Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten en de smart Insights Marketing Automation best practice & technology guide
Een van de “50 Online Marketing Influencers to Watch in 2016” van Entrepreneur.com
Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers.
Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday
Twitter NL: @emailmonday
Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn
Of bekijk ook emailaudience
-
Over CDP’s en de Single Customer View
Marketing kan slimmer, sneller en relevanter worden door data goed in te zetten. Dat verklaart ook de huidige interesse van bedrijven voor het opzetten van een Customer Data Platform (CDP). Het gerucht gaat dat we daarmee eindelijk een Single Customer View kunnen creëren, maar willen we dat eigenlijk wel?
-
Onderzoek: wordt dit het jaar van data-driven marketing?
Het is een prachtige tijd om als bedrijf data-driven te zijn. Aan de voorwaarden kan worden voldaan: de marketingtechnologie is volwassen genoeg en er lijken meer data beschikbaar dan ooit. Dat betekent dat bedrijven de mogelijkheid hebben om data in te zetten voor een betere customer experience, betere besluiten en het verhogen van conversies.
-
E-mail en marketing automation groeien naar elkaar
E-mailmarketing, marketing automation en leadmanagement beginnen naar elkaar toe te groeien. Dat blijkt uit de Email Marketing Software Buyer’s Guide die vandaag uitkomt. Het rapport laat zien dat vrij geavanceerde automation-functionaliteiten te vinden zijn in wat voorheen 'email marketing only'-leveranciers waren. Zo biedt bijvoorbeeld 89 procent van de leveranciers de mogelijkheid tot verzending van enige vorm van gedrag- of datagedreven mails. En 57 procent biedt standaard een scoringmechanisme voor ontvangers-engagement.
-
E-mailmarketing: een zeer dynamisch contentplatform
Een e-mail is allang geen statisch bericht meer. De kracht van e-mailmarketing zit juist in het aanbieden van inhoud op maat. Dit gebeurt natuurlijk in de vorm van segmentatie of personalisatie met klantgegevens, maar de mogelijkheden voor dynamische e-mail zijn nog veel uitgebreider.
-
Marketing automation is meer dan leadmanagement
Het op exact het juiste moment automatisch versturen van de juiste boodschap om van een prospect een klant te maken. Dat klinkt als een marketingutopie, maar is wel wat marketing automation mogelijk kan maken. Ontwikkelingen in marketingtechnologie hebben ervoor gezorgd dat marketing automation de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen. Het is voor organisaties steeds gemakkelijker om data aan elkaar te koppelen om zo profielen te verrijken en marketing voor de complete klantlevenscyclus van kop tot staart in te vullen.
-
De evolutie van e-mailoptimalisatie: van a/b-testen naar optimalisatieprofielen
Tijdens de @ward Night van de DDMA Email Summit worden jaarlijks de vakprijzen voor de beste e-mailcampagne en de e-mail m|v 2015 uitgereikt. De keynote werd gegeven door Maurits Kaptein, cum laude afgestudeerde psychologisch econoom en oprichter van ScienceRockstars/Persuasion API. Maurits ging in zijn presentatie in op de evolutie van A/B-testen en hoe persuasion profiling kan worden toegepast om conversies te verhogen.
-
E-mail & marketing automation, wat staat er op de roadmap van de Nederlandse leveranciers?
De ontwikkeling van e-mailmarketing en marketing automation gaat snel, heel snel. En met zo veel tools en mogelijkheden is dit voor de gemiddelde marketeer niet te overzien. De afgelopen maanden ben ik met twee andere experts bezig geweest om dit overzichtelijker te maken. Met als resultaat een totaalrapport van de functionaliteit en bedrijfsprofielen van de 110 belangrijkste leveranciers in dit domein; de E-mail and Marketing Automation Buyer’s guide.
-
MarTech in 2015, waar gaat het heen?
Ik ben erg blij dat Scott Brinker, co-founder and CTO van Ion Interactive, naar Nederland komt. Er komt steeds meer aandacht voor marketingtechnologie en zeker onder de noemer van marketing automation. Scott starte in 2008 de Chief Marketing Technologist-blog, chiefmartec.com, en mag gerust een thought leader genoemd worden op het gebied van marketingtechnologie. Hij zal een Keynote geven tijdens het Marketing en Technology Event. Ik sprak hem in de aanloop naar het event over het Marketing Technology Landscape, innovaties en de uitdagingen voor sucesvolle implementaties.
-
Dit zijn de innovaties in enterprise e-mailmarketing, volgens Forrester
Deze week heeft Forrester Research de Forrester Wave Email Marketing Vendors 2014 uitgebracht. Het eerste deel van het onderzoek presenteert de uitkomsten van Forrester’s 'Q2 2014 Global Email Marketing Customer Reference Online Survey'. Het doel van dit onderzoek is het gebruik van e-mailmarketinginnovaties door grote bedrijven in kaart te brengen. Ook vertelt het onderzoek waar e-mailmarketeers meer op willen inzetten.
-
Dela Quist: “Marketeers haten Facebook niet genoeg”
Dela Quist mag je gerust een thought leader noemen op het gebied van e-mailmarketing. De CEO van marketingbureau Alchemy Worx heeft naar eigen zeggen al meer dan 20.000 uur over e-mail nagedacht, onder andere voor merken als Sony Playstation, Getty Images en Tesco. Een e-mailmarketeer met eigenzinnige en vaak controversiële ideeën. Zijn visie op de ontwikkelingen in e-mailmarkting deelt hij graag met de Nederlandse e-mailmarketeer. Dela zal tijdens de DDMA Email Summit in juni de keynote ‘What is next for email marketers?’ presenteren. Ik sprak in aanloop naar het event met hem over e-mail, social en marketing automation.
-
E-mailmarketing blijft het beste digitale kanaal
E-mailmarketing is het beste kanaal om op dit moment in te investeren. Dat is een van de conclusies uit het Email Marketing Industry Census-onderzoek (n=1.100) van het Engelse Econsultancy, dat voor nu het 8e jaar werd uitgebracht. 68 procent van de marketeers zegt via e-mail een goede of uitstekende ROI te behalen – e-mail stoot daarmee search van de koppositie in de lijst.
-
Hogere marketing-ROI? Begin met RPAD: right proprietary audience development
Een bedrijf dat directe toegang heeft tot het juiste publiek heeft een gigantische voorsprong op de concurrent die dat niet heeft. Geen wonder dat er aandacht is voor het opbouwen van bereik, je ziet het in de vorm van Twitter-volgers, CRM-databases en Facebook-fans. Maar vaak wordt hier iets vergeten: niet iedere publiek is hetzelfde. Daarom kunnen we ons wel iets meer richten op right proprietary audience development, oftewel RPAD.
-
E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community
Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van het disruptieve, sharing-businessmodel, één van de hotste travelmerken op het moment en in ieder geval op de radar van iedereen in de reisbranche. Wat is de unieke blik van Airbnb op hun community en e-mailprogramma?
-
E-mailmarketing in travel: werk aan de reiswinkel!
Uit het rapport ‘E-mailmarketing in Travel’ blijkt dat de e-mailings in 'travel' minder verleiden, maar er wordt wél meer wordt verzonden. Pieter Stroop van DM Interface en ik deden een jaar lang onderzoek naar de e-mailmarketing binnen de reisbranche. Dat leidde tot de analyse van 4.562 nieuwsbrieven van 103 verzenders en interessante conclusies.
-
E-mailmarketing: een 7,4 op de schaal van succes
Een tip als je een interessant discussie over online marketing wilt aangaan: vraag welk cijfer een marketeer geeft aan zijn eigen strategie. En dan met de opvolgvraag: “Waarom dit cijfer?” Op zo’n moment wordt hij namelijk uitgelokt om na te denken. De vraag “waarom?” is over het algemeen toch al veel interessanter dan “hoeveel?”. Dus mooi om te zien dat er in de e-mailbenchmark van E-village en RapidSugar deze keer niet alleen gevraagd “hoeveel”, maar ook "waarom"!