Jordy Noll
noll.im Freelance SEO Specialist

Jordy Noll is een freelance SEO specialist, na ruim 10 jaar SEO gedaan te hebben bij onder andere adidas Group en wehkamp. Hij specialiseert zich hierbij op eCommerce SEO, international SEO en het vervullen van interim SEO posities bij bedrijven als GAMMA, PostNL en Greenchoice.
-
Google Penguin: Past, Present & Future
Zoals we gewend zijn van Google, weet de zoekmachine ons SEO’s regelmatig te verrassen door het algoritme eens helemaal als een sneeuwbol om te gooien. Althans, zo voelt het op het moment dat er een update wordt doorgevoerd. Als er vervolgens eens dieper in de materie gedoken wordt, lijkt het allemaal heel logisch te zijn.
Eind april was zo’n moment, want op de 28ste van de maand werd Google’s Penguin update doorgevoerd. Deze update had een redelijk grote impact op de zoekresultaten, waardoor veel SEO’s hun strategieën moesten aanpassen. Al snel werd duidelijk waar het probleem lag: het backlinkprofiel.
-
A/B-testing, vergeet niet om zelf na te denken
A/B-testing wordt gebruikt om tussen twee of meer ontwerpen de beste variant te kiezen. Het principe wordt al tijden gebruikt om onder meer reclame-uitingen via de ouderwetse post te testen. De laatste jaren wint de testmethode ook op het web aan populariteit. Waar de kosten van de eerste online A/B-testen opliepen tot wel 100.000 euro per test, is het dankzij de opkomst van goedkope tools nu voor elke website toegankelijk. Daarnaast heeft het als voordeel dat een gebruiker niet doorheeft dat hij in een test zit en dus zijn gedrag niet aanpast. Verder nemen deze tools een groot deel van het werk uit handen. Ze berekenen statistische significantie en bepalen in veel gevallen zelfs de winnende variant. Het gemak waarmee deze tests kunnen worden opgezet zorgt er niet alleen voor dat de methode steeds vaker verkeerd wordt ingezet, maar ook dat de resultaten snel verkeerd worden geïnterpreteerd.
-
“Maar mijn concurrent doet het ook!” – Over SEO en concurrentieanalyse
Tijdens mijn werkzaamheden als SEO consultant bij Onetomarket heb ik dagelijks contact met klanten over hun SEO strategie. Hierbij is de vergelijking met hun directe concurrenten natuurlijk snel gemaakt. Een logische gang van zaken, want de concurrent doet het in de ogen van de klant altijd beter dan de klant zelf. Maar het kopiëren van de strategie van een concurrent brengt lang niet altijd heil. Integendeel, het kan bij schaamteloze kopie een tegengesteld effect hebben, wanneer de uitvoer op een andere manier geschied. In dit artikel wil ik inhaken op dit onderwerp door mede-consultants handvatten te geven hiermee om te gaan en bij de kant van de klant het besef te kweken dat het blindelings volgen van concurrenten helemaal niet positief hoeft uit te pakken.