Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Je kan me inschakelen als zelfstandig marketingconsultant. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.
-
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook
Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Wat een vaatwasser zegt over data-gedreven marketeers
Er is grote behoefte aan data-gedreven strategen, marketeers en communicatiespecialisten. Maar welke kwaliteiten moet een goede data-bedreven marketeer hebben? In dit artikel schets ik het profiel van de ideale data-bedreven marketeer. En vertel ik wat het inruimen van de vaatwasser daarover kan verklappen.
-
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook
Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Persona’s bouwen met hulp van Artificial Intelligence
We kennen inmiddels allemaal het principe 'buyer persona': een manier om uit je doelgroep een archetype van de ideale potentiële klant te filteren. Buyer persona’s vertegenwoordigen de echte, levende en ademende personen uit die nogal brede doelgroep. En terwijl het gegeven persona an sich hypothetisch is, moet de informatie op basis waarvan hij of zij tot stand komt, dat absoluut níet zijn. Hoe interessant is het dat je nu persona's kunt maken op basis van wat echte klanten online delen?
-
Vindbaarheid optimaliseren door SEO en SEA te combineren
De vindbaarheid van het congrescentrum Safari Meeting Centre liet wel wat te wensen over. Door SEA en SEO te combineren wilde ik daar verandering in brengen. Wat betekent dit nu in de praktijk? En hoe vlieg je dat aan? In dit artikel geef ik inzicht in hoe ik dat heb aangepakt en deel ik mijn learnings.
-
Het belang van goede data-communicatie
Als je wilt dat er actie wordt ondernomen op basis van jouw analyses, dan zul je data over de bühne moeten krijgen. Het is daarom essentieel om inzichten en acties op de juiste en meest effectieve manier te communiceren. Te veel marketeers werken aan data die nooit het daglicht zullen zien of aan rapportages die automatisch verstuurd worden door analyticsdiensten. Je mag er nooit van uitgaan dat de cijfers wel voor zichzelf spreken.
-
Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers
Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook
De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Van data naar inzicht
Wat is de rol van intuïtie in een datagedreven wereld?
Of het nu gaat om het toekennen van budget aan verschillende marketingmiddelen, het lanceren van een nieuw product, het verbeteren van een online-advertisingcampagne of het optimaliseren voor het zoekgedrag van je doelgroep, in al deze situaties wil jij als marketeer de optimale beslissing maken. Daarvoor moet je goed geïnformeerd zijn en dus de beschikking hebben over zoveel mogelijk relevante data. Toch?
-
Van data naar inzicht
Hoe stel je relevante kpi’s en metrics op?
Om grip te houden op hoe goed of slecht je bezig bent, om inzicht te krijgen dus, is het verstandig met regelmaat naar de cijfers te kijken. Maar wat is nu eigenlijk goed? En naar wélke cijfers moet je kijken? In dit artikel laat ik je zien hoe je relevante en zinvolle metrics selecteert voor jouw organisatie.
-
Datagedreven marketing bij FC Twente
Als voetbalclub communiceer je met een grote diversiteit aan supporters. Hoe zorg je dat je met elk van hen op een relevante manier communiceert? Daarover vertelde Tom Schreurs, hoofd marketing bij FC Twente, de studenten van de studieroute Online Marketing van Saxion tijdens het eerste onlinemarketingevenement van de opleiding.
-
Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren
Snapchat en Instagram zijn mede door de grote populariteit onder jongeren het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. Instagram is op de ranglijst van meest gebruikte social media in Nederland zelfs Twitter gepasseerd. Dat blijkt uit het 'Nationale Social Media Onderzoek 2017' van Newcom Research. Het gebruik van Twitter daalde echter niet, het gebruik bleef het afgelopen jaar gelijk. Het gebruik van Facebook groeide door een toename van het aantal ouderen, het aantal jongeren neemt af.
-
Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer
Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!
-
In een paar maanden 100.000 volgers op Instagram: de lessen van een student
Damian Lankheet is student, maar heeft nu al een Instagram-account van 235.000 volgers. Of beter: had. Want hij heeft het account onlangs verkocht. Tijdens het tweede event van de studieroute Online Marketing van Saxion vertelde hij hoe hij dit heeft aangepakt. Ik sprak hem na zijn presentatie.
-
Het gaat niet om hoeveel data je hebt, maar wat je ermee doet
“We hebben meer pageviews gehaald dan vorig jaar!” “De bounce-ratio van onze homepage is gedaald!” Zomaar een aantal antwoorden die jij als webanalist de afgelopen maanden gegeven zou kunnen hebben. Dat is niet per se jouw fout, misschien worden je de verkeerde vragen gesteld. In zijn presentatie op het Digital Analytics Congres 2016 vertelt de veelbekroonde analytics-eindbaas Steen Rasmussen over het stellen van de juiste vragen. Want een goede webanalist leert de rest van de organisatie de juiste vragen te stellen.