Richard van der Blom
Trainer Just Connecting BV

Internationale LinkedIn en Social Selling Expert.
Trainer/consultant op gebied van LinkedIn voor Marketing, Sales en Recruitment
Top 100 Global Social Selling Experts
Creator of B.E.S.T. Social Selling Method
-
FACK-model: hoe transformatie naar social business wél lukt
Employer branding, social selling, social business, employee advocacy en zo kunnen we wel even doorgaan met de kretologie die menig directie en organisatie momenteel bezighoudt. Maar waarom lukt de gevraagde transformatie naar een 'social business' bij de ene organisatie wel, terwijl het bij de andere organisatie maar niet wil lukken?
-
LinkedIn-jaaroverzicht 2018: van social network naar businesstool
2018 was een druk jaar voor LinkedIn. Sinds de oprichting van het platform in 2003 zijn er in geen enkel jaar zoveel wijzingen geweest en functionaliteit toegevoegd. Een nieuwe interface, uitbreiding van bedrijfspagina’s, nieuwe functies in betaalde producten. Heb jij het allemaal bijgehouden? In deze blog de belangrijkste ontwikkelingen van afgelopen jaar op een rij, vergezeld door een toekomstblik. Want één ding is zeker: ook dit jaar gaan we weer veel horen van LinkedIn.
-
Verwacht geen wonderen van Social Selling
In het huidige dynamische speelveld hebben marketing en sales een hell of a job. Het toverwoord is dan voor velen 'Social Selling', maar wat is dat precies? Is het realistisch om resultaten van Social Selling te verwachten, zonder dat daar een strategie en een plan aan ten grondslag liggen? Welke rol is er voor marketing en sales weggelegd? Inmiddels durf ik te stellen dat de weg naar succes –ook via Social Selling – voor vele organisaties een lastig bergpaadje is.
-
LinkedIn Congres 2016: de mogelijkheden voor sales, marketing en HR #adv
Op donderdag 9 juni as. vindt het 3e LinkedIn Benelux Congres plaats bij Bilderberg Hotel 't Speulderbos in Garderen. Deze keer een event met maar liefst 14 sprekers, 4 keynotes, 9 workshops en een spetterende afsluiting, dus nieuwe inzichten voor Sales, Marketing en HR managers en professionals gegarandeerd. Het programma start met een keynote over de koers en recente ontwikkelingen van LinkedIn. Hierna zal Biomimicry verandermanager Els Martijn de deelnemers meenemen in hoe je van je organisatie een "bedrijf van de toekomst" maakt, met als inspiratiebron de natuur. Christian Devillez spreekt over de impact van online zaken doen op je offline bedrijfsvoering, hoe kun je je als werkgever of salespersoon wapenen tegen online (verkeerde) beeldvorming en tenslotte zal Inge Geerdens vertellen over haar rol als wereldwijde "LinkedIn Influencer" en daarbij tips en inzichten delen om professioneel en succesvol te bloggen op LinkedIn.
-
De LinkedIn-enquête 2014 - de resultaten
LinkedIn rocks in Nederland, het zakelijke socialmediaplatform kent nog steeds sterke autonome groeicijfers. Inclusief meer dan 5 miljoen Nederlanders, maken inmiddels meer dan 350 miljoen mensen wereldwijd gebruik van dit zakelijke netwerkplatform. En de verwachting is dat de intensieve samenwerking met WeChat en de verdere uitrol op de Chinese en Aziatische markt deze cijfers alleen maar verder gaan laten groeien.
Welke status heeft LinkedIn inmiddels onder de Nederlandse gebruikers? Waarom maken wij zo intensief gebruik van LinkedIn? Met welke reden en welke functionaliteit helpt de moderne ondernemer? Lees in deze blog de meest opmerkelijke verschillen met de uitkomsten van 2013 en 2012.
-
Welke waarde heeft LinkedIn voor jou? De LinkedIn-enquête 2014 is er!
Is LinkedIn voor jou niet meer dan een viruele rolodex? Een digitale, maar zakelijke spammachine? Of juist een zeer waardevolle businesstool die je dagelijks raadpleegt? Wat vind je van de nieuwe functionaliteiten als longpost of media, wat vind je van anoniem profielbezoek? Wij zijn wederom benieuwd naar hoe wij Nederlanders LinkedIn gebruiken. Dus doe mee aan dit onderzoek!
-
Hoe social selling de inkoper gelukkig maakt - LinkedIns ‘Sales Navigator’
Alhoewel het gros van de Nederlanders nog steeds gebruikmaakt van een gratis account, biedt LinkedIn steeds meer toegevoegde waarde met hun betaalde oplossingen. Zelf maak ik als heavy user al jaren gebruik van een premiumaccount, onlangs aangevuld met een recruiteraccount. Recent lanceerde LinkedIn vanuit Sales Solutions de vernieuwde ‘Sales Navigator’ (een stand-alone versie, de vorige versie werd vanuit een persoonlijk profiel beheerd). Het doel is niet alleen het leven van de salesprofessional een stuk draaglijker te maken, ook de inkoper zou hier gelukkig van worden. Klaar met ‘cold calling’, klaar met ‘schieten met hagel’, kortom einde inefficiënte klantbenadering. Nieuwsgierig, enigszins sceptisch zelfs ben ik er meteen ingedoken en op 3 oktober jl. mocht ik Kevin Scott (head of sales solutions EMEA bij LinkedIn) over deze oplossing interviewen.
-
De anonieme LinkedIn-gluurder: straffen of ...?
Stoor jij je ook aan de anonieme profielgluurders? Vind jij ook dat ze verbannen moeten worden van LinkedIn of publiekelijk aan de schandpaal genageld? Steeds meer mensen lijken zich te ergeren aan dit fenomeen en roepen LinkedIn zelfs per e-mail op om deze optie per direct op te heffen. Maar waarom zou je hier zo zwaar aan tillen?
-
LinkedIn in Nederland anno 2013 - de resultaten van de enquête
Volgens een recent onderzoek van PowerFormula melden zich iedere seconde twee nieuwe leden aan bij Linkedin. In Nederland zijn we recent de 4 miljoen leden gepasseerd, maar wat dóen we nu eigenlijk met z’n allen met LinkedIn? Alleen connecten is immers niet meer voldoende, toch? En zijn we nog wel tevreden met de 'nieuwe' koers die LinkedIn volgens velen is ingeslagen? Lees in deze blog alles over hoe Nederlanders* dit platform inzetten en gebruiken en vergelijk de uitkomsten met een jaar geleden.
-
Wat vindt Nederland van Linkedin anno 2013? Jouw mening telt!
Vorig jaar mei schreef ik in de blogpost "Hoe gebruiken wij in Nederland Linkedin" de eerste resultaten van de Linkedin enquete 2012. Opmerkelijk was toen het verschil in gebruik door ZZP'ers en mensen in loondienst, oftewel salesactiviteiten versus netwerken en personal branding. Gevolgd door een tweede blog begin juli "Hoe connecten Nederlanders op Linkedin" die inging op hoe makkelijk Nederlanders wel/niet contact maken via Linkedin en hoe actief ze ermee omgaan. Het afgelopen jaar hebben er veel wijzigingen plaatsgevonden, zowel in de interface als in de functionaliteit. Daarnaast is de Nederlandse Linkedin community gegroeid van 3,1 naar bijna 4 miljoen leden. Hoogste tijd dus om opnieuw de meningen te peilen van de gebruikers middels de Linkedin Enquete 2013!
-
Social media en advocatuur: ‘trial by media’ of goed voor de zaak?
Wat is de invloed van social media op de Nederlandse rechtspraak? Zetten social media niet de ethiek van het eeuwenoude beroep op het spel? Bieden social media kansen voor de advocatuur of vormt het een bedreiging op de onafhankelijkheidspositie? Strafrecht is ‘hot’ in Nederland, de media smullen van ‘bloed- en vleeszaken’! ABN AMRO organiseerde woensdag 13 februari tijdens het World Tennis Tournament in Rotterdam in Ahoy' een seminar met klinkende namen uit de advocatuur om onder de bezielende leiding van Felix Rottenberg een aantal stellingen aan de kaak te stellen. Advocaten zijn meester in de pro’s en contra’s, vlammende betogen en onderzoekend van aard. Ik maakte me dus op, voor een discussie op het scherpst van de snede, over de krochten en kansen van social media.
-
Boer goes social!
“Waarom zou ik moeten gaan twitteren?”, wordt mij regelmatig gevraagd. De afgelopen weken was mijn ludieke antwoord: “Volg op zondagavond eens de stream #bzv (Boer zoekt Vrouw) en televisie zal nooit meer hetzelfde zijn.” De afgelopen weken hebben wij (vaak ongevraagd) kunnen ‘smullen’ van de perikelen rondom dit kijkcijferkanon op televisie en Twitter. De boer is ‘hot’ en marktonderzoeksbureau AgriDirect heeft de koe bij de hoorns gevat. In november werd het onderzoek naar gebruik van smartphones en social media door de agrarische sector afgerond. Om tot een representatieve steekproef te komen, werd het marktonderzoek zowel telefonisch als per email uitgevoerd. Wellicht gaat het ooit nog zover komen dat dit onderzoek via Facebook of een aparte app aangeboden kan worden, maar dat het nog (lang) niet zover is, kunt u hieronder lezen.
-
Hoe connecten Nederlanders op LinkedIn?
In een eerdere blog deelde ik de resultaten van een landelijke enquete over LinkedIn gebruik in Nederland. Dat was met name gericht op wat Nederlanders op LinkedIn gebruiken. In deze blog ga ik verder in op hoe Nederlanders connecten op Linkedin. Sturen we een persoonlijke uitnodiging? Vragen we actief om recommendations? Gebruiken wij Linkedin om onze SEO-positie een boost te geven?
-
Waarom jouw bedrijf niet meer zonder Linkedin Bedrijfsprofiel kan!
Linkedin heeft na een intensieve testperiode nu definitief besloten een aantal nieuwe functionaliteiten van de Company Page voor alle 2 miljoen bedrijfsprofielen beschikbaar te stellen. Zo kunnen bedrijven hun updates specifieker gaan richten op hun doelgroep (zgn. Targeted Status Updates), daarnaast krijgen we van Linkedin (nog) meer statistieken over bezoekers en de interactie op ons bedrijfsprofiel. Waar dit allemaal toe moet leiden? Een hechtere community tussen bedrijf en doelgroep, bestaande uit prospects, medewerkers, potentiële medewerkers en mensen die er ‘altijd wel iets van vinden’.
-
Hoe gebruiken wij in Nederland LinkedIn
Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn eigenlijk? Gebruiken ZZP’ers het anders dan mensen in loondienst? Is de doelstelling vooral het vergaren van een virtuele rolodex of is het gewoon een handige manier om aan keiharde sales te doen? Wat vindt men eigenlijk done en not done? Om inzicht te krijgen in het Nederlandse gebruik van het grootste professionele sociale netwerk, hebben we in maart een landelijke LinkedIn Enquête afgenomen. Hieronder lees je de eerste uitkomsten en conclusies.