Arne Galama
Product Manager Adserving & Display Advertising StormMC

Product Manager display advertising bij StormMC in Groningen. Houdt zich bezig met display strategie ontwikkeling en technische implementaties bij klanten. Daarnaast trainer bij Storm Academy onder andere op het gebied van display en analytics.
-
Facebooks Advertentienetwerk: staat de markt op zijn kop?
Het is officieel: Facebook zal binnenkort zijn eigen advertentienetwerk lanceren. Halverwege september werden de eerste berichten al naar buiten gebracht, die spraken over dit toekomstige netwerk naar aanleiding van een aanpassing van het privacybeleid. Dit zou wel eens een grote concurrent kunnen worden van Googles AdSense, maar wat betekent de komst van een dergelijk netwerk voor adverteerders en gebruikers?
-
Trends en ontwikkelingen in online advertising
Vroeger. Toen was alles lekker simpel. Zo ook bij advertising. Een adverteerders heeft een propositie wil deze communiceren onder zijn doelgroep. Na een selectie van relevante sites werd hier advertentieruimte bij ingekocht. Campagne live en klaar is Kees. Dat is echter al lang niet meer genoeg. Om de doelgroep kosteneffectief en relevant te benaderen wordt de branche in vlug tempo geautomatiseerd om real-time op juiste plek op het juiste tijdstip de juiste boodschap af te leveren. In deze blog zet ik enkele van de belangrijkste ontwikkelingen in online advertisingland op een rijtje.
-
Sequential bannering, online verhalen vertellen
Verhalen vertellen is iets waar we allemaal van houden. Wij marketeers doen niets liever dan de consument aan de hand te nemen door het mooie land van producten en diensten. Het is de truc om het juiste verhaal te vertellen aan de juiste persoon. Dit wordt steeds beter mogelijk. Door betere targetingmogelijkheden kunnen potentiële klanten beter worden benaderd. De bekendste vorm van tracking is het gebruik van pixels om zo potentiële klanten te herkennen op basis van het gedrag. Het nadeel van deze techniek is dat je deze gebruikers eerst moet zijn tegengekomen om een beter aanbod te kunnen laten zien. Wat zou het mooi zijn als je een verhaal kan vertellen zonder deze data te hebben. En daar komt sequential bannering om de hoek kijken!
-
Ik ben geen ingenieur maar marketeer!
Al vaker worden de termen SSP, DSP, RTB en Automated trading bij vergaderingen op tafel gegooid. Dat is perfect om er voor te zorgen dat de andere partij aan tafel het gevoel krijgt dat we met rocket science bezig zijn, maar voor adverteerders gaat het voornamelijk om slimme, mooie en effectieve campagnes en niet om rocket science. Daarom een beknopt overzicht van de markt en de termen. Zodat we het weer over adverteren kunnen gaan hebben en niet over rocket science.