Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.
-
Leren dansen op het algoritme
Een wereld zonder big data is niet meer voor te stellen. Er zijn nog maar weinig mensen die dagelijks geen beslissing maken op basis van techniek. Bedrijven baseren belangrijke beslissingen op basis van data en gebruikers spenderen een groot gedeelte van hun dag op basis van data. Helaas is het voor veel mensen niet duidelijk hoe deze techniek werkt, welke data worden opgeslagen en hoe je als consument invloed kunt uitoefenen. Is het tijd voor meer transparantie en controle?
-
Facebook onmisbaar in mobiele strategie
Dat het gebruik van smartphones en tablets toeneemt, is geen geheim. Ruim 72 procent van de Nederlandse consumenten is in het bezit van een smartphone of een tablet. Hiermee wordt het belang van een multi-screen-strategie onderstreept. Dit is een trend die organisaties en ook marketeers ook zien. Bij veel organisaties is mobile nog nauwelijks geïntegreerd in de marketingmix. De grotere sociale netwerken zien deze trend ook en genereren al een groot gedeelte van hun omzet uit mobile door adverteerders tools aan te bieden waarmee zij de consument kunnen bereiken. Onlangs bracht Facebook het bericht naar buiten dat mobiele devices verantwoordelijk zijn voor 53 procent van de inkomsten. Dit gedrag biedt veel mogelijkheden voor de marketeer, maar welke mogelijkheden zijn dit dan en hoe zet je ze in?
-
Facebookmarketing en Mexx
Het afgelopen jaar is er veel geschreven en gediscussieerd over de ROI van Facebook. Facebook zou meer geschikt zijn voor zichtbaarheid dan voor conversies. Facebook heeft op zijn beurt het afgelopen jaar meerdere producten gelanceerd om bedrijven de tools te bieden om ook in de 'action'-fase van de aankooptrechter succesvol te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Custom Audiences, Facebook Offers, Unpublished Posts en de conversiepixel. De afgelopen periode hebben wij uitgebreid getest met deze nieuwe tools voor performance-based Facebookmarketing in samenwerking met Mexx. Het resultaat: een ROI van +500 procent!
-
Meet je Facebook-ROI met Fb’s nieuwste conversion measurement tool
Afgelopen vrijdag (16 november) heeft Facebook aangekondigd dat zij een conversion measurement tool zullen lanceren. Deze tool zal het voor marketeers mogelijk maken om een brug te slaan tussen de investering in social advertising en de resultaten van online sales. Ideaal, want het meten van de daadwerkelijke ROI van social advertising resulteren in sales staat hoog op ieders agenda.
-
Nieuw in Facebook: custom audiences
Sinds kort is het mogelijk om Facebookcampagnes te targeten op custom audiences: alleen de door jou opgegeven personen krijgen de advertenties te zien. Mijn collega's en ik mochten de functionaliteit in de afgelopen periode alvast uitproberen. Onze conclusie: vooral voor B2C is het een interessante optie.
-
Adverteren op Twitter
Met 7,6 miljoen geregistreerde Nederlandse Twitter accounts behoort dit sociale netwerk naast Facebook tot één van de grootste sociale platformen in Nederland. De mogelijkheid om op dit platform te adverteren was tot voorheen alleen mogelijk voor een geselecteerd aantal adverteerders. Recentelijk heeft Twitter haar internationale kantoor geopend in Ierland en opent nu haar deuren voor Nederlandse adverteerders. Maar welke mogelijkheden en kansen biedt deze vorm van Social Advertising?
-
Facebook lanceert gesegmenteerd posten
Het grote nadeel van communiceren met je achterban op Facebook was dat je niet kon segmenteren. De enige mogelijkheid om te segmenteren was op locatie en/of taal. Ik schrijf bewust was! Sinds gisteren is het mogelijk om je berichten te targeten. Deze mogelijkheid wordt langzamerhand uitgerold over alle accounts. Dit betekent dat je straks berichten kan targeten op fans die voldoen aan bepaalde targeting criteria zoals leeftijd, geslacht, locatie, taal, relatie, opleiding, etc. Een mooie ontwikkeling binnen het sociale netwerk om nog gerichter je fanbase te activeren.
-
Facebook advertising is duurder geworden, maar ook effectiever
Facebook ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur. Facebook is genoodzaakt haar beschikbare advertentieruimte te optimaliseren om meer rendement te behalen. De verwachting was dan ook dat de kosten voor adverteren op het sociale netwerk zouden stijgen. Het onlangs verschenen Q2 2012 Facebook Advertising Report rapport van TBG Digital laat een meer positieve trend zien. Ook de cijfers uit Nederland bevestigen deze trend. Voor het rapport heeft TBG 406 miljard impressies geanalyseerd van de campagnes van ruim 276 klanten. Uit het rapport blijkt dat het inzetten van sponsored stories, en de mogelijkheid om binnen het mobiele nieuwsoverzicht te targeten, het sociale netwerk een stijging van 58 procent in CPM (kosten per duizend impressies) heeft opgeleverd.
-
Premium advertentie inkoop Facebook nu ook als self service
Facebook heeft een beperkt aantal partijen de mogelijkheid gegeven om zelf premium advertenties in te kopen via haar self service systeem. Naast het inkopen via de Marketplace is het nu dus ook mogelijk premium advertenties in te kopen zonder de tussenkomst van Facebook.
-
Binden, boeien en activeren: de drie fasen van social media-marketing
Veel organisaties hebben social media-marketing omarmd. Helaas zien veel van deze organisaties social nog steeds als een one stop shop. Het blijft vaak bij een paar kleine acties, waarna het kanaal wordt vergeten. Hierdoor lijken veel bedrijfspagina’s op spooksteden. Duizendmaal zonde! De reden is veelal dat social op korte termijn niet rendabel is. Veel bedrijven kiezen de sluiproute naar succes, maar vergeten dat Social Media marketing gelijk staat aan relatiemanagement. Een gezonde en stabiele relatie opbouwen vergt nu eenmaal tijd en geduld.
Social media marketing is onder te verdelen in een drietal fases; binden, boeien en activeren. Elke fase dient doorlopen te worden om optimaal gebruik te maken van het social media als effectief marketing kanaal. In dit artikel wil ik met jullie door de verschillende fases lopen. Daarnaast wil ik illustreren hoe social advertising in de verschillende fases ingezet kan worden.
-
8 tips voor adverteren op Facebook
De laatste jaren zijn sociale netwerken niet meer weg te denken uit de marketingmix van bedrijven. Zo ook het adverteren binnen deze netwerken. Qua omvang en potentie steekt Facebook er op dit moment met kop en schouders bovenuit. Met meer dan zes miljoen gebruikers in Nederland en de mogelijkheid om zeer diep te kunnen targeten is Facebook een uitermate krachtig netwerk om je doelgroep te kunnen bereiken, binden en activeren.
-
Wie wint the Voice?
Het tweede seizoen van The Voice of Holland (TVOH) is bijna afgelopen en men speculeert er hard op los wie zich dit jaar de winnaar mag noemen. Boze tongen beweren dat de winnaar al lang bepaald is. Anderen denken dat niets in steen gebeiteld is en dat alles nog mogelijk is. Dat het mediacircus een populariteitswedstrijd is, dat is bekend. Als dit waar is dan zou de potentiele winnaar door middel van het analyseren van de Social Buzz rondom de verschillende kandidaten te voorspellen moeten zijn. Storm Marketing Consultants neemt de proef op de som en heeft wiewintthevoice.nl in het leven geroepen. In dit artikel behandelen wij de aanpak en de eerste resultaten van dit project.