Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen.
Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.
-
Betere resultaten door engagement bij klanten én werknemers
Bedrijven die zowel hun klanten als werknemers engagen kennen een 240% boost in de resultaten vergeleken bij bedrijven die noch klanten, noch werknemers weten te betrekken. Dit is wat onderzoek door Gallup uitwijst, benoemd in het artikel “The Business Impact of Human Emotions”. Daarin gaat Gallup verder in op het onbenutte potentieel dat organisaties laten liggen, namelijk de werknemer-klant interactie, of breder gezien de interactie tussen personen. Er zijn vier scenario’s mogelijk en slechts één is duurzaam in relatie tot de (langetermijn-)resultaten van een organisatie.
-
Gartner: Big Data goed voor 28 miljard aan IT-uitgaven in 2012
Volgens Gartner zal Big Data dit jaar voor 28 miljard dollar aan IT-uitgaven zorgen; dit zal stijgen naar 34 miljard dollar in 2013. Het grootste gedeelte van de uitgaven wordt gespendeerd aan het aanpassen van de huidige systemen en oplossingen om aan ‘big data-behoeften’ te kunnen voldoen, zoals social media-data, onvoorspelbare snelheid van data en de variatie in data. Slechts 4,3 miljard dollar wordt er in 2012 gespendeerd aan software-sales die nieuwe big data-functionaliteiten aanbieden.
-
Hoe Enterprise Social Media de organisatieproductiviteit en het innovatief vermogen verbeteren
Begin deze maand kwam Sharetronix met een infographic die data uit diverse bronnen (Microsoft, MIT Sloan Management, McKinsey , Deloitte en andere) gebruikt om in kaart te brengen hoe het met de werknemerstevredenheid staat, hun passie, productiviteit, efficiëntie en waar ‘enterprise’ sociale media aan bijdragen. Maar liefst 71% van de ondervraagden geeft aan dat zij helemaal niet betrokken zijn bij hun organisatie.
-
Open innovatie als mechanisme voor ‘employee engagement’
Er wordt veel geschreven over open innovatie en een groot deel van deze artikelen richt zich op "spurring innovation by bringing the outside in". Het binnen brengen van externe kennis is zeker belangrijk, maar waarom zou je medewerkers niet of minder betrekken? Michael Porter zei dat werknemers de belangrijkste bron zijn voor de organisatie om competenties te verbeteren en winst te verhogen. Zorg goed voor je medewerkers, zij zorgen voor je klanten die weer voor de bottom line zorgen. Open innovatie kan als 'mechanisme' gebruikt worden om dat te ondersteunen. Twee vliegen in één klap.
-
Overgrote meerderheid B2B-bedrijven heeft nog geen volwassen digitale strategie
Uit onderzoek door Boer & Croon blijkt dat bijna 90 procent van de grootste B2B-bedrijven in Nederland geen volwassen digitale strategie heeft. Het onderzoek is gedaan onder 60 B2B-bedrijven uit Nederland, opgedeeld in drie omzetcategorieën (tot 100 mln, tot 1 mld en boven 1 mld euro omzet). Onderzochte sectoren zijn o.a. de industrie, dienstverlening en de bouw. Lees verder wat de belangrijkste conclusies zijn.
-
IBM: Social commerce-dip duidt op disconnect tussen IT en marketing
Waren enkele maanden geleden alle ogen nog gericht op social commerce, waarbij Facebook-stores als paddenstoelen uit de grond schoten, zo is het nu mobile commerce dat een stevige groei doormaakt. Dit wijst een recent onderzoek van IBM uit. Mobile commerce groeide van 13,3% van alle online aankopen in het eerste kwartaal naar 15,1% in het tweede kwartaal en social commerce kromp in diezelfde periode van 2,4% naar 1,9%. IBM wijst naar de ‘disconnect’ tussen IT en marketing en het onvermogen om tot consensus te komen wat betreft de inzet van social. Maar heeft social commerce wel de juiste scope meegekregen van IBM?
-
Hoe staat het met de digitalisering van Europa?
In een eerder artikel heb ik kort verslag gedaan van de eerste dag van de Digital Agenda Assembly 2012 van de Europese Commissie. Aansluitend daarop is de Digital Agenda Scoreboard 2012 gepubliceerd. Daarin is onder andere vastgelegd dat alle inwoners van de EU toegang moeten krijgen tot snel breedbandinternet, in het buitenland tegen lokale tarieven moeten kunnen 'roamen' en moet driekwart van de bevolking regelmatig internet moet gebruiken. Het Scoreboard laat zien in welke mate de doelen voor de digitalisering van de Europese economie zijn behaald.
-
Grote Amerikaanse organisaties zien social media als groot risico
Sociale media zijn een groot risico. Dat is een van de resultaten van het "Aftershock: Adjusting to the New World of Risk Management" onderzoek. Forbes Insights heeft in samenwerking met Deloitte onderzoek gedaan onder 192 Amerikaanse executives uit diverse sectoren omtrent risicomanagement. Het betreffen executives van organisaties die een omzet hebben van minimaal één miljard dollar. De respondenten zagen sociale media als de vier na grootste bron van risico, mede door hun vermogen om als 'versnellers' van andere risico’s te fungeren.
-
Betere samenwerking tussen marketing en IT nodig om digitale consument te bereiken
Marketing en IT groeien steeds dichter naar elkaar toe. Dit is nodig om de digitale consument beter te kunnen bereiken. Dit concludeert IBM in haar nieuwe survey "State of Marketing 2012". IBM interviewde meer dan 350 marketingprofessionals uit een groot aantal sectoren. CIO’s en CMO’s moeten hun krachten bundelen om de hedendaagse digitale consument te kunnen bereiken via allerlei nieuwe kanalen als mobile en sociale netwerken. Zestig procent van de ondervraagde marketing professionals geeft aan dat een gebrek aan samenwerking met de IT afdeling het grootste obstakel hiertoe is.
-
Verschil tussen Customer Intimacy en Operational Excellence vaak onduidelijk
De afdelingen marketing en sales richten zich teveel op customer Intimacy. Operational Excellence wordt daarentegen onvoldoende meegenomen in de planning en inrichting van de bedrijfsvoering. Dat concludeert Eurogroup Consulting in haar whitepaper ‘Operational Excellence in Marketing & Sales’. De auteurs van de whitepaper concluderen dat de waardestrategieën Customer Intimacy en Operational Excellence tegenstrijdige belangen met zich mee brengen.
-
Booz & Co: managen van relaties is fundamentele taak voor marketing
Strategy+Business, een online publicatie van Booz & Company, publiceert vaak interessante en diepgaande artikelen, zo als recent “The Social Life of Brands”. In essentie komt het artikel erop neer dat de waarde van een merk gelinkt is aan de relaties die het koestert en bevordert (met klanten). Het managen van al deze relaties op de diverse niveaus is de fundamentele taak voor hedendaagse marketing. Een merk kan verder gaan dan het creëren van een pure transactionele relatie naar het transformeren in een belevingsplatform dat voelt als friendship.
-
De digitale economie en de Europese Commissie: Digital Agenda Assembly 2012
Afgelopen donderdag en vrijdag werd de Digital Agenda Assembly in Brussel gehouden. Deze Assembly-conferentie is gehouden ten behoeve van de "Digital Agenda for Europe", de Europese roadmap om de voordelen van de digitale economie en maatschappij te kunnen ontplooien. Ik was door de Europese Commissie uitgenodigd om aan deze invite-only conferentie deel te nemen. In totaal waren er een paar honderd man uit heel Europa aanwezig, een zeer diverse club van mensen.
-
Gartner: Meer dan één derde van data in de Cloud in 2016
Dankzij de wens om digitale content te delen en op diverse apparaten te kunnen gebruiken, zal tegen 2016 één derde van gegevens van consumenten de cloud worden opgeslagen. In 2011 was dit nog slechts 7%. Dit wijst onderzoek van Gartner uit. Het onderzoek geeft aan dat de gemiddelde opslag per huishouden van 464 gigabyte in 2011 zal stijgen naar 3,3 terabyte in 2016.
-
Tweederde van marketeers heeft datawetenschappers nodig om Big Data te beheren
Maar liefst 66 procent van de marketeers heeft gespecialiseerde datawetenschappers nodig voor de analyse van Big Data. Dit is het resultaat van een peiling onder 500 aanwezigen op de Aprimo Marketing Summit 2012. Daarnaast claimt 38 procent al datagedreven inzichten te gebruiken ten behoeve van besluitvorming, maar vormen het verzamelen en integreren van al die data een flinke uitdaging. Meer dan de helft van de ondervraagden weet niet waar ze moeten beginnen.
-
Facebook Exchange: weinig innovatie in businessmodellen
Facebook gaat advertisers de mogelijkheid bieden om door middel van hun real-time bidding systeem, Facebook Exchange, relevante advertenties op Facebook te tonen op basis van het surfgedrag van die desbetreffende persoon op het Web. Facebook heeft TechCrunch laten weten dat het op dit moment met acht advertising demand-side platforms aan het testen is.