Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI’s.
“People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube)
“We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016)
“Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)
-
7 trends in online video - En wat ze betekenen
De Amerikaanse videoproducent Demo Duck vroeg vier hot shots naar de belangrijkste trends in online video voor 2017. Zij kwamen met deze zeven trends op de proppen, waarop ik mijn persoonlijke visie geef.
-
De impact van Apple’s iPad
Het is inmiddels alweer een week geleden dat Apple z’n iPad onthulde. Maar er wordt nog steeds druk over gepraat en geschreven. Vooral omdat nog vrijwel niemand door heeft wat die iPad precies is, en welke producten en markten erdoor aangevallen gaan worden. Laat ik daarom maar ‘ns proberen hier wat duidelijkheid in aan te brengen.
Om maar meteen met de definitie in huis te vallen: De iPad is een ‘couch entertainment device’, en biedt zowel kansen als bedreigingen voor muziek, televisie, tijdschriften en spelletjes.
-
Bright.nl iPhone app: Stats & facts
Vorige week dinsdagavond meldde Apple me dat de iPhone app voor Bright.nl was goedgekeurd. En nog geen 24 uur later stond de app op de 1e plaats in de Top Free Apps hitlijst van de categorie ‘Nieuws’.
Een paar maanden geleden bood ik Bright.nl aan een gratis iPhone app te bouwen. Ik wil me namelijk naast Flash ook gaan bezighouden met iPhone apps, en het leek me leuk om met een app voor Neerlands populairste gadget en lifestyleblog in het diepe te springen. Erwin van de Zande stuurde me een pdf-je met het Bright logo en een vogeltje, de inloggegevens van de website en de database en ik ging aan de slag. Pakweg twee maandjes later - ik bouwde de app in m’n vrije uurtjes - was ie klaar. En na nog wat kleine tweaks en een vier weken durend Apple’s goedkeuringsproces stond ie in de AppStore.
-
Harvard: Twitter communiceert niet
Uit een Harvard Business School onderzoek blijkt dat er op Twitter bijzonder weinig gecommuniceerd wordt. “Twitter resembles more of a one-way, one-to-many publishing service more than a two-way, peer-to-peer communication network.” Uit het onderzoek - op basis van de eigenschappen van meer dan 300 duizend Twitteraars - kwam naar voren dat nog geen 10% van de gebruikers meer dan 90% van de berichten schrijft. En daarmee wijkt Twitter flink af van een doorsnee social networking website, waar de top 10% gebruikers slechts 30% van de content produceert.
En dat is niet het enige punt waarop Twitter afwijkt van de social networking norm: bij Twitter heeft bijvoorbeeld meer dan 80% één of meer connecties met anderen gelegd, terwijl op social networks minder dan tweederde één of meer vrienden heeft. Daarnaast scoren op social networking websites vooral de vrouwen veel aandacht, terwijl op Twitter juist mannen de dienst uit maken.
-
Verkoop iPhones 88% gestegen
Toen ik Apple’s allereerste iPhone demofilmpje zag, wist ik ‘t meteen: dit apparaatje gaat de wereld op z’n kop zetten. Inmiddels zijn we pakweg anderhalf jaar verder, en lopen er al meer dan 17 miljoen consumenten met zo’n telefoontje op zak. De verkoopcijfers in de laatste drie maanden van 2008 lagen maar liefst 88% hoger dan die van een jaar daarvoor. En in de USA is het inmiddels al the best selling handset overall (dus inclusief alle niet-smartphones!).
-
Van emo naar bemo
Er zijn nogal wat mensen die niet snappen waarom ik aandacht besteed aan Boxxy Babee. ‘Wat doet dit rare meisje in godsnaam ter zake voor (Nederlandse) marketing?’ is de strekking van veel van de reacties. Ik zal het proberen uit te leggen. Er is een nieuwe generatie jongeren ontstaan, die een steeds duidelijker stempel op de wereld van alledag drukt. En als jongeren tot je doelgroep behoren is het niet verstandig om daaraan voorbij te gaan. Je laat in dat geval echt gewoon een gigantische afzetmarkt onaangeroerd, terwijl het overduidelijk is dat élke generatie zijn behoeften (en dus bestedingen) heeft. Maar: over welke nieuwe generatie heb ik het dan?
-
So, my name is Boxxy…
Er ging even wat fout in de planning bij de redactie van Marketingfacts. Ik merkte een week geleden een nieuw internetfenomeen op, en besloot dat maar eens onder jullie aandacht te brengen. Maar door allerlei omstandigheden ging mijn posting pas vanmorgen de lucht in. Hieronder het volledige bericht, helemaal up-to-date. -
Het wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom van mobile video
Als je mobile video tot een succes wilt maken, zul je je inspanningen op de wensen en gebruiken van je kijkers moeten afstemmen. En die verschillen echt dag en nacht met die van de welbekende ‘coach potatoes’. Mobile video is geen mobile TV:
Wie
Voor het bekijken van mobile video heb je niet alleen hippe gadgets nodig, je moet ook nog eens weten hoe je die dingen instelt en gebruikt. En die laatste voorwaarde beperkt je bereik enorm: ga er voor ‘t gemak maar van uit dat de gemiddelde kijker een twintigjarige gadget freak is. -
Happy birthday :-)
Het is vandaag precies 25 jaar geleden dat Scott E Fahlman voor 't eerst een symbolische emotie in een e-mailtje stopte. Of, beter gezegd, twee ;-)
-
Frans Bromet zorgt voor nieuwe videografen
De vraag naar videografie is het afgelopen jaar zó snel gegroeid dat het bijkans moeilijker is een videograaf te vinden, dan een web 2.0 programmeur. Frans Bromet - bekend van bijvoorbeeld 'Buren', 'De Verbouwing' en 'Alles Te Koop' - ziet een gat in de markt, en start een tamelijk professioneel opleidingsinstituutje.
-
Social Networks bestaan niet
Hoe sociaal is het zoeken naar roem? En hoe sociaal is het simpelweg doen wat je leuk vindt? “The fun and fame of the few” is waar ‘t bij websites die zich ‘social networks’ noemen om draait. En daar is echt helemaal niets sociaal aan.
Sorry voor ‘t Engels, maar “De roem en het plezier van de minderheid” bekt niet echt lekker ;-)
-
U snapt ‘t niet
Wat moderne kunst betreft, zijn er twee soorten (potentiële) consumenten: zij die het snappen, en zij die het niet snappen. En omdat de tweede groep aanmerkelijk groter is dan de eerste (en bovendien geheid meer kliks oplevert), heb ik als titel maar voor ‘u snapt het niet’ gekozen ;-)
Mensen die moderne kunst niet snappen, plegen nogal eens te opperen dat hun kind dat ook kan. En laten daarmee zien dat zij alleen naar het schilderij kijken, en daardoor het grotere geheel niet zien. Want kunst is natuurlijk veel meer marketing, dan verf.
-
Hollywood Records ontdekt brandgagement
Brandgagement - het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing - is een proces dat jonge, nieuwe bedrijfjes al vanaf de oprichting in hun genen hebben zitten. Maar de oude garde leert snel, lezen we in het Wall Street Journal: achter ‘de Amerikaanse Esmée Denters’ Marié Digby blijkt een uitgekiende brandgagementcampagne te zitten.
“There are significant challenges in breaking new artists now, but there are also amazing opportunities,” says Ken Bunt, Hollywood Records’ senior vice president for marketing who helped devise Ms. Digby’s campaign.
-
Muziek: location based marketing en verkoop via WiFi
Apple heeft zojuist de iPod Touch gelanceerd, met een heel interessante nieuwe feature: location based muziekmarketing en -verkoop, via WiFi. Gebruikers van deze iPod zien zodra ze een Starbucks coffee shop binnenlopen een extra ikoontje op hun scherm verschijnen - een Starbucks logo-tje - dat na een klik erop de op dat moment (én de iets eerder) gedraaide muziek van een naam en albumillustratie voorziet. Die je vervolgens, met een klik op die albumillustratie, via Starbuck’s WiFi kunt kopen. -
Marketing en entertainment op hoog niveau
Toen ik vorige week een flesje Vodka kocht, in de Tupolev Tu-154 die me van Irkutsk terug naar Moskou bracht, leverde me dat meerdere minuten discussie en roebels tellen op. Plus nog een engelstalig krantje, die de stewardes uit de piloot z’n prullenbak had gevist. Bij Virgin America zijn de koopervaringen veel korter en onpersoonlijker: daar tik je je bestelling gewoon op een touchscreen in, en schuif je je creditcard door een gleufje.