Jaap Jacobs
Managing Director Fingerspitz Online Marketing

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven online marketingbureau in Breda en Eindhoven met 35+ specialisten.
-
YoastCon 2019: SEO voert strijd voor autonomie
YoastCon. Het klinkt als een conferentie voor losgeslagen comic-nerds. Die gedachte komt bijna overeen met de werkelijkheid. Is het een beetje nerdy? Jazeker, de beste SEO-nerds ter wereld zijn aanwezig. Stripfiguren zijn er niet, maar er loopt wel een paarse uil rond. Zijn er beroemdheden? De allergrootsten zijn aanwezig. Wat houdt deze SEO-helden bezig in 2019?
-
Digitale trends die een boost geven aan omnichannel
Is de online/offline-combinatie succesvol? Omnichannel-marketing is voor veel organisaties een steeds belangrijker speerpunt om klanten te binden. Hoe staat het met belangrijke nieuwe ontwikkelingen (zoals Google Store Visits en TrueView Shopping) en hoe richt je je omnichannel-strategie digitaal in?
-
Wat te doen als je al goed scoort in Google?
Het gaat goed. Je scoort hoog in Google, en bij de belangrijkste zoektermen sta je bovenaan. Je campagnes in AdWords gaan ook lekker. Hoe kun je verder groeien? In plaats van proberen te winnen in de bestaande markt, kun je ook proberen je markt te vergroten. Hoe pak je dat aan? Een boeiende praktijk-case is de webshop van 'tv-kapper' John Beerens.
-
Elke seconde telt: snelheid is je eerste seo-prioriteit
De gebruikerservaring van de bezoekers op je website is belangrijker dan ooit. Een belangrijke pijler in die ervaring is snelheid. Veel marketeers vergeten die nog wel eens te checken en dat terwijl er altijd wel iets te verbeteren valt.
-
De trends voor 2018
De AdWords-specialist: een uitstervend ras
Bidmanagement in AdWords. Een paar cent eraf voor een zoekwoord, of zelfs volledig uitsluiten. Het liefst handmatig voor de ultieme controle. En met een tweede beeldscherm om wat efficiënter te kunnen werken. Het is een schets van het dagelijkse habitat van een doorsnee AdWords-specialist. De leefomgeving van deze soort verandert echter razendsnel. Kan de AdWords-specialist zich aanpassen aan de snelle opkomst van nieuwe technologie? Of sterft hij uit?
-
Case: 1000+ pre-orders via chatbotmarketing
Chatbots. Je hoort er veel over en je ziet er ook steeds meer. Chatbots worden vooral ingezet voor het verbeteren van de klantenservice, webcare en het verder optimaliseren van de customer journey. Zou je chatbots ook in kunnen zetten voor het realiseren van business? Het antwoord in deze case: ja.
-
Top100 Nederlandse maakindustrie staat voor grote online uitdagingen
Dat de online vindbaarheid en presentatie van een bedrijf van invloed kan zijn op het beslissingsproces van de consument, is niets nieuws. En ook in de B2B wordt steeds meer klantgerichte online marketing toegepast, maar nog niet in alle sectoren is dit kwartje gevallen. Zo stegen de afgelopen jaren de marketinguitgaven binnen de bouw- en industriesectoren flink, maar slechts een klein deel daarvan ging naar online marketing. En dat terwijl maar liefst 70 procent van de B2B-beslissingstrajecten online is.
-
Waar liggen de kansen voor een mobiele campagne?
In Nederland werd in 2016 maar liefst 586 miljoen gespendeerd aan online display en video advertising. 80 procent van dit budget wordt momenteel ingezet voor desktopcampagnes, terwijl de helft van de Nederlanders juist een smartphone gebruikt om het internet op te gaan.
Slimme adverteerders beseffen dat maar al te goed. Er is minder concurrentie en daardoor een voordelige uitgangspositie. Waar begin je met mobiele display advertenties?
-
Google AdWords: de 17 wijzigingen uit 2016 die je niet mag vergeten in 2017
Adverteer jij met Google AdWords? Dan weet je als geen ander dat nieuwe ontwikkelingen normaler zijn dan iedere dag je tanden poetsen. De kans is groot dat je rond deze periode terugblikt naar de resultaten en begint met het smeden van nieuwe plannen. Om het jaar goed te beginnen, vind je hier een jaaroverzicht met de belangrijkste veranderingen die zijn doorgevoerd in 2016. Ben je klaar voor 2017 en heb je jouw advertenties al naar het ETA-format omgezet?
-
Wat is de toekomst van linkbuilding?
Het algoritme van Google is een mysterie. Hoe kraak je de code van Google? En hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit? We weten dat backlinks een belangrijke invloed hebben op de organische posities. Linkbuilding werkt. Alleen de algoritmes veranderen en de zoekresultaten ook. Zo zijn er ineens vier advertenties bovenaan de pagina. SEO komt onder druk te staan. Hoe je linkbuilding het beste kan toepassen verandert constant.
Dat maakt linkbuilding uitdagend en interessant. Sociale signalen spelen een rol en we moeten ons bezig houden met online PR. Er is een andere aanpak nodig want kwaliteit staat voorop, het moet creatiever. Een aantal experts geeft antwoord op de vraag: wat is de toekomst van linkbuilding?
-
Lead Improvement: verbeter de kwaliteit van je B2B-leads
Je hebt traffic, een hoge conversie en ontvangt genoeg leads. Alleen wat gebeurt er als de leads niet van voldoende kwaliteit zijn? Wat kun je doen om deze kwaliteit te verbeteren? Een artikel met praktische tips waarmee je voor, tijdens en na het ontvangen van leads de kwaliteit verbetert. Sales blij, marketing blij.
-
Dynamische remarketing, werkt dat nou echt?
Is het jou wel eens opgevallen? Een tv-commercial voor kinderen tegen middernacht. Het lijkt bijna briljant omdat je zoiets niet verwacht, maar relevant is het niet. De vraag is wat het effect is van de commercial en dat is via TV nogal lastig te meten. Dit in tegenstelling tot een online remarketingcampagne, waar dat vele malen eenvoudiger is. Dit artikel gaat over het effect van remarketing en hoe je dit op de juiste wijze kunt meten. Weten hoe?
-
Investeer in een mobiele aanpak
Waarom zou je investeren in een mobiele strategie? Als je je site checkt op je iPhone of Android-toestel ziet deze er niet eens zo slecht uit. Daarnaast bestelt er toch bijna niemand via mobiel. Business-wise lijkt het investeren in een mobiele website en campagnes dan overbodig. Of toch niet?
-
Hoe optimaliseer je een remarketing-campagne?
Bezoekers die je website hebben verlaten alsnog converteren. Dat maakt remarketing een geliefd instrument voor real-time bidding-specialisten. Remarketing biedt echter meer mogelijkheden dan de traditionele optimalisaties. Hoe haal je een optimaal resultaat uit remarketing-activiteiten?
-
Een beperkt AdWords-budget?
De status ‘beperkt door budget’: we hebben er allemaal weleens last van bij onze AdWords-campagnes. Wat doe je dan? Je wilt meer bezoek, er is ook meer volume, maar het is financieel onmogelijk om de totale doelgroep te bereiken. Een paar tips hoe om te gaan met kleine budgetten.