Bart Meerdink
Social Business Strategist inSided

Digitale marketing, (extreme) klantgerichtheid en beleving. Daar word ik blij van.
-
Conversational interfaces
De menselijke factor in de wereld van AI en bots
Al jaren ben ik gefascineerd door de vraag hoe je 'digital' zo persoonlijk en relevant mogelijk kan maken. De gedachten gaan dan al snel naar marketing automation en in toenemende mate bots en artificial intelligence (AI). En natuurlijk moeten we ook die kant op, het bewijs in deze Special spreekt voor zich. Waarom standaard servicevragen door een dure agent laten beantwoorden als het ook via een geautomatiseerde flow kan? Maar het is niet de heilige graal. We mogen niet onderschatten wat de waarde is van écht contact en menselijke interactie. Van het laten zien dat je als merk eerlijk, betrouwbaar en authentiek bent. Dit zeg ik overigens niet als dromer, maar als zeer resultaatgedreven marketeer. Juist met het combineren van automation en social kun je je echt onderscheiden als merk. Ik voorspel een gouden huwelijk voor AI met de menselijke touch.
-
Dit is waarom sommige branded communities niet succesvol zijn
Meer en meer organisaties ontdekken de kracht van een eigen community. Het hebben van een community is echter geen garantie voor succes. Er zijn grote verschillen in de mate van succes, ook tussen bedrijven in dezelfde branche en met eenzelfde hoeveelheid klanten. Wat maakt dat de ene community actief is terwijl de andere maar niet van de grond komt? Dit artikel beschrijft de belangrijkste voorwaarde om een branded community te laten slagen.
-
Online net zo persoonlijk zijn als de groenteboer, lukt dat?
De heilige graal. De juiste boodschap op het juiste moment in de juiste tone of voice aan de juiste persoon via het juiste kanaal. We doen het al automatisch in de offline wereld. Geen gesprek met een klant in de winkel is hetzelfde. Geen telefoongesprek is hetzelfde. We passen de communicatie realtime aan op basis van de informatie die we bezitten. “Dag mevrouw Jansen, leuk dat u er weer bent. Ik heb de ossenstaartpuntjes voor u apart gehouden.” Of: “Dag meneer, ik zie dat u twijfelt tussen deze 2 laptops. Waar wilt u het precies voor gebruiken?” Hoe ver zijn we eigenlijk met digitale personalisatie? In dit artikel maak ik een inventarisatie. Het is daarbij niet mijn intentie om volledig uitputtend te zijn, het gaat om een schets en opening voor discussie.
-
Actievoeren via Facebook: Wakker Dier vs. McDonald’s
Actievoeren jaren '90: als je als actiegroep wat gedaan wilde krijgen was het een veel gebruikt middel om bij het hoofdkantoor van de boosdoener te protesteren. Spandoeken, megafoon en een dichte deur. Wellicht had je nog een stapel met handtekeningen die je aan de receptioniste mocht aanbieden. Een foto in het lokale suffertje was het bewijs van je inzet.
Hoe heerlijk is het dat we nu allemaal sociaal zijn en dat ook de grote bedrijven graag sociaal meedoen. En wat een nieuwe kansen voor groepen die de wereld willen verbeteren en hier de publieke opinie bij nodig hebben. In deze posting laat ik een leuke case zien van Stichting Wakker Dier (13.000 likes) die het opnam tegen Mc Donalds (10.000 likes). Ofwel bevlogen mensen van vlees en bloed versus een corporate bedachte social media-actie.