Tanja Jans
Online strateeg Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.
-
Social Today 2019: welk beeld doet je stoppen met swipen?
Er blijft onverminderd behoefte aan het produceren en bedenken van creatieve content die de aandacht trekt. Dat bleek maar weer eens tijdens Social Today, een congres van Frankwatching op 14 februari over de laatste trends in social media. Ook niet onbelangrijk om vast te stellen: organic reach is not dead. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen stoppen met swipen?
-
The Social Conference 2018: data, our guilty pleasure
Je moet het maar durven: in de week van #DeleteFacebook The Social Conference 2018 houden waarin vooral data en robotisering de hoofdrol hebben. Toch leek de tegenstrijdigheid niemand tegen te staan: (bijna) niemand op de conferentie had zijn Facebook-account gewist, en de dames van de organisatie lieten je niet door het pand lopen zonder je toegangspas te hebben gescand, zodat al je bewegingen van die dag werden gevolgd. Het leek erop dat data verzamelen net zoiets is als pornoblaadjes: niemand leest ze, maar toch worden ze verkocht.
-
Contentmarketing zorgt voor te veel onzincontent
Op 9 november was het congres Content Marketing en Webredactie in Utrecht. Een congres met een mix van gehaaide marketingtechnieken om je content nog meer te laten converteren, maar waar tegelijkertijd een afkeer te zien was van de clickbaitachtige copy die je soms om de oren vliegt.
-
Wat je in 2017 allemaal moet weten over Facebook
Heeft Facebook zijn langste tijd gehad? Of is simpelweg de rol van dit platform veranderd? En hoe haal je er dan het beste uit? Op 8 juni 2017 vond alweer de vijfde editie van het Congres Facebook Marketing plaats (#congresfb). Een aantal learnings uit deze dag zet ik voor je op een rij, oftewel: wat je in 2017 allemaal moet weten over Facebook.
-
8 take-aways van The Social Conference 2017
Op 23 maart was weer een editie van The Social Conference, oftewel #TSC17. Een jaarlijks samenkomen van online en social professionals, met sprekers van verschillende organisaties. Dit jaar was het thema Shedding the social tag, oftewel: is social nog wel sociaal of alleen een platform om je product te verkopen?
Woorden als authenticiteit, influencers, millennials en roi zorgden al gauw voor een volle bingokaart met buzzwords. Op het thema zelf is niet heel diep ingegaan, maar door de gevarieerde sprekers en thema’s kwam ik wel thuis met een aantal aardige take-aways.
-
De happy en troubled world van social media
Afgelopen dinsdag vond The Social Conference plaats. Een rare dag, omdat die ochtend de aanslagen in Brussel plaatsvonden. Een dag waarop de kracht (en ook de minder fraaie kant) van social media zo duidelijk werd. Ondanks die zwarte rand om de dag gaf het event een mooi overzicht van de ontwikkelingen in social media op dit moment: over de kracht van positieve word-of-mouth, de lekker gewone klanten van een bank, de opkomst van messaging-apps, de generatiekloof met vloggers en meer.
-
Van binnen naar buiten: is jouw organisatie er klaar voor? #SMC070
Natuurlijk weten wij, vakgenoten (ahum), hoe het wél moet: wil je een échte social organisatie, dan moet het van binnenuit komen. Praatjes vullen geen gaatjes. Daarom twitterden de afgelopen Social Media Club Den Haag een aantal aanwezigen dat de directie de verhalen van Jochem Koole en Kirsten Wagenaar eigenlijk zou moeten horen, in plaats van zij.
-
Social doen of marketingtrucjes leren?
Op 12 februari was er in Pakhuis de Zwijger weer de Social Conference 2015. Een jaarlijks terugkerend evenement van Emerce, met veel sponsors, incrowd en (inter)nationale sprekers. Ik was een groot deel van de dag aanwezig en had vaak het idee dat de leukste sessies nou net in de zaal waar ik niet zat plaatsvonden. Maar misschien is dat gewoon mijn #fomo. Een verslag.
-
De boswachter en installateur als unique selling point
Natuurlijk willen we allemaal wel spontane ambassadeurs die uit zichzelf vertellen hoe goed onze organisatie wel niet is. En soms gaat dat gelukkig ook zo. Bij de Social Media Club Den Haag staat het verhaal van held/ambassadeur Bas Hoogland ons nog vers in het geheugen. Ook al zijn bungalowparken niet jouw ding, na een verhaal van Bas zijn ze dat wel. Dus, hoe doe je dat nou, ambassadeurs inzetten? UNETO-VNI en Staatsbosbeheer vertelden bij de Social Media Club Den Haag.
-
Betaal jij liever voor nieuws of tolereer je advertenties?
Hoe komt het dat nieuwkomer Blendle mensen wél zo ver krijgt om te betalen voor nieuws? En hoe houdt oudgediende NU.nl zich al 15 jaar staande de online jungle? Bij de laatste bijeenkomst van de Social Media Club Den Haag gaven deze twee partijen een presentatie over hoe online nieuws écht andere koek is dan het krantje bij de koffie.
-
Social vs traditionele media: the best of both worlds?
Of het nu kwam door de intocht van de Goedheiligman weet ik niet, maar vol verwachting klopte mijn hart. Wat brengen social media meer dan de traditionele media? En wat kunnen social media leren van de gevestigde orde? Van traditionele media zoals de NOS? Thijs Sprangers van Live on Demand en Youssef Eddini, hoofd marketing & communicatie van de NOS, zorgden bij mij voor hooggespannen verwachtingen voor een spetterend #smc070-avondje. Oud versus nieuw; een verslag.
-
Wat zou er gebeuren als de communicatie-afdeling opgeheven wordt?
Een zaal vol met communicatieprofessionals, een komisch maar inhoudelijk scherp duo en een hoogleraar over het communicatievak. Allemaal ingrediënten voor een inspirerende avond. De eerste bijeenkomst van de Social Media Club Den Haag (#smc070) na de zomervakantie zat vol humor, kritische vragen en een dosis gezonde zelfreflectie. Een frisse kijk op het oh zo oude communicatievak.
-
Hospitality: social zoals het bedoeld is
Op 9 juni ging de Social Media Club Den Haag over social media en hospitalty. En hierbij werd maar weer eens duidelijk dat écht social zijn wortels heeft in de hospitality industrie, waar de klant centraal staat en dienstverlening het uitgangspunt is.
-
Likes, sexy merken, scoren en effectieve Facebook-campagnes #congresfb
Het eerste congres in Nederland dat volledig over Facebook ging, daar waren een heleboel mensen benieuwd naar. Daarom was Mediaplaza op 11 juni ook vol verwachting en goed gevuld. Want Facebook blijft voor velen toch redelijk ongrijpbaar. Hoe zit dat met de advertentiemogelijkheden, wanneer ben je nou zichtbaar op de timeline, hoe krijg je meer fans, wat is de beste post? Op zo’n dag vol cases en sprekers kwam daar vast en zeker meer inzicht in.
-
Waarde creëren door dialoog: sociaal intranet
Op 9 april ging de Social Media Club Den Haag over sociaal intranet. Je hebt intranet en interne sociale netwerken. Vaak zijn beide het nét niet en komen ze alleen langs als je op het werk je browser opstart. Maar er zijn wel degelijk bedrijven waar interne social media meerwaarde geven en een bloeiend bestaan leiden. En naar die cases waren de leden van de Social Media Club Den Haag wel benieuwd!