Jaap Jacobs
Managing Director Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.
-
Een beperkt AdWords-budget?
De status ‘beperkt door budget’: we hebben er allemaal weleens last van bij onze AdWords-campagnes. Wat doe je dan? Je wilt meer bezoek, er is ook meer volume, maar het is financieel onmogelijk om de totale doelgroep te bereiken. Een paar tips hoe om te gaan met kleine budgetten.
-
AdWords start met nieuwe conversiemethodiek
Moet je in Google AdWords kijken naar één-per-klik-conversies of veel-per-klik-conversies? Google AdWords lanceert een nieuwe oplossing: flexible conversion counting.
-
Hmm, Hummingbird - wat nu?
Pinguïns, panda’s en nu ook de hummingbird. Nee, Werelddierendag is alweer ruim een week geleden. Het zijn de benamingen van verschillende algoritme-updates binnen de zoekmachine van Google. De nieuwste update draagt de naam Hummingbird. Is het een vreemde vogel? Of levert deze verandering nieuwe kansen op?
-
Beter weer is meer?
Fabel of fictie? Betekent een lekker zonnetje of een koud briesje ook meer of minder sales? Ik kan het mij nog goed herinneren. Afgelopen zomer, tijdens een marketingevent voor retailers, werd er volop gediscussieerd met elkaar. Over één punt was iedereen het met elkaar eens: de weersomstandigheden hebben effect op het aantal bezoekers, zowel offline als online. Is dat ook zo? En wat betekent dat voor e-commercebedrijven?
-
De kracht van A/B-testen
Conversie-optimalisatie is nog vaak een ondergeschoven kindje in de marketing. Terwijl advertentiebudgetten de pan uit rijzen en SEO-specialisten een dagtaak hebben aan het verbeteren van de Google-vindbaarheid van websites, blijft er voor conversie-optimalisatie vaak maar weinig tijd over. En dat terwijl het hele mooie resultaten kan opleveren, zelfs met een paar kleine aanpassingen, zoals blijkt uit de cijfers van beautywebshop JohnBeerens.com. In oktober vorig jaar startte John Beerens met conversie-optimalisatie. De tussenstand tot nu toe? 52% meer conversie en een omzetstijging van 50%.
-
Google benadeelt kleine ondernemer
"Ik word ineens voorbijgestreefd door Bol.com in Google, terwijl ik jarenlang met mijn boekenwebsite op een van de topposities stond: hoe kan dat?!" Steeds vaker krijgen we deze vraag van kleine webshopeigenaren. Tja, hoe kan dat eigenlijk? Is het ook zo dat sterke merken sowieso een voorsprong hebben in Google? Experts beweren dit al langer, maar nog niet eerder was er onderzoek naar gedaan. Tijd voor een nadere inspectie!
-
Google maakt korte metten met overmatige inzet van keyword domains
Het is een discussie die steeds vaker oplaait. In welke mate zijn keyword domains, domeinen met relevante zoekwoorden er in, nog in het voordeel qua vindbaarheid? Haast niet, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.
-
Emerce eFashion: online blijft groeien
Het is toch echt zomer, maar daar is nog maar weinig van te merken als we naar buiten kijken. Het slechte weer van afgelopen donderdag stemt dan ook niet echt tot vreugde bij de bezoekers van de Emerce eFashion. Gelukkig brengt een sterk programma daar verandering in. De dag bestaat uit een mix van cijfers, strategische sessies en interessante cases. De belangrijkste highlights.
-
Google+, we moeten er echt aan geloven
Het is zover. Het negeren van Google+ behoort niet meer tot de mogelijkheden. Google heeft gisteren een nieuwe functie toegevoegd aan Google.nl. Knowledge Graph is de naam. En hierdoor gaat Google+ een belangrijkere rol innemen dan voorheen het geval was. Ja, we moeten er echt aan geloven. Alle marketeers opgelet.
-
Hogere conversie door reviews
Doe jij het ook? Voordat je een product of dienst afneemt eerst vragen om referenties of beoordelingen? Uit je eigen netwerk of vriendenkring, of via beoordelingen van volstrekt onbekenden? Bijna iedereen doet het. Consumenten zijn namelijk op zoek naar bevestiging. Ze willen overtuigd worden of ze de beste keuze maken. Onderzoek wijst namelijk uit dat 61% van de consumenten eerst reviews leest voordat zij een beslissing neemt binnen het aankoopproces. Welke invloeden hebben reviews precies binnen dit proces en heeft het impact op de conversie? Wat is een goede beoordeling? En is het gevaarlijk om te starten met reviews?
-
Responsive design & SEO
Heb jij ook een responsive website nodig? Misschien wel, misschien niet. Natuurlijk, iedere website moet er op een mobiele telefoon of tablet piekfijn uitzien. Responsive design is hiervoor één van de oplossingen, maar aan alles hangt een prijs. En hoe bepaal je dan of deze investering de moeite waard is? Waarom zou je niet kiezen voor een alternatief?
-
Wat je nog niet weet over Facebook-apps
Meer fans en interactie op Facebook? Maak dan een Facebook-app. Een Facebook-app is een eigen webapplicatie, ingeladen in je Facebook-pagina. Gebruik je de juiste tools of programmeertaal, dan krijg je vrijwel alles voor elkaar. Maar is een app direct een succes? Dat hangt af van een aantal factoren.
-
Richtlijnen voor A/B- en multivariate testing
Ben je al actief met A/B- en multivariate testing of heb je plannen in die richting? Voorkom problemen en houd je aan het beleid van Google.
-
Wie is je online doelgroep?
Het definiëren van een doelgroep valt onder de basics van marketing. Desalniettemin raakt het bij zoekmachinemarketing vaak in de vergetelheid. Bij het vermarkten van producten via zoekmachines is het niet minder belangrijk om eerst de doelgroep te definiëren. De 'traditionele methode' helpt ook bij het kiezen van de juiste online doelgroep. Het helpt namelijk bij het bedenken van relevante content en longtail zoekwoorden. Het levert zelfs de eerste aanzet op voor de online communicatie. Resultaat: een perfect afgestemde boodschap die aansluit bij de behoefte van (potentiële) klanten. In dit artikel staan een aantal oplossingen en tactieken voor het definiëren van de online doelgroep.
-
Checklist voor local marketing in Google
Google is continu aan het veranderen en het tonen van geografische resultaten is daarvan een erg belangrijk onderdeel. De resultaten worden namelijk, wanneer dit bij Google bekend is, automatisch afgestemd op de locatie waar je je begeeft. Voor veel ondernemingen is dit een mooi moment om eens goed naar online en dan met name de lokaal-georiënteerde resultaten te kijken.