Ingrid Archer
Managing Partner B2B marketingbureau SPOTONVISION

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 20 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B.
Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling aan de Beeckestijn Business School.
Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.
-
Vergroot het geluk van zakelijke klanten
Om eenzaamheid te overwinnen in deze periode van thuiswerken en het geluk te vergroten, kunnen we marketing- en salesprogramma’s opzetten die menselijke interactie voor de klanten bevorderen. En aangezien 84 procent van de klanten in een recent onderzoek 'State of Marketing 2020' aangeeft dat de ervaring die een bedrijf biedt even belangrijk is als zijn producten en diensten, is dit het moment om dergelijke activiteiten op te pakken.
-
What’s next in B2B: buyer enablement
Een zakelijke koper beïnvloeden is niet makkelijk. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat het B2B-koopproces drastisch blijft veranderen. Bovendien blijkt dat de moeilijkheid niet zozeer zit in vérkopen, maar meer in de uitdaging voor een koper om iets te kopen. Dit heeft te maken met de complexiteit van de beslissers (DMU). En tegelijkertijd komen er steeds meer opties en oplossingen op de markt, waardoor er een overdosis aan informatie en keuzestress kan ontstaan. Volgens Gartner zou je daarom jouw strategie moeten aanpassen naar buyer enablement. Wat dit is, wat het oplevert en hoe je het aanpakt, vertellen we je in dit artikel.
-
Marketing automation toepassen als MKB-bedrijf, hoe doe je dat?
Al eerder schreef ik over marketing automation in B2B en over de transformatie die technologie met zich meebrengt bij een groot bedrijf, het Havenbedrijf Rotterdam. Deze nieuwe blog gaat over de rol en het effect van marketing automation bij een typische MKB-speler. Ik sprak met online marketeer Tom van Tilborg en contentmarketeer Ronnie van Dijk over de stappen die Payper heeft gezet met de implementatie van een automation-tool om zichtbare resultaten met hun marketing te kunnen boeken.
-
Marketing automation in een B2B-case: het havenbedrijf
B2B-marketing in de praktijk: het Havenbedrijf zet zich dagelijks in voor het vermarkten van beschikbare terreinen en het aantrekken van nieuwe lading naar de Rotterdamse haven. Zoals vaak in business-to-business kan een beslis- of kooptraject één tot twee jaar duren. De marketingdoelen moeten aansluiten bij het hogere doel van de organisatie. Om dat te optimaliseren is marketing automation onmisbaar, maar welke transformatie brengt dat met zich mee?
-
Growth hacking voor B2B-marketeers
Een belangrijke drijfveer voor veel bedrijven is omzetgroei. Voor marketeers betekent dit dat je continu je activiteiten moet optimaliseren. Als je steeds beter weet waar je je energie en focus in moet stoppen, helpt dit namelijk om te kunnen groeien. Websites en landingspagina’s zouden conversiemachines moeten zijn. Ik ga in gesprek met HubSpot-growth hacker Scott Tousley om het 'wat en hoe' van growth hacking te achterhalen.
-
Connecting the dots in B2B: over data, technologie en leiderschap in 2018
“Connecting the dots gaat over het begrijpen van je klant. Het gaat over het samenbrengen van data en inzichten die je hebt en dit te gebruiken om je relatie met je klanten te verbeteren. Door je klanten beter te begrijpen, kun je hun op een meer gepersonaliseerde manier van dienst zijn.”
Eerder dit jaar schreef Richard Robinson over het omslagpunt tussen marketing zoals we het kennen en marketing zoals het zal worden. Robinson is vice-president bij Cambridge Analytica Commercial, een data- en gedragswetenschappelijk bedrijf dat organisaties helpt te begrijpen hoe je data kunt gebruiken om beter contact te krijgen met klanten.
-
Epic split: b2b-marketing bij Volvo Trucks
Een van de recentere marketingcommunicatiehoogtepunten van Volvo Trucks is de campagne met de virale video met de vierjarige Sophie die een echte truck bestuurt met afstandsbediening. De campagne heeft meerdere internationale awards gewonnen, maar er is meer te vertellen. Bij Volvo Trucks gaat het niet alleen maar over virals en mooie videoclips. In gesprek met Ingela Nordenhav, director global marketing en communications, en verantwoordelijk voor de wereldwijde merk- en marketingcommunicatie bij Volvo Trucks in Zweden.
-
Het b2b-marketingteam anno 2020
De introductie van digitale trends in b2b-marketing heeft ons vak op vele manieren makkelijker gemaakt. Tegelijkertijd heeft er - mede door de digitalisering - een grote verandering plaatsgevonden in de werkwijze van een marketeer.
-
Meer weten dan je concurrent: wat is de ROI van inzicht in je koper?
Volgens Adele Revella, auteur van het boek Buyer Personas, laat marketingonderzoek zien dat in de komende paar jaar tenminste 80 procent van de marketeers buyer persona’s gebruikt om hun doelgroep beter te definiëren en hun businessstrategie beter te kunnen bepalen.
-
Customer Journey
Wat is customer journey mapping en wat zijn de ontwikkelingen?
Customer journey mapping maakt zichtbaar hoe een klant interacteert met een bedrijf tijdens het koop- en klanttraject. We noemen het mapping, omdat we de reis visualiseren langs alle contactmomenten en alle mogelijke kanalen. Dit proces strekt van het moment dat de nieuwe klant het contract ondertekent tot en met het moment dat diegene/de klant een ambassadeur van je bedrijf wordt, of tot en met het moment dat de klant weggaat. Een customer journey map maakt inzichtelijk waar mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de klantbeleving. In dit artikel lees je waarom customer journey mapping steeds belangrijker wordt en hoe je in acht stappen jouw aanpak kunt uitwerken.
-
Hoeveel aandacht geef jij je ex?
Door leads te nurturen bind je klanten aan jouw bedrijf en verhoog je de kwaliteit van leads. Je bouwt een relatie op gedurende langere periode. Toch gaat het vaak verkeerd, meestal omdat er geen proces is voor het optimaal 'nurturen' van leads of klanten.
-
Veelgestelde vragen over contentmarketing in B2B e-commerce #ADV
Contentmarketing in e-commerce gaat over veel meer dan content zoals blogs en video’s plaatsen op je website. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld aan de rol van het koopproces, hoe koopt een B2B-koper eigenlijk online? Hoe kan je een lead nurturen? Wat voor content past daar het beste bij? Hieronder een aantal vragen en antwoorden.
-
Customer centricity bij Canon
Klantbeleving is het resultaat of de optelsom van alle interacties tussen een klant en een leverancier en wordt meer en meer gezien als een belangrijke waarde om je mee te onderscheiden. Door een persoonlijke, memorabele ervaring te bieden, kunnen bedrijven klanten tot loyale klanten en tot promotors maken. Bij grote b2b-bedrijven is klantbeleving echter niet altijd gemakkelijk op de agenda te krijgen. Vaak staan omzet, marge en marktaandeel bovenaan de prioriteitenlijst. Bij Canon Nederland pakken ze het anders aan en wordt er aan customer centricity grote prioriteit gegeven.
-
Wil je je marketing-ROI aantonen? Marketing automation helpt je op weg
Doordat organisaties resultaatgerichter worden en meer sturen op cijfers, neemt de druk van marketeers toe om de meerwaarde van marketing aan te tonen. Veel B2B-marketeers zien het als uitdaging om de ROI van marketing inzichtelijk te maken. Zonder duidelijke resultaten is het namelijk moeilijk om de prestaties van de marketingafdeling te verbeteren en wordt de toegevoegde waarde van marketing niet hard gemaakt. In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden die een marketeer heeft om aan de slag te gaan met het aantonen wat zijn marketing-ROI.
-
Robeco trots op resultaten contentmarketing
In 2012 sprak ik met Vincent Hooplot, destijds directeur marketing bij Robeco, over de implementatie van een contentmarketingaanpak bij Robeco voor de zakelijke markt. Vincent sprak over de voorwaarden voor het succesvol starten met contentmarketing. Voor Robeco was van groot belang dat contentmarketing op de agenda van de directie kwam, dat er een link was met de bedrijfsstrategie, dat er een contentmanagementplan zou zijn en dat de aanpak vooral pragmatisch zou blijven.
Nu, bijna 3 jaar later, ben ik benieuwd hoe de vlag er bij hangt en ik ga in gesprek met Johan Hillebrand, hoofd contentmanagement bij Robeco Global Marketing. Binnenkort spreekt Johan op het B2B Marketing Forum om zijn verhaal nog verder toe te lichten.