Rik Luttmer
Concept Director Dunck

Rik Luttmer is werkzaam als loyalty directeur bij Dunck Loyalty Marketing en oprichter van het kennisplatform LoyaltyFacts.com. De afgelopen 10 jaar ontwikkelde en implementeerde hij uiteenlopende loyaltyprogramma’s en campagnes. Hij is gefascineerd door het menselijk brein en alles wat daarin afspeelt. Hij is er heilig van overtuigt dat loyaliteit voorspelbaar en beïnvloedbaar blijft. Rik heeft een passie voor automatische horloges.
-
Het loyaliteitsconflict van de zwevende kiezer
Het is verkiezingstijd. Voor het eerst merk ik dat ik moeite heb met kiezen. En ik sta er niet alleen in, want ruim 40% van de kiezers zweeft nog steeds. Waar komt dit door? Door de crisis? Mijn in waarde dalende huis? Omdat ik deze winter voor het eerst vader word? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat mijn interne keuzestrijd te verhelderen is met modellen uit mijn vakgebied loyaliteitsmarketing.
-
Onderzoek donateurs: wel tevreden, maar geen loyaliteit
Goede doelen stromen leeg. Recentelijk werd wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de loyaliteit van donateurs bij een zestal grote goede doelen organisaties. Hieruit kwamen een aantal opmerkelijke resultaten naar voren. Donateurs zijn tevreden, maar slechts beperkt betrokken en loyaal. Veel goede doelen hebben te maken met een terugloop aan donateurs. Waar komt deze terugloop vandaan? En wat is er aan te doen? Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van donateurs, heeft Dunck samen met de Radboud Universiteit Nijmegen onlangs een onderzoek uitgevoerd.
-
Jobs stuwde Apple naar een goddelijke status. Toeval of bewuste positionering?
De ‘verlosser’ van Apple is niet meer. Neurowetenschappers toonden enkele maanden geleden in opdracht van de BBC aan dat bij Applefans de liefde voor het merk zich op hetzelfde niveau bevindt als de liefde voor god bij een gelovige. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij als ware apostelen het woord van ‘Verlosser’ Steve verkondigen. En als een kruisvaarder het merk verdedigen als het wordt aangevallen. Toeval? Of cultiveert Apple deze goddelijke positionering?
-
Fans creëren? 10 loyalty lessen van Mick, Michael en Madonna
Jackson verkocht 750.000 concertkaarten in 4 uur tijd. De ‘Stones’ gaan al 30 jaar ‘uitverkocht’ op wereldtournee. Wat maakt hen zo succesvol? Waarom hebben zij ‘fans’ en heeft uw bedrijf ‘klanten’? In dit blog leest u over de 10 lessen in loyaliteit die u als marketeer kunt trekken uit de successen van ’s werelds grootste bands en artiesten. Praktisch, haalbaar en verrassend helder.
-
Klantloyaliteit: van ‘vreemd’ naar ‘vriend’ in 10 stappen
Klanten die uw bedrijf als vriend beschouwen. Zou u dat willen? Natuurlijk! Vrienden zijn namelijk loyaal. Hebben wat voor elkaar over. Vergeven foutjes. En komen graag langs. Helaas zijn ook vriendschappen met klanten wederkerig. Gebaseerd op vertrouwen. Ze moeten opgebouwd en onderhouden worden. Geven en nemen. Zaaien om te kunnen oogsten. Kortom, werk aan de winkel.