Gert-Jan Bos
eigenaar BeSocialOnline

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.
-
Uitgelezen: We leven in een iPad economie
De afgelopen week ontving ik via een relatie een leuk boekje: “iPad Economie, 40 digitale trends die iedereen begrijpt”. Ik heb het boekje in 1 avond uitgelezen. De wereld is aan het veranderen, de wereld van de marketing is aan het digitaliseren. Voor veel marketeers gaat het wel erg snel. Via deze weg wil ik met je delen dat het nuttig is om via een 2.0 manier (boekje) kennis te vergaren om over te stappen naar 3.0 (internet en digitale trends) manier van werken. In mijn onderstaande blog leg ik uit waarom.
-
Facebook-actie Volvo zet vaders langs belangrijkste verbinding van Nederland
Volvo Cars Nederland heeft vaderdag als inzet voor een mini-Facebook-campagne. Volvo wil met deze actie haar marketingstrategie laten zien. Niet alleen de man of vrouw achter het stuur is belangrijk, maar ook hun omgeving, die bovendien vaak graag Volvo rijden. Want er is meer in het leven dan alleen de auto die Volvo heet. Mooi streven, maar was de campagne succesvol?
-
Ik heb 140 personeelsleden van de @KLM voor me laten lopen
KLM heeft vorige week maandag een 24 uurs actie op een aantal sociale netwerken uitgevoerd. De actie had de naam “LiveReply” en het doel van de campagne was om bekendheid te creëren voor de service die KLM via Facebook, Twitter en Hyves 24/7 biedt. Het ging de luchtvaartmaatschappij dus niet direct om meer volgers op de sociale kanalen. Ik heb de LiveReply die dag met plezier op alle netwerken gevolgd en was ook erg benieuwd naar het effect achteraf. Om dit te weten te komen heb ik de @KLM een “tweet” gestuurd met de vraag om meer cijfers en deze heb ik via een email mogen ontvangen.
-
#SocialMediaRecap #20 2011: Twitter is over, LinkedIn bestaat ook en een nieuwkomer
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de twintigste editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
-
#SocialMediaRecap #19 2011 met Sociale reclame, Tools en Facebook
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de negentiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- Meer een meer reclame binnen sociale netwerken
- De laatste nieuws over Facebook
- Handige tools voor social media
- Facebook like gaat buiten het Faceboekje
- Sociale netwerken in plaatjes en nuttige linkjes
-
En… Whoopaa: Facebook nu ook zakelijk en privé te scheiden
Op het moment van schrijven is Whoopaa ongeveer 4 dagen online en bereikbaar voor ons allen. Op Nu.nl was te lezen wat de unieke kans was van dit nieuwe social netwerk uit Nederland. “Whoopaa scheidt privé en zakelijke sociale media”. Op deze gratis website kan je alle bestaande sociale netwerken beheren, maar daarbij wel een tweedeling maken tussen je privé en zakelijke netwerk. De komst van Whoopaa is voor allen die zich bezig houden met social media netwerken met spanning afgewacht. De reden? De discussie over wat is zakelijk en wat is privé is nog lang niet voorbij. De kans dus voor een nieuw sociaal netwerk! Dat dachten ze bij Facebook ook.
-
#SocialMediaRecap #17 2011 met Sociaal bijblijven, Quora, LinkedIn en Excel
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zeventiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van week 3 en 4 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- Bijblijven met social media vrienden
- Quora een netwerk om je te profileren
- Inmaps op LinkedIn
- Wie moet je volgens twitter volgen
- Statistieken van Twitter en Facebook (in excel)
-
SocialMediaRecap #16 2010 Eindejaar met lijstjes, Sociale Google en Facebook ontwikkelingen
Mijn twitternieuwsdienst @besocialonline brengt dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zestiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens mij de highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- Het einde van het jaar, dus komen de lijstjes
- Paper.li en het gebruik
- Dell en Samsung en Social Media
- Wordt Google toch sociaal?
- Een heel land als twitteraccount
- Als we twitter toch niet lezen gebruik het dan als zoekmachine
- Facebook en de laatste ontwikkelingen
-
SocialMediaRecap #14 2010 Hyves Thee, Facebook deals en Sociale koningshuizen
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de veertiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 44 en 45 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- Hyves-leden maken eerste echte Nederlandse Pickwickthee via cocreatie
- LBS nieuws: nieuwe app Triout, Social Stalking en doorbraak
- Twitter stapt mee in geo-locationverhaal: Twitter Place pages
- Vijf ontwikkelingen voor de mobiele toekomst
- Facebook Launches Location-Based Social Media Service Facebook Deal
- The Voice of Holland blijkt Twitter-hit
- Geo-located tweets op een wereldkaart
- Aantal Nederlandse twitteraars groeit in 3 maanden met 65%
- Facebook vs twitter in Nederland
- Sociale koningshuizen
-
De helpdesk hype van Youp
Dat cabaretier Youp van ‘t Hek via Twitter een vorige week een actie is begonnen tegen de “helpdesken” van grote bedrijven is bij veel mensen bekend. Ook Marketingfacts heeft hier al eerder over geschreven. De zoon van Youp was verwikkeld in van-de-kast-naar-de-muur spel van de helpdesk van T-Mobile. Toen Youp vorige week van zijn zoon begreep dat T-mobile weer geen oplossing bood greep hij zijn mobiel om T-mobile via Twitter onder de aandacht te brengen van zijn volgers (toen nog rond de 40.000). Ook heeft hij in zijn column in NRC aandacht aan dit onderwerp gegeven. Er was veel aandacht in de media (vanavond nog op NL2), er worden of werden ‘bullshitonderzoeken’ gedaan door ‘bullshitbureaus’ over ‘tonnen’ schade.
-
SocialMediaRecap #12 2010: De integratie van #socialmedia, Promoted #Twitter en een nieuwe #
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de twaalfde editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 39 en 40 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- How to Integrate #SocialMedia With Traditional Media
- Facebook als reisagent: een nieuw initiatief in de UK
- Facebook Patents Foursquare?
- Twitter Promoted Accounts
- What do Social Media Managers do? Part 1
- Twitter op Google en Google op twitter
- Fousquare verdubbelt in 3 maanden, maar gaat wel “down” en waarom?
- Een aantal twitter facts and figures
- Who Uses Facebook, Twitter, LinkedIn, & MySpace?
- Klaar met #FF op twitter? Hier is de nieuwe “hashtag”!
-
#SocialMediaRecap #10 2010: Verdienmodel Youtube, Top Social sites en Streaming Video
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de tiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 36 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:
- Verdienmodel YouTube werpt vruchten af
- Waar gaat het heen met social media?
- 50+ers laatste jaar massaal op Social Media
- Opel nummer 1 merk op YouTube
- Top social media sites of 2010, according to Time Magazine
- The Average Twitter User Is How Old?
- Surfende bevolking 13+ stijgt en is langer online
- Facebook, de nieuwe zoekmachine?
- There are Billions of Tweets Per Month
- Waarmee twitteren we?
-
#SocialMediaRecap #8 2010: Hoax & Twitter, Tweetmeme en Known Issues
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de achtste edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 32 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:
- Betekent de hoax het einde van Twitter?
- Een twittercampagne en 3000 singles geeft Dries Roelvink een nummer 1 hit
- 8 succescriteria voor marketing op Facebook
- De nieuwe Tweetmeme:“Yahoo Pipes voor Twitter”
- Twitter Goes Mobile on the Weekend
- Zonder account toch twitter volgen? Het kan met sms
- Waarom de periode dat Foursquare “plat ligt” belangrijk aan het worden is
- Facebook Pages worden Customer Support Centers
- Verkeersovertreders gepakt via Facebook
- Known Issues op Facebook
-
Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #7 2010 met FourSquare, MyTown en Twitter
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zevende edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 31 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:
- App Future Checkin check je automatisch in op 4sq
- LBS Roundup: Foursquare Improves Its Looks, Google Hints At Gowalla Acquisition
- Monstercoach” twittert loopbaantips
- witter- de stemmingmeter (van de bevolking)
- MyTown Now Available in Canada, the UK, and Australia
- Nederlandse twitter cijfers van Twirus
- 48% van de kleine bedrijven vinden hun klanten via sociale netwerken
- Sail Amsterdam zet in op social media
- 4 Facebook aanpassingen
- Miljarden gaan verloren door sociale media
-
10 Twitter mythes en 10 Twitter feiten
Twitter: het is een veel besproken onderwerp. Zowel online als offline heeft iedereen wel een mening. Mensen die Twitter dagelijk gebruiken en begrijpen zijn fan en ambassadeur. De meerderheid van de mensen heeft (nog?) een kritische houding ten opzichte van de sociale microblogdienst. In de SlideShare presentatie van Effectworks.com worden 10 van deze deze mythen tegenover feiten gezet. Voorbeeld: “Using Twitter is easy. If Britney can do it, anyone can.”