Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Je kan me inschakelen als zelfstandig marketingconsultant. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.
-
Robert Scoble over de nieuwe wereld van virtual reality #TNWeurope
Robert Scoble heeft het goed voor elkaar. Deze technologiegek vliegt de wereld rond om invloedrijke leiders van technologiebedrijven te interviewen en de heetste startups te bekijken. Zijn verhalen staan dan ook bol van de inspirerende voorbeelden. Dat is ook wat je in dit artikel kunt verwachten. Geen doorwrochten verhaal, wel inspirerende voorbeelden.
-
Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook
WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Facebook groeit nog altijd, met name onder 65-plussers. Ook Instagram hoort definitief bij de grote jongens: met 992.000 dagelijkse gebruikers wordt het in Nederland meer gebruikt dan Twitter, dat 864.000 dagelijkse gebruikers heeft.
-
De onlinemarketing-blogosphere van 2015: de beste artikelen, bloggers en blogs!
Na alle nieuwjaarsborrels is 2015 inmiddels echt voorbij. Er komt niks meer bij. Dat klinkt gek, maar dat betekende dat ik twee weken geleden kon gaan datacrunchen op de data van de Nederlandse onlinemarketingblogosphere! Wie schreef er de meeste artikelen? Wie de langste? En welke artikelen zijn het meest getweet, gefacebookt en becommentarieerd? In dit artikel zet ik de artikelen, bloggers en blogs met de meeste interacties op een rijtje.
-
Van tweet tot magazine: het verhaal van Staantribune
Ik vind het altijd mooi wanneer mensen met een gedeelde passie elkaar online vinden. Of dat nu marketeers op Marketingfacts zijn of paardenliefhebbers op Bokt.nl. Meer dan een half jaar terug hoorde ik voor het eerst over een groep die-hard voetballiefhebbers die elkaar op Twitter hadden gevonden en de droom hadden samen een magazine te beginnen. En dat is ze gelukt. In dit artikel vertelt hoofdredacteur Jim Holterhuës het verhaal van Staantribune.
-
Alles in één: de e-commercerevolutie die WeChat heet
WeChat is al tijden the talk of the town in e-commerceland. En terecht. De app wordt door veel - met name Chineze - kopers voor vrijwel alles gebruikt. De smartphone staat bijna gelijk aan het gebruik van WeChat. Maar wat is er nou zo bijzonder aan dit platform? Naar aanleiding van de presentatie van Jay Xie van Webpower China tijdens Shopping Today 2015 ben ik in de wereld van WeChat gedoken.
-
Wat kun je als webwinkel tegen Amazon en Alibaba beginnen?
Marktplaatsen als Amazon en Alibaba gaan als een speer en hebben de consument veroverd. De service is top, het aanbod is enorm en de prijzen scherp. Maar hoe boks je daar als retailer nou tegenop? Of moet je ermee in zee gaan? Jorij Abraham, research director van Thuiswinkel.org, en Kitty Koelemeijer, professor aan Nyenrode University, hebben onderzoek gedaan hoe je daar als (web)winkel mee om kunt gaan. Tijdens Shopping Today 2015 presenteerde Jorij de resultaten.
-
Wat is linkwaarde en hoe kun je die sturen?
Linkwaarde is de waarde die een url heeft voor zoekmachines. De linkwaarde van een website zegt iets over hoe belangrijk en relevant een zoekmachine de website vindt. Een link van een website met een hoge linkwaarde telt zwaarder dan een link van een website met een lage linkwaarde. Hoewel we spreken over link-'waarde', kan deze niet worden uitgedrukt in één cijfer. De waarde is dynamisch, situationeel en afhankelijk van context. In dit artikel ga ik uitgebreid in op wat linkwaarde is, hoe deze tot stand komt en hoe je deze kunt sturen.
-
Van informatie naar dingen: help Google te begrijpen wat er op je website staat
Zoekmachines zijn onze portaal naar wat er op in het internet te vinden is. Je tikt een zoekopdracht in in Google en die geeft je de 10 meest relevante webpagina's die antwoord geven op jouw zoekvraag. Fantastisch toch? Google doorzoekt ruim 60 biljoen webpagina's om antwoord te geven op jouw vraag! Je kunt Google in feite zien als een set formules en algoritmes die enerzijds jouw zoekvraag en anderzijds het web zo goed mogelijk proberen te begrijpen, met als doel een zo relevant mogelijk antwoord te geven op je zoekvraag. Met schema.org-gegevensopmaak help je Google in het begrijpen wat er zich nu eigenlijk op jouw webpagina's bevindt. In dit artikel leg ik uit wat schema.org-gegevensopmaak is, wat het doet en hoe je het implementeert.
-
Klassieke SEO in een tijd van contentmarketing
Dat contentmarketing hot is, is een understatement. "Contentmarketing is het nieuwe SEO" wordt er zelfs geroepen. Waar voor de meeste bedrijven content een uitdaging is, hebben we die op Marketingfacts al wel. De SEO, daar kon wel wat aan verbeterd worden, toen ik er bijna 2 jaar geleden mee aan de slag ging. In deze blogreeks neem ik je mee in de zoekmachineoptimalisatie ik voor Marketingfacts heb verricht. In dit eerste deel ga ik op meta-informatie en indexatie: van meta-tags tot open graph, Twitter Cards en sitemaps.
-
Cookiewalls: waarom zijn ze terug en hoe bouw je ze slim op?
De sage over de nieuwe cookiewet kwam eind vorig jaar tot een voorlopig einde nadat de nieuwe cookiewet door de tweede kamer werd geaccepteerd. Sinds maart/april van dit jaar is de ACM begonnen met het actief handhaven van de wetgeving. Dat betekent dat je als website je nu toch echt aan de nieuwe wetgeving moet voldoen. En dat leidt tot de grootschalige terugkeer van een oude bekende: de cookiewall. Zoals bij Marketingfacts, zoals je wellicht hebt gemerkt.
-
Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers
De mobiele telefoon heeft een belangrijke plek in ons dagelijks leven veroverd. De hype, en daarmee de tijd van ‘we willen een app’, is inmiddels voorbij. Acht jaar na de introductie van de eerste iPhone is de smartphonemarkt volwassen geworden. In deze blog heb ik de cijfers van mobiel in Nederland anno 2015 op een rijtje gezet.
-
10 interessante onderzoeken van afgelopen week
In deze blogpost heb ik 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week het socialmediagebruik van jongeren, een rapport over de staat van internetsnelheden wereldwijd en onderzoek naar de beste tijd om te tweeten.
-
Marketingfacts Jaarboek 2015-2016 als e-book beschikbaar in iTunes en Google Play!
Vol trots presenteren we het digitale Marketingfacts Jaarboek 2015-2016! Na het succes van de vorige editie kon een digitale uitgave van het nieuwe Marketingfacts Jaarboek niet uitblijven. Naast dat het boek wederom voor iPads te downloaden is in iTunes, is het ook beschikbaar voor Androidtablets via Google Play.
-
10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week de cijfers over online video in Nederland, de E-mail and Marketing Automation Buyer's Guide en de Nationale E-mail Benchmark 2015.
-
Het gebruik van online video in Nederland: de cijfers
Video speelt al een rol binnen marketing sinds de uitvinding van de camera. Nog niet zo heel lang geleden was het allemaal vrij overzichtelijk en kon je twee soorten video onderscheiden: commercials en bedrijfsvideo’s (waarin bijvoorbeeld een directeur een rondleiding gaf door de fabriekshal). Maar toen kwam het internet en in het bijzonder YouTube. Plotseling bleek online video veel meer toepassingen te hebben dan reclame maken voor producten of diensten.