-
De zandprinter, de Stampy Digital Camera en virtuele dingen aanraken
Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: de zandprinter, een stempelend fototoestel, YouTube Mobile, een kantelende koplamp en virtuele dingen aanraken. Als de massa naar het strand gaat, hoeven adverteerders niet buitenspel te staan. Naast de bekende vlaggen van straalvliegtuigen, kun je ook boodschappen in het zand achter laten. Zoals het Spaanse Zana Design nu doet met een soort ’strandwals’. De door Zana zogenoemde ‘zandprinter’ is als een tredmolen in beweging te brengen. Het motief van het creëren van de wals was echter niet het verspreiden van reclame: Zana wil helpen met het verspreiden van democratische boodschappen, die Spanjes grondwet uit 1812 verheffen.
-
Ola’s intelligente ijsautomaat, een Ikea-stoel met 500 potloodjes en 6 inventieve iPad-houders
Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week onder meer: ondergoed met sensoren, brilloos 3D, een intelligente ijsautomaat en een lensvoorschrift op de mobiel.
De artsen van alle WK Voetbal-teams zullen graag in staat zijn om de fysieke gesteldheid van spelers continu te monitoren. Sinds kort is dat ook beter mogelijk: misschien maken toekomstige bondsartsen wel gebruik van chemische sensoren die op ondergoed geprint zijn: deze kunnen gegevens bieden over bijvoorbeeld iemands bloedruk, hartritme en alcoholgebruik. Een chirurg of dokter zou direct over de data kunnen beschikken. De uitvinding is oorspronkelijk bedoeld voor militairen van het Amerikaanse departement van Defensie, die ook het onderzoeksproject van de Universiteit van California heeft gesubsidieerd.
-
Een achtbaan als brug, WK-guerillamarketing en een gekanteld bierglas
Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met ditmaal: de vuvuzela-app, een voetbaltafel voor bedrijven en een getagde Pepsi, gekanteld bierglas en achtbaan als brug.
Moblio toonde deze week wat Nederlands creatief ondernemerschap kan inhouden: het mediabureau kwam niet met een baanbrekend concept, maar speelde subtiel wel in op een hardnekkige trend: toeteren op vuvuzela’s. Moblio integreerde de oorverdovende WK-toeter op een iPhone- en iPad-app en zag de software al meer dan een miljoen keer gedownload worden. Het traditioneel Afrikaanse instrument produceert een geluidsniveau van circa 127 decibel, zelfs zes decibel meer dan een scheidsrechtersfluitje. De iPhone- of iPad app produceert maximaal 90 decibel. “Maar je kunt de applicatie altijd aan een versterker koppelen”, tipte Moblio al. Mooi voor het bedrijf is dat de vuvuzela-app niet alleen aanslaat in Nederland, maar ook in Engeland en Duitsland.
-
Pratende stoplichten, koffie op een stick en elf opvallende reclamepilaren
Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: een drijvend crematorium, pratende stoplichten, een head up-display met ingebouwde GPS en afstandsbediening en een koffiestick. Nederland is een klein en dichtbevolkt land, maar kampt nog niet met dezelfde problemen als dichtbevolkte gebieden in Japan en China. Want daar zijn steden die zodanig uitdijen, dat er weinig ruimte overblijft voor begraafplaatsen. In Hong Kong is daarom het plan geopperd om een op zee drijvend crematorium te bouwen.
-
Nieuw Nederlands elftal-tenue en Nike-schoeisel
Elke week hier opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: een nieuw Nederlands elftal-shirt, een sociaal netwerk zonder internet, een chirurgengame en nieuwe Nike-sneakers. Het mobiele internet wordt door steeds meer mensen gebruikt, alleen is het niet overal beschikbaar. Soms door netwerkproblemen, soms door een gebrek aan WiFi-hotspots. Dat betekent dat gebruikers niet kunnen inloggen op sociale netwerken als Facebook en Hyves. Nokia ontwikkelt nu echter een mobiel sociaal netwerk, dat geen internetconnectie vereist. Gebruikers die in elkaars nabijheid verkeren, kunnen dankzij een ad hoc WiFi-technologie chatten en foto’s en muziek uitwisselen.
-
Je mobiel als bankpas, je iPhone als Wii-controller en 14 creatieve billboards
Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: een kraan met gebarenbediening, de iPhone als Wii-controller en de mobiel als bankpas.
Tekenfilms
Studenten van de universiteit van Michigan ontwikkelden een prototype apparaat waarmee we tekenfilms kunnen produceren. Het apparaat zet digitale tekeningen om in animaties. Het studententeam van de faculteit ‘Art & Design’ kwam op het idee voor het concept, nadat het leerlingen van een lagere school had gevraagd wat ze graag van Sinterklaas zouden willen krijgen. -
De iWatch, Layar Stream, de Polyvogue en solliciteren via Google Adwords
Elke week hier de opmerkelijkste innovaties, creatieve uitingen en start-ups op Idealize. Met deze week: de iWatch, Layar Stream, de Polyvogue en een navigeerknop voor een aanraakscherm.
Eén vinger lijkt voldoende te zijn om normaal te kunnen navigeren op een aanraakscherm. Maar daar denkt DS-Labs anders over: het designteam, onderdeel van bureau Teague, heeft een conceptuele knop ontwikkeld, waarmee gebruikers op een nieuwe manier kunnen navigeren op een aanraakscherm. Op een video toont het designteam hoe de knop gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de kaart van Google Earth 360 graden te laten draaien.
-
De 3D-muis, de WiFi Camera en een creatieve KLM-marketingactie
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Deze week onder meer: de 3D-muis van Cambridge Consultants, de WiFi Camera waarmee elektromagnetische activiteit van draadloze apparaten is weer te geven, het IBM-spel CityOne en een creatieve KLM-marketingactie in het Engelse Manchester om comfortabele stoelen in het vliegtuig te promoten voor intercontinentale vluchten.
-
Een aanraakscherm zonder aanraken en een Facebook-webwinkel
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en start-ups op Idealize. Deze week onder meer: een touch screen dat geen aanraken vereist, een Facebook-webwinkel en nieuwe OV-zitplaatsen.
Bij innovaties draait het vaak om gemak: producten en toepassingen waarmee we sneller en eenvoudiger de dingen kunnen doen, die we willen doen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het browsen op de mobiel: op een klein scherm zijn vele mobiele websites niet makkelijk te bedienen. Cypress Semiconductor heeft echter nu een schermtechnologie ontwikkeld, waarmee het beeld te scrollen en uit te vergroten is zonder het scherm aan te raken. Als een vinger van een gebruiker het scherm nadert, wordt dat door het systeem herkend.
-
Wasmachines aan de muur en virtuele ramen
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, creatieve uitingen en start-ups op Idealize. Deze week: virtuele ramen, de speakers van de toekomst, de wasmachine aan de muur en MyFord Touch.
Wanneer we ’s ochtends ontwaken, zien we altijd hetzelfde uitzicht vanuit onze slaapkamerramen. Hetzelfde geldt voor het moment dat we onze woonkamer binnenlopen. Voor diegene die vindt dat het panorama rondom zijn huis tegenvalt, moet misschien Winscape aanschaffen. Het Amerikaanse Rational Craft kan met deze software een tv-plasmascherm in een virtuele raam veranderen: zo kun je ’s ochtends het uitzicht op de Golden Gate Bridge of een onderwaterwereld bewonderen.
-
Heineken-vazen en de nieuwe PUMA-verpakking
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties,creatieve uitingen en start-ups op Idealize. Deze week onder meer: tv-kijken op een tweede scherm, de nieuwste PUMA-verpakking, robots als gids en start-up Styletrack.
Tv kijken, het is naast internetten nog steeds één van de meest populaire vormen van tijdverdrijf. Maar we bekijken een reportage, serie of film maar vanuit één perspectief tegelijk, waardoor we niet die inhaalmanoeuvre of die passeeractie niet vanuit meerdere camerastanden kunnen bekijken.
Het Massachusetts Institute of Technology kan die situatie veranderen: het heeft een systeem ontwikkeld waarmee tv-kijkers op een tweede scherm op een beeldfragment kunnen inzoomen of vanuit een andere hoek kunnen bekijken.
-
E-ink horlogescherm, SitePAD en Mono Office in Bas Blikt
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week onder meer: het Seiko-horloge met E-ink scherm en een tram die ongelukken op hogesnelheidstraject Zuidtangent moet vermijden.
Je wordt ’s ochtends wakker en wat doe je uiteraard? Je gaat naar de badkamer om je op te frissen. Grote kans dat je badkamer geen bijzondere vormen vertoont: badkamers hebben tot vandaag de dag namelijk bijna allemaal een standaard opzet: je ziet er een afzonderlijke douche, bad, wasbak en een wc. Designbureau Redo Studio heeft geprobeerd variatie aan te brengen door een douche, toilet en wasbak in één geheel te maken.
-
Het augmented reality-kinderboek, de autolift naar je huiskamer en creatieve MINI Cooper-reclame
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week:uitvindingen uit Oost-Azië als de autolift, het 3D-kinderboek en de duurzame frisdankfles. Baal je ervan je auto pas de volgende ochtend terug te zien, als je hem ’s avonds in de garage parkeert? Een Japanse yup uit Tokyo was daar in ieder geval wel geïrriteerd door. De Japanse architect Takuya Tsuchida kreeg de volgende opdracht van hem: “Ik wil een garage voor negen wagens en ik wil in staat zijn om er één te bewonderen in de woonkamer” Zo gezegd, zo gedaan. Tsuchida loste de eis in met een autolift.
-
3D-tv zonder bril, iPhone app CitySourced en marketing start-up ReviMedia in Bas Blikt
Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week: 3D-tv zonder bril, McDonalds-parttimers inwerken met Nintendo DS, ‘de duurste sneakers ooit’, start-up ReviMedia en iPhone app CitySourced. Schreven we vorige week nog over de universele 3D-bril, nu hebben Taiwanese en Zweedse researchers een techniek gereed waarmee 3D-displays zonder bril te bekijken zijn. De techniek bestaat uit een scherm met prismaatjes.
-
Bas Blikt: Universele bril 3D-tv, Ubuntu versie 10 en de commerciële waarde van Foursquare
Wekelijks een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week: drie designersideeën die het bederven van voedsel voorkomen, besturingssysteem Ubuntu, Starbucks-badges op Foursquare en een universele 3D-bril.
Als we in de toekomst ‘s ochtends gaan ontbijten, dan zouden we ons niet meer hoeven zorgen te maken of we nog vers beleg in de koelkast hebben liggen. Diverse designers houden zich momenteel bezig met het bedenken van ideeën om ons op tijd te attenderen op het bederven van eten. Ten eerste een apparaat dat je kunt vastplakken aan je ijskast en de streepjescodes van je supermarktartikelen kan inlezen en registreren. Ten tweede een streepjescode die vervaagt naarmate de artikelen hun mate van houdbaarheid verliezen. Ten slotte: een koelkast waar je goed het overzicht over hebt door functionaliteiten waarmee je de deur doorzichtig kan maken en de inhoud 360 graden kan laten draaien.