-
Effectief affiliatemanagement
Tijd voor veel adverteerders om weer eens goed in het affiliateprogramma te duiken en te kijken naar de mogelijkheden die affiliatemarketing kan bieden. Hierbij 10 concrete en actuele tips die jou programma's verder kunnen helpen in 2014 (of misschien gewoon nog dit jaar...).
-
Chaos en spanning in online meubelbranche
Bij Imbull hebben we onze ogen al een tijdje gericht op de online meubelbranche. Via een proefballonetje, Meubelique.nl, bouwen we feeling op met de branche. De site is alweer enkele maanden live en we hebben daarmee alweer een hoop meegemaakt. Onze eerste ervaringen zijn zowel positief als negatief, en één ding hebben we zeker ontdekt: er is een hoop beweging.
-
Jan Willem Kaasschieter (MD Groupon Nederland): “Onze markt is niet zo laagdrempelig”
Onlangs had ik de mogelijkheid om de nieuwe managing director van Groupon Nederland te interviewen. Het gesprek vond plaats op hun kantoor op het Prins Bernardplein in Amsterdam (op de rotonde bij het Amstel Station), nu alweer het 3e kantoor van Groupon in Nederland. Na een korte rondleiding overviel de grootte me wel een beetje: bij Groupon werken 250 à 300 man aan in principe één website. En dit zou dan een markt zijn met een lage toetredingsdrempel? In de interview komen vragen aan bod over de carrière van Jan Willem, uitdagingen, concurrentie en bovenal ook wat wij in de toekomst van Groupon kunnen verwachten.
-
Groupocalypse?
Als je kijkt naar de recente tech IPO’s is er op dit moment geen grotere verliezer te vinden dan de daily deal website Groupon. In absolute zin heeft Facebook meer waarde verloren. Maar relatief gezien is Groupon toch echt de grote verliezer. Waar er ooit nog 6 miljard dollar door Google werd geboden en waarbij er op de top ooit gesproken werd over marktwaardes van 30 miljard dollar is de schamele 1,76 miljard dollar die het nu waard is zeker een dieptepunt te noemen. Ook moet er nog rekening gehouden worden met een cash positie van 1,2 miljard waardoor de eigenlijke waarde uitkomt onder de één miljard op, zo’n 560 miljoen dollar. Ter indicatie: De marktleider in de wereld op het gebied van Daily Deals is op dit moment ongeveer 1,5x het Nederlandse Bol.com waard.
Afijn: Het gaat k**t* met Groupon. Overigens ook met de grootste concurrent LivingSocial, dat er zelfs voor zorgde dat Amazon (de eigenaar) negatieve cijfers naar buiten toe moest communiceren. Maar waarom gaat het mis? Waarom hebben deze partijen het juist nu - midden in een crisis - zo moeilijk?
-
Bol.com vs. Amazon: showdown van de partnerprogramma’s
"Amazon komt eraan" is een geluid dat al een flinke tijd de gemoederen bezig houdt. Dit keer is het echter iets concreter aan het worden. Amazon komt eraan. In oktober, om precies te zijn. Totdat er een duidelijk startschot is gegeven vanuit Amazon blijft dit echter onbetrouwbare informatie. Wat zeker is: mocht Amazon inderdaad naar Nederland komen, dan is dat flinke concurrentie voor de online retailers in Nederland.
-
Ondernemen met de Samwer Brothers (Zalando, etc.)
Veel online ondernemers in Nederland zijn het dagaanbiedingen-concept gevolgd met 'net' iets andere modellen en krijgen nu langzaam (of snel) door dat dit het echt niet gaat worden. Mijn advies: stop ermee, ga veranderen. Er is nu namelijk wel een interessante ontwikkeling gaande waarop Nederlandse bedrijven zouden kunnen bouwen. En ja, natuurlijk weer vanuit het buitenland en ja, natuurlijk ook weer van de Samwer Brothers.
-
Facebook -> Ads -> Manage: Praktijkervaringen en 10 tips
Bovenstaande drie woorden in de kop, wat creativiteit en een beetje gezond verstand. Dat zou voor iedereen moeten kunnen leiden tot een effectieve Facebook campagne (zie ook de praktische artikelen van @peterminkjan hier op Marketingfacts) Facebook advertising is geen rocketscience en je hebt er wat mij betreft geen social media bureaus voor nodig. Sterker nog: creatievelingen van 16 die nog geen ervaring hebben binnen online marketing en dus zonder standaarden en ervaring werken hebben wellicht betere returns dan specialistische bureaus die ervaringen uit het verleden gebruiken voor een advertentie platform dat heel snel aan het veranderen is. Hieronder wat eigen praktijkervaringen over écht scoren én tien tips voor adverteren op Facebook.
-
Bol.com over naar eigen partnerprogramma
Het partnerprogramma van Bol.com dat nu al een aantal jaren door het Tradedoubler systeem wordt ondersteund, zal vanaf eind januari via een eigen systeem lopen. Bol.com is al een aantal maanden met behulp van een select aantal partners een in-house partnerprogramma aan het ontwikkelen. Eind januari verwacht bol.com live te gaan met dit nieuwe programma. De reden voor deze ontwikkeling? De enorme groei van het affiliate kanaal. Met deze groei is het voor bol.com een logische stap om het partnersysteem volledig in samenhang met de huidige website te integreren. Bol.com zet in op een snellere uitbetaling, duidelijkere tracking en betere promotie mogelijkheden. Ralph Remkes (manager partnerprogramma) geeft antwoord op de belangrijkste vragen:
-
Tijd voor Black Friday
In Amerika begint op deze vrijdag (de dag na Thanksgiving) traditiegetrouw de grote gekte rondom de inkopen voor de feestdagen. Black Friday (wiki) is dé dag waarop winkels stunten met flinke kortingen en aanbiedingen. In Nederland is het fenomeen minder bekend, maar door de online globalisatie en de opkomst van de kortingssites die de kortingen massaal communiceren, is Black Friday ook hier sterk in opkomst.