Rick de Vlieger
Manager Operations Daisycon

Rick de Vlieger is Manager Operations bij Daisycon. Bekijk mijn profiel op LinkedIn. Daisycon is gespecialiseerd in affiliate marketing en online lead generation. Met meer dan 70.000 actieve websites en dagelijks 1.650 lopende campagnes is Daisycon het grootste affiliatenetwerk van Nederland. In mijn vrije tijd houd ik onder andere een website met managementmodellen en een designblog bij.
-
25 quick wins van affiliate marketing
In samenwerking met Thuiswinkel.org organiseerde Daisycon gisterenmiddag het seminar ’25 quick wins van affiliate marketing’. Doel van de dag was om leden van Thuiswinkel.org te informeren over de mogelijkheden om als adverteerder meer uit een affiliateprogramma te halen. Kennis die ik de lezers van marketingfacts niet wilde onthouden. Uiteraard werden de standaard maar niet onbelangrijke onderwerpen besproken zoals het actief managen van je campagne, transacties op tijd keuren en goed promotiemateriaal aanbieden. Zaken die voor de doorgewinterde affiliatemarketeer vanzelfsprekend zijn, maar wat wel essentieel is om uit te voeren wil je succes hebben met affiliate marketing. Daarnaast gingen de affiliatespecialisten af en toe flink de diepte in waardoor er voor ieder niveau wat te leren viel.
-
Hoe maak je een affiliateprogramma succesvol: 5 tips
Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van affiliate marketing. Bij het netwerk waar ik voor werk (bij affiliate marketing netwerk Daisycon) heeft een publisher inmiddels ruim 1650 affiliateprogramma’s en leadcampagnes waar hij uit kan kiezen. Het is dan ook steeds meer een kunst om er als adverteerder voor te zorgen dat een publisher juist jouw programma kiest om te promoten. Ik geef 5 tips hoe je dit kan bereiken. Dit artikel gaat in op de basisvoorwaarden waar een adverteerder aan moet voldoen om succesvol te zijn met een affiliateprogramma. Een van de belangrijkste punten is dat een adverteerder zich onderscheidt van anderen. Een goede merknaam is natuurlijk een pluspunt, maar toch zijn er ook veel niche-spelers die erg succesvol zijn. Ook zijn er veel adverteerders met een grote naam die hopeloos falen omdat ze niet aan de minimale voorwaarden kunnen voldoen. Welke onderscheidende punten ga ik bespreken?
-
Engelse kortingscode regulering naar Nederland
Imbull (eigenaar van o.a. kortingscode.nl, actiecode.nl en kortingscode.net) en wij bij Daisycon hebben samen gekeken hoe de markt voor kortingscodes verder geprofessionaliseerd kan worden. Besloten is om een code of conduct op te stellen. De code of conduct komt overeen met de gedragslijnen die eerder zijn opgesteld door het IAB in het Verenigd Koninkrijk. Binnen de affiliate marketing branche is er al tijden discussie over de zogenaamde kortingscode-websites. Deze websites zijn naar buitenlands voorbeeld naar Nederland gekomen en bieden kortingscodes bij consumenten aan. Met kortingscodes kunnen consumenten tijdens het aankoopproces kortingen verkrijgen bij webshops. Het aanbod van kortingscodes groeit sterk. In Nederland bedient Imbull het gros van de markt en de daarmee verbonden sociale media groepen. Imbull zal zich vanaf 1 oktober volledig aan de code of conduct committeren.
-
Invloed wijziging merkenbeleid Google op affiliate marketing
Vanaf 14 september 2010 gaat Google ook in Nederland toestaan om op merknaam te adverteren. Dit houdt in de praktijk in dat het niet meer mogelijk is om je merknaam bij Google te beschermen. Alleen als je een merknaam in de advertentietekst wil gebruiken heb je nog toestemming nodig van de eigenaar van het merk. Als een advertentie verwarrend is kun je bij Google een klacht indienen. Het beleid wat betreft inkopen op merknaam gaat dus van proactief naar reactief. Bij geen enkel affiliatenetwerk in Nederland is het momenteel toegestaan voor publishers om in een zoekmachine op de merknaam van een adverteerder te bieden. De reden dat dit niet is toegestaan is omdat de algemene aanname is dat mensen die zoeken op een merknaam toch al van plan zijn om naar de website van de adverteerder te gaan. Het heeft dus geen toegevoegde waarde voor de adverteerder als er door publishers op zijn merknaam wordt geadverteerd. Hier wil (en hoeft) hij dus ook niet voor te betalen.