Manoah Klaasse
Social media pro @ Manoahklaasse.com

Manoah is een social media pro uit Amsterdam die ook verstand van video en big data heeft. Hij helpt bedrijven de mindset van social media (van zenden en verkopen naar dialoog en transparantie) te koppelen aan de belofte van marketing automation: de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats, in de juiste context.
Is verder gek op vreemde combinaties en gegrilde dorade.
-
Slim data inzetten, zo doe je het (niet)
Dat data een goudmijn zijn, is zo langzamerhand een cliché. Maar het inzicht in wat je er vooral wel en niet mee moet doen, is vaak nog ongedolven. Op Digital Marketing Live 2016 kwam ik erachter dat het heel gemakkelijk is om het goud onder je neus vandaan te laten stelen. Maar ook ontdekte ik hoe effectief we tegenwoordig locatiegegevens kunnen gebruiken om hyperrelevant te worden voor onze doelgroep.
-
Boek over zakelijke sociale media: close, but no cigar
Whitepapers, blogs, Slideshares, keynotes of filmpjes over sociale media? Die zijn er genoeg. Boeken over sociale media? Nog amper. De boeken díe verschijnen gaan naar alle waarschijnlijkheid toon zetten en smaak maken. Ook (of zelfs) op scholen is zo langzamerhand aan het doordringen dat sociale media geen rage zijn, dus grote kans dat de momenteel gepubliceerde boeken daar als lesmateriaal gebruikt gaan worden. Maar wie bepaalt eigenlijk ‘hoe het heurt’ op sociale media?
-
Ik las een boek over webcare en dat was top
Laatst las ik ergens iets over een eeuwige student die zo lang over zijn scriptie deed, dat zijn begeleider hem na vijf jaar moest mededelen dat de wetenschap inmiddels had bewezen dat zijn scriptie-onderwerp aantoonbaar niet bestond. In de woorden van de charmante vrouwelijke collega in Office Space: "Sounds like somebody had a case of the Mondays!"
-
Chat-apps: “Ken je daarmee doen dan?”
Er zijn voorbeelden genoeg van organisaties die chat-apps (voornamelijk Whatsapp) inzetten voor webcare. Maar wat zijn de commerciële mogelijkheden van Whatsapp, wat valt er op dat gebied uit te halen? Op z’n Rotterdams gezegd: “Geen ene moer.” Aan het woord is Dimitry (@Dim) Vleugel, marketingmanager bij Honor (een nieuw sublabel van het Chinese Huawei), tijdens de Social Media Week Rotterdam 2015.
-
Uitgelezen: ‘Mindsharing’ door Lior Zoref
Mindsharing! Dat klinkt nieuw. Dat klinkt fris. Dat klinkt innovatief. Dat klinkt alsof de wereld het nodig heeft. Vreugde alom, toen Marketingfacts mij dit boek liet reviewen. Te gek! Nou nee. Ik moet jullie teleurstellen.
-
Stop met marketing!
De deeleconomie, alternatieve valuta, disruptieve businessmodellen, duurzaam ondernemerschap, de netwerksamenleving, waardebepaling achteraf, co-creatie, crowd-funding: het zijn allemaal ontwikkelingen in de manier waarop we onze samenleving organiseren en toekomst-proof maken door af te stappen van roestige gewoonten. Met kersverse (her-)startup Voidd onderneem ik een zoektocht naar de mogelijkheden om bovenstaande methoden toe te passen en zodoende zover mogelijk van geïnstitutionaliseerde methoden af te bewegen. Dit is deel 2 van die zoektocht, die gaat over een nieuwe benadering van marketing.
-
Verbrand je geld
De deeleconomie, alternatieve valuta, disruptieve businessmodellen, duurzaam ondernemerschap, de netwerksamenleving, waardebepaling achteraf, co-creatie, crowd-funding: het zijn allemaal ontwikkelingen in de manier waarop we onze samenleving organiseren en toekomst-proof maken door af te stappen van roestige gewoonten. Met kersverse (her-)startup Voidd onderneem ik een zoektocht naar de mogelijkheden om bovenstaande methoden toe te passen en zodoende zover mogelijk van geïnstitutionaliseerde methoden af te bewegen. Dit is deel 1 van die zoektocht, welke gaat over alternatieven voor geld.
-
Disruptive startups in de muziek
Naast marketing, social media en communicatie heb ik nog een andere hobby en dat is muziek. Dat uit zich onder andere in techhouse platform Voidd. Dit heeft een aantal jaren stilgelegen wegens mijn eerstgenoemde hobby’s, maar samen met een aantal frisse gasten ben ik momenteel aan het kijken hoe we hier nieuw leven in kunnen blazen. En.. we gaan het helemaal anders doen.
-
Spam-dwaas of buzz-baas. Wat ben jij? Doe de test!
Wij marketeers denken het altijd allemaal te weten, maar hoe goed zijn we zelf eigenlijk? Ben jij een Spam-dwaas of een Buzz-baas? Of zit je ertussenin? Doe de test!
-
Waarom CEO’s een bloedhekel aan social media hebben
“Poezenfilmpjes doen het goed op social, maar daar handel ik toevallig niet in.” Herkenbaar? CEO's hebben een bloedhekel aan social media. In dit artikel 5 redenen die ze geven en 5 antwoorden daarop.
-
De ROI van social media anno 2015 - wat is de ROI van je moeder?
Dit is deel 2 in een serie van 2 blogs waarin ik inga op de vraag die ons blijft bezighouden: sociale media, wat leveren ze ons op? Deel 1 gaf aan dat een bepaald gedeelte van social media prima te meten is. Deze keer wil ik ingaan op het stuk wat niet te meten valt en wat je ook niet zou moeten wíllen meten.
-
Statusupdate: ROI van social media anno 2015
Dit is deel 1 in een serie van 2 blogs waarin ik inga op de vraag die ons blijft bezighouden: social media, wat leveren ze ons op? En terecht. Het wordt nu wel eens tijd dat hier stappen in gemaakt worden. Er zijn inmiddels 6 jaar verstreken sinds Olivier Blanchard zijn hilarische presentatie (418.000 views) ‘Basics of Social Media ROI’ presenteerde. Hoe het komt dat er zo lang al onduidelijkheid is over dit thema, werd op grappige wijze duidelijk bij de verkiezing van het nieuwe bestuur van Vereniging Community Management Nederland. Alle posities, inclusief die van voorzitter, zijn opnieuw vervuld. Behalve die van penningmeester. Ha! Tsja, mensen die met social media bezig zijn, hebben doorgaans geen economische achtergrond en/of interesse, edoch excelleren veeleer op het vlak van communicatie.
-
Ondernemer van het jaar 2022 worden in 7 simpele stappen
We leven in een tijd waarin ingrijpende ontwikkelingen elkaar in steeds hoger tempo opvolgen. Social media, het Nieuwe Werken, de economische crisis; het noopt ons tot continue veranderen. Voor degenen die niet alle ontwikkelingen op de voet nauwkeurig volgen kan dit wel eens lastig zijn. Hieronder (volgens ons) 7 belangrijke stappen naar sustainable ondernemen. Voor kenners gesneden koek, voor anderen helder en beknopt.