-
Meer succes met minder producten?
Trader Joe’s is een supermarkt in de Verenigde staten die het anders doet. Met een aanbod van 4.000 artikelen tegen de gebruikelijke 50.000, weten ze toch meer dan de dubbele omzet per vierkante meter van hun concurrenten te behalen. Zou dit ook een goed idee zijn voor affiliates en adverteerders en dus ook online inzetbaar zijn?
-
Resultaten en cijfers over Affiliate Marketing (AffStat 2011)
Deze week is het jaarlijkse AffStat rapport gepubliceerd met cijfers over de wensen en strategieën van Amerikaanse affiliates. Het rapport bevat onder andere cijfers over het gebruik van social media, zoekmachinemarketing, e-mailmarketing en blogs onder affiliates. De vragenlijst, die door ruim 1.400 affiliates is ingevuld, bestond uit 29 vragen die met behulp van hoofdzakelijk meerkeuze-antwoorden konden worden ingevuld. Het rapport bestaat uit twee onderdelen; enerzijds de presentatie van de gevonden cijfers, anderzijds een aantal quotes van affiliates met hun mening over een aantal onderwerpen. Geen spectaculaire uitkomsten dit jaar, maar het is wel interessant om wat cijfers van dit jaar te vergelijken met het rapport uit 2010.
-
Affiliatedag 2011: Travel branche, offline media en datafeeds
Er vonden veel interessante sessies plaats op de affiliatedag, in deze blogpost zal ik een aantal van de sessies kort samenvatten. Eerder zijn verschenen de artikelen over de keynote over de Panda update en de sessie over internationaliseren als affiliate. In dit artikel een korte samenvatting van de sessies Ask the Travel Experts, Hoe SBS actief wordt in affiliate marketing en Belang van kwaliteit bij productfeeds.
-
Affiliatedag 2011: Als affiliate naar het buitenland
Jochem Vroom, bekend van Affiliateblog, als blogger op Marketingfacts en van Imbull geeft in een panelsessie op de Affiliatedag zijn visie op trends, ontwikkelingen en strategieën op het gebied van internationalisering voor affiliates. Imbull is bekend van onder andere Actiecode.nl. Met het oog op de Panda update is Imbull al druk bezig om met hun sites toegevoegde waarde te bieden, dit doen ze o.a. met social media als Twitter en Facebook. Met succes, want Actiecode.nl is een van de grootste Nederlandse fanpagina’s op Facebook. Met hun concepten zijn ze ook in het buitenland actief, op verschillende markten. In zijn presentatie geeft Jochem per markt aan wat er de voor- en nadelen van zijn.
-
Affiliatedag 2011 - Keynote Joost de Valk: Panda update en affiliates
Vandaag vond de Affiliatedag plaats in de Fabrique in Utrecht, de dag werd afgetrapt met een keynote door Joost de Valk. De keynote ging in op de Panda update, een update die sites met slechte content uit de zoekmachineresultaten moet gaan filteren. Eén van de eerste vragen die ten tonele kwam was; hoeveel van de mensen die doorklikken naar een site vanuit de zoekmachineresultaten klikt weer terug naar Google? Dat is precies wat Google wil gaan doormeten en gebruiken in haar algoritme. Veel van de affiliatesites bestaat uit scrapers, zowel legaal (datafeeds) of illegaal, waar bezoekers niet komen voor de goede content. Dit type websites gaat klappen vangen zodra de Panda update live gaat.
-
SEO (quick) wins voor affiliates
Ook door affiliates wordt zoekmachine optimalisatie veelvuldig toegepast, zodat de websites van publishers beter gevonden worden en de adverteerder uiteindelijk mee profiteert. Omdat vaak het grootste gedeelte van het bezoek op een affiliatesite afkomstig is vanuit een zoekmachine is de mate van afhankelijkheid groot. Door een aantal quick wins door te voeren kun je er als affiliate voor zorgen dat er nog meer bezoek vanuit de zoekmachines op je website komen. Bedenk wél dat een affiliatesite een tussenlanding is tussen zoekopdracht en adverteerder. De grootste uitdaging ligt er om hiertussen toegevoegde waarde te bieden. Kun je dit niet in de ogen van Google? Dan zal zij dit genadeloos afstraffen, met een penalty, en de bezoeker direct doorsturen naar de adverteerder.
-
Affiliateblog.nl weer tot leven gewekt
De meeste mensen zullen het Affiliateblog, die in 2006 door Paul Schoenmakers van Leadmedia is gelanceerd, nog wel kennen. Dit blog was een uitstekende stap in de richting van het veder professionaliseren van de affiliate marketing markt. Helaas was het de afgelopen tijd angstvallig stil op het blog, de frequentie van het aantal berichten is gedaald en eigenlijk hoorden we er de laatste tijd weinig meer van. Jammer, want een markt waarin 97 miljoen euro omzet wordt gedraaid in zijn totaliteit verdient natuurlijk een eigen blog. Dat vonden gelukkig ook de mannen van Imbull die het blog onlangs hebben overgenomen. En voorlopig met succes, want sinds de lancering op zes december zijn er al zes interessante artikelen verschenen op het blog, waaronder een interessant artikel over de status van Affiliate Marketing op de Belgische Markt.
-
Periodieke verkopen veroveren vaste plek in affiliate marketing
Steeds meer webwinkels ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te “lokken”. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven en vormt een hoofdfocus onder affiliates. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een dagaanbieding.
-
Penalty op je affiliatesite: Wat nu?
De laatste tijd zien wij vaak dat affiliates worden afgestraft door zoekmachines. Dit gebeurt vaak in de vorm van een ernstige daling in rankings, of in het ergste geval een penalty. Vooral Google wordt steeds strenger in het beoordelen van websites. Het laatste jaar zijn voornamelijk websites die weinig toegevoegde waarde aan de huidige zoekmachineresultaten leveren de pineut. Omdat heel veel websites afhankelijk zijn van het verkeer uit Google is het belangrijk om proberen te voorkomen dat je ook door Google gestraft gaat worden. Vaak is de oorzaak dat een affiliatewebsite niet uniek genoeg is of niet genoeg toegevoegde waarde biedt voor de zoekmachines. Vaak kun je de oorzaak terug vinden in je logfiles of in Google Webmaster tools. Oplossingen voor de meest voorkomende problemen kun je lezen in onderstaande blogpost: