Gastblogger
Marketingfacts

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.
-
Van instapprocedures tot predictive policing: de vele mogelijkheden van big data
Big data is hot, evenals de volgepakte lounge van de 7e editie van Data Donderdag. Er is geen zit plek of staanplaats meer te vinden bij Rockstart en ook dit keer kwamen een aantal interessante use cases naar voren die duidelijk de potentie laten zien van Big Data. Dit keer waren het KLM en de Politie die met nieuwe inzichten kwamen en de startup pitch van LeerUniek die een onverwachte invalshoek liet zien van de mogelijkheden van Big Data Analytics.
-
7 tips voor het effectief inzetten van promotors
Uit onderzoek van Everest bleek onlangs dat consumenten steeds vaker om advies van vrienden en familie vragen bij de aanschaf van een financieel product, zoals een verzekering of een pensioenregeling. Bijna 60 procent van de respondenten uit dit onderzoek ziet familie als de betrouwbaarste bron van informatie. Hoe kunnen financiële dienstverleners deze belangrijke groep influencers deel laten uitmaken van hun marketingstrategie? Hoe bereik je deze groep? En tot welke resultaten kan het leiden?
-
Snapchat upcoming marketingtool?
Jij als marketeer bent altijd bezig met het volgen van de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van nieuwe media. Ben je nog maar net gewend aan het inzetten van Facebook en Instagram als marketingtool, komt Snapchat al weer om de hoek kijken. De jongeren van tegenwoordig zitten zeker niet stil en het blijft dan ook voor elk bedrijf, organisatie of merk een uitdaging om deze, ook wel bekende generatie Y’ers bij te houden. Hangt deze felbegeerde app samen met contentmarketing? En is Snapchat wel zo effectief als men beweerd of is het alleen weg gelegd voor het gebruik als groot sociaal platform? De antwoorden op deze vragen zijn zo simpel nog niet. Ik sprak met Gerrit van Leeuwen (werkzaam bij Yourzine) en Rik Spruijt (werkzaam bij Youngworks) over hun ervaringen op het gebied van jongerenmarketing en deze ook wel bekende pikante app ‘Snapchat’.
-
Mobile advertising: leren van games en de mobiel als nieuwe cookie
Op dinsdag 24 maart werd de Mobile Inspiration Conference 2015 gehouden in de Hallen Studio’s in Amsterdam. In de snel veranderende markt voor marketing en advertising voor mobiele platformen zijn de nieuwe ontwikkelingen bijna niet bij te houden. Sprekers uit allerlei marktgebieden, zoals retail, consultancy, computergames en de uitgeefwereld gaven hun inzichten in presentaties en seminars.
-
Tevredenheid op bestelling
Als we precies weten wat burgers gelukkig maakt in hun contact met ons, kunnen we onze hele organisatie richten op die elementen die daar het meest aan bijdragen. Zo kun je de hoogst mogelijke tevredenheid realiseren. De vraag is dus: hoe weten we welke elementen welke invloed hebben op die tevredenheid en hoe richten we onze organisatie in om te excelleren op die elementen? En willen we wel een tien, want wat kost dat?
-
Slechte content net zo effectief als goede reclame
De wetenschap buigt zich over contentmarketing. En de reclamewereld kijkt mee. In de hoop dat… inderdaad: contentmarketing helemaal niet zo effectief is! Vincent Visser bewees het in zijn stuk hier op Marketingfacts. Helaas voor de reclamewereld: contentmarketing werkt wél.
-
Contentmarketing buiten de lijnen bij Vitesse
Contentmarketing is de kunst van het vertellen van verhalen. Maar hoe doe je dat als voetbalclub? Om te ondervinden hoe de oudste voetbalclub in de Eredivise contentmarketing inzet spraken wij met Maurice Stam, sinds vijf jaar werkzaam bij Vitesse en sinds 2 jaar als coördinator digitale media.
-
Video is de grootverbruiker van mobiele data
Het is geen verrassing dat we met zijn allen steeds meer mobiele data gebruiken. De grootste veroorzaker van deze stijging: video. Of het nu gaat om games of sport, het zijn filmpjes die ervoor zorgen dat we steeds grotere bundels nodig hebben. Dat blijkt uit het Mobile Analytics Report van Citrix, een onderzoek naar datagebruik dat eerder deze maand werd gehouden. Voor het onderzoek werden gegevens geanalyseerd van verschillende mobiele aanbieders wereldwijd.
-
Contentmarketing bij Burgers’ Zoo: het dierenpark is een contentmachine
Wanneer je contentmarketing gaat uitrollen in je organisatie, is een van de belangrijkste uitdagingen: hoe zorg je dat er binnen je organisatie relevante content wordt gecreëerd? Dat probleem heeft Koninklijke Burgers' Zoo niet. "Het dierenpark is een ware contentmachine", aldus Tim Lammers, marketeer bij Burgers' Zoo. Maar hoe leid je al die content in de juiste banen?
-
Responstijd reisbedrijven op Twitter met dramatische resultaten
Ruim 52 studenten van de 4e jaars minor e-travel aan de NHTV hebben voor het tweede jaar op rij een onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter in reisbranches. Dit jaar blijkt dat ruim 53 procent van de bedrijven niet reageert! Het aantal tweets van de bedrijven is gemiddeld teruggelopen van 2,2 (in 2013) naar 1,6 per dag in 2014. Zijn deze resultaten een indicatie voor zwakke webcare of is Twitter bij bedrijven in toerisme en hospitality uit beeld?
-
De onopgemerkte revolutie van het industrial internet of things
Het internet of things (IoT) is een thema dat de laatste jaren sterk in de belangstelling staat. Het is de derde fase die het internet doormaakt en het gaat voor een nog grotere omslag zorgen dan de mobiele fase van het afgelopen decennium. Wat echter vaak onderbelicht blijft, is dat het industrial internet of things (IIoT) voor de grootste groei gaat zorgen. Grote multinationals als GE en Siemens zijn hier al heel actief mee bezig, maar bij veel kleinere bedrijven staat de aanstaande revolutie nog niet voldoende op de radar.
-
Contentmarketing in 2015: wat kunnen we verwachten?
Merken creëren steeds meer content. Contentmarketing was dan ook één van de meest trending topics binnen de marketingwereld in het afgelopen jaar. Het is een discipline die nog volop in ontwikkeling is en steeds vaker een groot deel van het marketingbudget bepaalt. Merken zijn overgegaan van het pushen van hun commerciële boodschap, naar het vertellen van verhalen rondom hun merk. Van het klassieke ‘selling’ naar ‘telling’. Dit brengt veel kansen, maar ook uitdagingen met zich mee voor contentmarketeers. Hieronder 5 topics die in 2015 aan belang zullen toenemen bij het inzetten van contentmarketing.
-
Geld verdienen met online video
Hoe kun je geld verdienen met online video? Tijdens het Cross Media Café op 9 december 2014 op het Mediapark in Hilversum gaven ondernemers een kijkje in hun online video-activiteiten. Hoe verdienen zij hun euro’s?
-
Hoe mannen en vrouwen anders dromen, denken en doen - interview met Mabel Nummerdor
Mabel Nummerdor is de autoriteit op het gebied van feminine marketing in Nederland. Na het interview check ik vrijwel direct of er op de site van inct.spiratie niet per ongeluk ‘vrouwenmarketing’ staat, want nu weet ik dat feminine marketing iets compleet anders is dan vrouwenmarketing.
-
Michiel Huijser (Rembrandthuis): “Je moet je eigen verhaal echt op orde hebben”
Michiel Huijser noemt zichzelf een ‘cultural entrepeneur’. Zijn hele werkzame leven brengt hij al door in de culturele sector. Het bracht hem van Abu Dhabi tot Enkhuizen. Sinds een half jaar is hij de directeur van het Rembrandthuis in Amsterdam. Hij is expert in het re-branden van musea en heeft daardoor een verhaal dat ook voor uitgevers interessant is. Waarom? Dat zal hij op 19 november op inct.spiratie vertellen. We maken hier alvast kennis met een bevlogen ondernemer in een sector waar ‘ondernemen’ niet heel vanzelfsprekend is.