is veel informatie te herleiden. Wat vinden zij belangrijk in een product, hoe lang duurt een beslistraject en welke bronnen worden geraadpleegd? Door een media-analyse toe te passen op monitoring kun je veel over de reis van je klant leren.
-
Periscope in Nederland: ruim 60.000 gedeelde streams in het eerste jaar
Periscope viert binnenkort haar eerste verjaardag. Mensen die werkzaam zijn in de marketing en communicatie hebben ongetwijfeld gehoord over de enorme belofte van het platform. Er zijn weinig gebruikscijfers bekend en daarom probeer ik in dit artikel te achterhalen hoeveel Nederlanders na een jaar gebruik maken van Periscope.
-
Als je gevonden wilt worden is Twitter nog steeds de juiste plek
Het Twittergebruik in Nederland mag dan licht afnemen, het blijft voor onderzoekers nog steeds de grootste speeltuin van Nederland. Geen enkel ander platform stelt zoveel open data beschikbaar en daarom is het een feest voor data-analisten. In dit artikel antwoord op de vraag: waar in Nederland wonen de meest actieve Twitteraars?
-
Socialmedia-analyse toont opnieuw afvallers Wie is de Mol
Dit jaar is het monitoringtool Buzzcapture opnieuw gelukt om via een (social)media-analyse een aantal afvallers van het populaire tv-programma ‘Wie is de Mol?’ op te sporen. Voor het derde jaar op rij wordt via een analyse aangetoond hoe moeilijk het is om het verloop van vooraf opgenomen programma's stil te houden. Door de opnameperiode op te sporen, is te achterhalen welke deelnemers vervroegd teruggekeerd zijn naar Nederland. Pas wel op: spoiler alert!
-
Hulpmiddel voor je contentkalender 2016
Voor marketeers is het hate it or love it: merken die inhaken op de actualiteit. Als een merk snel en creatief inhaakt op de talk of the town kun je een socialemediahit scoren, maar ook een slechte inhaker kan viral gaan. In veel gevallen is de actualiteit al bekend en daarom kun je ook nu alvast nadenken op welke dagen van 2016 je wilt gaan inhaken. Om je te helpen presenteert Buzzcapture ook dit jaar de Contentkalender 2016 op Marketingfacts.