Phileas Fox
directeur Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.
-
Het grote media-jaaroverzicht 2019: like-loos Instagram en die campagne van Albert Heijn
Net als vorig jaar was het weer een jaar vol nieuws, vreemde zaken, mooie dingen en minder leuke gebeurtenissen, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden we dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit overzicht. Wat sprong eruit? Wat blijft bij? Wat vergeten we liever heel snel? En wat nemen we mee naar 2020? Je leest het in het allesomvattende media-jaaroverzicht.
-
Het grote media-jaaroverzicht van 2018: van AVG tot Flappdrol
Net als vorig jaar was het weer een bewogen jaar, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit media-jaaroverzicht. En dan blijkt dat er meer dan genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.
-
Het grote jaaroverzicht 2017
Net als vorig jaar, kunnen we terugkijken op een bewogen afgelopen 12 maanden. Ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het voor je samen in dit mediajaaroverzicht. En dan blijkt dat er ook genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.
-
Het grote mediajaaroverzicht: alle highlights van 2016
Ach ja, 2016. Er wordt nu al vaak geclaimd dat we dit jaar maar beter snel kunnen vergeten. En als je kijkt naar het wereldnieuws, is dat misschien wel zo. Maar in de media is toch ook genoeg interessants gebeurd, zo blijkt uit onderstaand overzicht. Het is een samenvatting van al het nieuws dat wij vanuit Adfactor verzamelen in een wekelijkse 'wat mij opviel in de media'-blogpost. Dus lees en klik mee en zie dat er in ons vakgebied genoeg lichtpuntjes waren dit jaar.
-
Contentmarketing
Succesvolle contentmarketing met 303 schrijvers: het kan
“En dan laten we honderden fans gewoon heel veel over ons schrijven.” Dat klinkt misschien als een waanzinnig idee, in beide betekenissen van het woord. En als je al gelooft in de kans van slagen van contentmarketing met behulp van zo veel deelnemers, dan kan het bijbehorende proces alsnog overweldigend zijn. Want hoe zorg je ervoor dat je niet verdrinkt in een zee aan content? Hoe houd je grip op contentmarketing als de omvang van de campagne vereist dat je vooral veel vrijgeeft en loslaat? Aan de hand van een campagne die wij recent hebben verzorgd voor Santa Maria Tex Mex neem ik je mee langs de succesfactoren voor contentmarketing met een grote groep content creators.
-
Het grote media jaaroverzicht: alle highlights uit 2015
Het jaar 2015 is weer voorbij gevlogen. Iedere week maken we bij Adfactor een 'wat mij opviel in de media' post. Een collega maakt een selectie van het belangrijkste online medianieuws. In dit artikel heb ik een grote samenvatting gemaakt van alle highlights van 2015.
-
Opmars van adblockers: grootste uitdaging voor publishers tot nu toe?
De tijd dat adblockers alleen werden gebruikt door tech savvy nerds ligt steeds verder achter ons. Zowel het aantal adblockers als het aantal internetgebruikers dat deze adblockingsoftware gebruikt, is flink aan het groeien. Niet alleen in Amerika, maar ook in Europa. Voor van advertentie-inkomsten afhankelijke publishers kan dit een groot probleem gaan worden. Hoe wijdverbreid is het gebruik van de adblocker nu echt en wat kun je als publisher doen om ook in de toekomst geld te blijven verdienen met advertenties?
-
Wendy: het geluk van dé girl next door
“Negativiteit genoeg in de wereld. Hoogste tijd voor een ander geluid!” Met die oproep plukt Wendy van Dijk háár geluk. Een jaar lang, via wendyonline.nl, social media én een magazine. Gemaakt door Wind Publishing - Carolien Vader, Femmetje de Wind en crew: “Met Wendy als onze absolute gids.”
-
7 redenen om nu echt te investeren in native advertising
Diverse onderzoeken voorspellen dat 2015 een succesvol jaar gaat worden voor native advertising. Toch krijg ik regelmatig (en terecht) de vraag van marketeers naar de performance van deze manier van branding en adverteren. Is display-advertising niet stukken eenvoudiger en net zo effectief (nee)? Worden lezers niet boos of achterdochtig van gesponsorde content (ook niet)? Ik neem je graag mee langs 7 redenen waarom het nu echt tijd is om te investeren in native advertising.
-
Wat viel ons op in de media? Alle highlights uit 2014
Het jaar 2014 is voorbij gevlogen. Iedere week maken we bij Adfactor een 'wat mij opviel in de media' post. Een collega maakt een selectie van het belangrijkste online medianieuws. In deze blogpost heb ik een grote samenvatting gemaakt van alle highlights van 2014.
-
6 trends in contentmarketing voor 2015
Ook in 2015 blijft contentmarketing als vakgebied volop in beweging. Ik verzamelde de cijfers en voorspellingen van vakgenoten en zie zes trends die overal duidelijk naar voren komen. Opvallend is dat alle trends duiden op het verder volwassen worden van het vakgebied. Contentmarketing is nu echt niet meer weg te denken uit de marketingmix: kwaliteit en meetbaarheid zullen hierbij de drijvende factoren worden.
-
Mintgroen en modern hip
‘Opperhippie’ Marte van Liere (modernehippies.nl) en Groene Meisjes Merel Wildschut en Jamie van Zijl (degroenemeisjes.nl) leven het leven waarover ze bloggen. Op hún uitgesproken manier. Eigenzinnig dus en een tikkie ongrijpbaar, zeker voor ‘oude hippies’ of ‘rechtlijnige donkergroenen’. Merel: "Wij zijn mintgroen, die kleur past ons veel beter. Toegankelijk en inspirerend, ook voor mensen die helemaal niet ‘groen’ zijn".
-
Internationale standaard voor viewability: een goede stap vooruit
Hoe lang moet een online advertentie daadwerkelijk zichtbaar zijn geweest om te tellen als view? Served ads, viewed ads, waste… De zichtbaarheid van banners zorgt al jaren voor felle discussies over de kosten en de betrouwbaarheid van displaycampagnes. In september heeft IAB Nederland daarom besloten om de internationale standaard voor viewability over te nemen. Een goede zaak, vind ik. Transparantie en vergelijkbaarheid komen de markt alleen maar ten goede. Wel was ik meteen benieuwd naar de achtergrond van dit besluit en de reactie van Nederlandse exploitanten en adverteerders.
-
Het succesverhaal Skoften: Arif en Massie met de billen bloot
Een uit de hand gelopen grap, van een stel jonge honden uit Zutphen. Dat is Skoften.net in 2002. Twaalf jaar later vaart het illustere duo Arif en Massie, allebei inmiddels vader, nog steeds op gevoel. ‘Mannenblog’ Skoften is maandelijks goed voor 1,5 miljoen unieke bezoekers. Met picdumps, maffe filmpjes en babes als gierende groeihormonen en game- en reportagekanalen voor het relaxte vermaak. Arif en Massie, van Skoften.net natuurlijk. Hun nicks staan nog als een huis. In de kroeg worden ze niet herkend en ze zijn onvindbaar op internet. Voor het eerst gaan ze met de billen bloot.
-
Responsive ads als antwoord op responsive design
Internetverkeer via tablet en smartphone groeit, net als het logische antwoord hierop: de inzet van responsive design. De volgende stap? Responsive ads waarmee advertentiecampagnes crossdevice dezelfde boodschap kunnen uitdragen. In mijn ogen een kans voor adverteerders en essentieel voor de toekomst van publishers. Technisch wordt het steeds eenvoudiger en alle partijen zullen, na een noodzakelijke verandering van werken, ervan kunnen profiteren. Welke ontwikkelingen zijn er precies gaande? En hoe kijken professionals in het werkveld aan tegen het inzetten van responsive ads?