Bert Anvelink
Directeur De Informatiefabriek.com

Nieuwsgierig van aard, dus marktonderzoeker in hart en nieren. Gek op getallen, meningen en achtergronden. Als marktonderzoeker zowel gewerkt aan opdrachtgevers- als aan bureauzijde. Sinds 1998 actief als ondernemer met verschillende hoogtepunten, maar helaas ook dieptepunten. Om met Albert Einstein te spreken: “Ik heb geen speciaal talent, ik ben slechts nieuwsgierig”.
-
Waar staan we met klantenanalyse in 2012?
Ik weet het. We zijn al ruim twee weken in 2013, maar ik wil jullie toch nog even mee terug nemen naar 2012. Meer specifiek naar een onderzoek van Forrester naar de stand van zaken met betrekking tot klantenanalyse dat zij afgelopen jaar uitgevoerd hebben. Gezien de groeiende aandacht voor Big Data wordt ook de druk groter om de mogelijkheden van de klantdata beter te benutten en zo betekenisvolle beslissingen te kunnen nemen, gebaseerd op analytische inzichten.
-
Conversieoptimalisatie: Geef het aandacht en het groeit!
Econsultancy heeft in samenwerking met RedEye voor het vierde jaar op rij onderzoek uitgevoerd naar de conversieratio en conversieoptimalisatie. Het blijkt dat vooral die bedrijven die ook daadwerkelijk aandacht geven aan conversieoptimalisatie betere resultaten behalen. In vergelijking met vorig jaar krijgt segmentatie meer aandacht en binnen segmentatie is er een verschuiving waarneembaar van gedragssegmentatie naar geografische en demografische segmentatie.
-
Contentmarketing steeds belangrijker, maar nog lange weg te gaan
Uit onderzoek van Econsultancy en Outbrain onder ruim 1.300 voornamelijk Britse marketeers blijkt dat contentmarketing het komende jaar belangrijker zal worden, maar dat er nog wel een lange weg te gaan is. Ruim 90% van de respondenten geeft aan dat contentmarketing het komende jaar belangrijker zal worden. Tel daarbij op dat driekwart van de online marketeers het eens is met de stelling dat merken meer en meer uitgevers zullen worden en het belang van contentmarketing is evident. De groeiende belangstelling voor contentmarketing blijkt ook uit het feit dat het aantal zoekopdrachten naar contentmarketing in de afgelopen 2 jaar is verdubbeld.