Willemijn Vader
Creative Director Whizpr

Willemijn Vader heeft ruim 11 jaar ervaring in PR en sinds 2006 social media actief aan het inzetten binnen PR. Ze is Creative Director en mede-eigenaar van PR&Social; Media-adviesbureau Whizpr, gespecialiseerd in technologie en lifestyle.
-
Sociale media in crisistijd is zegen, maar nog niet vanzelfsprekend
Als Business-to-Consumer bedrijf van beetje formaat ben je hedendaags niet meer weg te denken op sociale media. Zoals al bleek uit het Webcare onderzoek van Upstream en Repmen hebben de marketing- en customer care-afdelingen het meeste met sociale media van doen. Met name om klachten te behandelen en vragen te beantwoorden. Maar hoe wordt sociale media tijdens een crisis gebruikt en wat doen bedrijven om met behulp van sociale media hun reputatie te beschermen tijdens een crisis? Uit het onderzoek van Upstream blijkt dat reputatiemanagement geen aandachtsgebied is voor webcare.
Om de vraag te kunnen beantwoorden heeft Ruud Zoon, als afstudeeropdracht voor de Universiteit van Tilburg, onderzoek gedaan bij zes webcare-afdelingen in Nederland van grote bekende organisaties, en is een drietal experts geïnterviewd. Een overzicht van Ruuds conclusies.
-
Nederland massaal op internet, maar bedrijven blijven achter
Nederlandse consumenten omarmen het internet volledig en zijn bijzonder actieve gebruikers. De internetinfrastructuur in Nederland behoort tot de beste ter wereld. Tegelijkertijd blijven de bestedingen van Nederlandse consumenten op het internet achter bij andere landen. Dit blijkt uit het Interned-rapport van The Boston Consulting Group (BCG). In opdracht van Google Nederland beschrijft en kwantificeert BCG de bijdrage van het internet aan de Nederlandse economie. In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie € 24 miljard, 4,3 % van het BBP. De helft van de interneteconomie bestaat uit online consumptie (€ 12 miljard). Aan het internet gerelateerde investeringen zijn goed voor € 7,2 miljard. Overheidsbestedingen (€ 4,6 miljard) en de netto-export (€ 0,5 miljard) van internetgoederen en diensten maken het compleet. De omvang van de interneteconomie is bepaald met behulp van de zogenaamde uitgavenmethode. Deze methode berekent de totale uitgaven aan eindproducten en diensten.
-
Crisiscommunicatie via sociale media: Twitter werkt het best
Uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat social media bijdraagt aan het managen van de reputatie als het gaat om crisiscommunicatie. Met name Twitter heeft een, in mijn ogen, verrassend groot effect. Combinatie van Twitter en blog scoort beter voor reputatiemanagement, dan informatie uit de krant. Maar informatie uit de krant doet wel meer stof opwaaien. Friederike Schultz, Sonja Utz (VU) en Anja Goeritz (Universiteit Würzburg) onderzochten de effecten van verschillende strategieën voor crisiscommunicatie (excuus, sympathie, informatie) en media (online krant, blog of twitter) op waargenomen reputatie, “secondary crisis communications” (informatie doorsturen en erop reageren) en reacties (boycot). De resultaten lieten zien dat het medium belangrijker is dan de boodschap. Dit triggerde mij.
-
Als je maar 3 dingen mocht doen in Social Media…
Twee blogs die ik onder andere volg om inspiratie op te doen zijn PR Squared en Hubspot. Eergisteren rolden in mijn e-mailbox twee posts achter elkaar binnen die elkaar tegenspraken, maar waar ik het in beide gevallen wel mee eens ben. De eerste post die ik las was van Todd Defren van PR Squared, If you only do *three things in social media. Hij stelt dat als je iets doet met social media, dat je dan op zijn minst deze drie dingen moet doen: 1 is het monitoren van social media. Weet wat er over je wordt gezegd in social media. 2 is het opzetten van een social media beleid en 3 is BLOGGEN. Ik ben het hier helemaal mee eens.
-
Reverse publishing: Blog goes Print
Het gaat slecht met printmedia. Advertenties worden nauwelijks verkocht, redacties krimpen en bladen verdwijnen. Uitgevers zijn nerveus en zoeken naarstig naar nieuwe business modellen. Bijna alle uitgeverijen hebben nu eindelijk online ontdekt. De concepten die ze neerzetten worden steeds interessanter en af en toe roept een grote jongen dat er betaald moet worden voor ‘kwalitatieve’ content. Ok, de evolutie van de uitgeversbranche tekent zich steeds verder af. Dan is het wel heel opmerkelijk om te zien dat een blog de stap naar print maakt. Publishr.nl, weblog voor uitgevers, gaat een magazine in de markt zetten. Reverse publishing noemen ze het zelf. De eerste editie is naar de drukker.
-
Wat nou ROI van Social Media
Via PR-Squared werd ik geattendeerd op het bijgaande hilarische geluidsfragment van David Meerman Scott, de schrijver van de bestseller The new rules of Marketing and PR (zie ook dit artikel van vanmorgen). In het telefonische interview raast hij over de onzin van de vraag van veel marketeers naar de ROI van Social Media. Ook wij krijgen die vraag en om maar antwoord te geven heb ik wat materiaal en voorbeelden verzameld. Waaronder dit filmpje. Toch raak ik in verlegenheid, omdat ik eigenlijk geen antwoord heb. We kunnen meten op een aantal zaken, maar het resultaat is afhankelijk van de inzet van de klant zelf. Meerman Scott stelt nu, en in mijn ogen terecht, de wedervraag of een marketeer weet wat de ROI is van een billboard langs de weg, een reclame op TV of de tuinman voor het kantoor. Meerman Scott stelt dat hij die niet kan geven, gelukkig;-). Dus vragen naar de ROI van social media is in zijn ogen een belachelijke vraag, die voortkomt uit angst voor het onbekende. Ik ben het met hem eens dat het een kwestie van vertrouwen en inzet is. Vertrouwen in de kracht van het medium, en de wil om je in te zetten in deze nieuwe vorm van communicatie.
-
Social media conversaties op zijn Lowlands
Social Media is hot en steeds meer bedrijven ‘moeten’ iets met social media. Allemaal willen ze de conversatie aangaan met hun klanten. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Om het verschil in perceptie op te lossen, heb ik geprobeerd het ‘gesprek’ in social media te vertalen naar ‘the real world’.
Want het gesprek online verschilt denk ik niet veel van het gesprek offline. Er gelden dezelfde normen en waarden en dezelfde intermenselijke krachten zijn van toepassing. Pakkende slogans, schreeuwerige en opgesmukte teksten werken niet in de nieuwe manier van communiceren. Respect en menselijkheid zijn belangrijk. Het publiek kan niet meer in een hokje worden geduwd en iedereen die het internet gebruikt heeft meerdere petten op. Wil je dus de conversatie aangaan met je publiek, dan moet je daar rekening mee houden en voor alle ‘doelgroepen’ een goed verhaal hebben, interessant en persoonlijk. Je verhaal bestaat uit verschillende facetten en daarmee spreek je verschillende mensen aan. Net als in het dagelijkse leven zal het publiek zelf beslissen of ze luisteren of niet. Ik neem je, ter argumentatie, hieronder mee naar Lowlands!
-
De ROI van Social Media
Veel bedrijven krijgen inmiddels door dat social media niet meer kan worden genegeerd . Socialnomics heeft een zeer illustratieve video gemaakt over de noodzaak social media serieus te nemen. Al eerder is hierover op M! geschreven. De meest gestelde vraag van klanten is ‘Wat moeten wij met social media?’. Deze vraag wordt vaak direct opgevolgd door de vraag ‘Wat is de ROI van social media?’. Ook hierop heeft Socialnomics een sprekend antwoord geformuleerd met onderstaand filmpje:
-
Is Marketing Dood?
Vorige week kopte Hubspot met de kop “Is PR dead”? Als je een marketeer bent, en je leest deze post omdat je getriggerd bent door de kop, dan weet je nu hoe ik mij voelde toen ik die kop las. En geef toe, er zijn net zo goed tal van marketingbureaus die de kracht van social media nog niet hebben ontdekt en in hun advies naar de klant nog steeds aan komen zetten met de traditionele folder of het spotje op de radio.
Betekent dit dat marketing ook al dood is? Of stervende? Volgens de argumentatie van de Hubspotters dus wel. Als we het hebben over social media en web 2.0 zijn ‘interactie’ en ‘relatie’ toch wel de sleutelwoorden. Als we het hebben over relatie in de marketingmix, dan is het juist PR waar dat het meeste in past. PR draait immers om Relations (met de pers net zo goed als met andere stakeholders) en Interaction. Als we het over push en pull hebben, dan zijn het juist de marketeers die het push principe hebben uitgevonden.
Kortom, het doodverklaren van PR kan alleen maar afkomstig zijn van een marketeer. PR leeft juist. Na jaren van stagnatie en beperkte innovatie, zijn de ontwikkelingen binnen de PR haast niet meer bij te benen. Alive and kicking!
-
Pechtold: Authenticiteit, beeldvorming en een zomergast die overeind blijft
Een heerlijke kijkavond voor de PR-professional, gisteravond. Alexander Pechtold liet een sterk staaltje PR zien en dat werd afgemaakt met de hilarische film Wag the Dog, over vernuftige spindoctoring. Sinds hij burgemeester werd van mijn stadje ben ik een fan van Alexander Pechtold. Hij verstaat het spel rond publiciteit zeer goed. Gisteravond vond ik hem briljant. Los van de inhoud, was zijn tactiek erg slim. Hij liet niet alleen zien dat hij erg goed kan omgaan met de pers, maar dat hij ook snapt hoe je media in kunt zetten om het beeld van het publiek te vormen.
De interviewstijl van Margriet van der Linden vind ik niet prettig, ze is te directief. Haar manier van vragen dwingt altijd tot een antwoord dat zij graag wil horen. En dat doet af aan de spontaniteit en nieuwsgierigheid waar dit programma om gaat. In tegenstelling tot andere zomergasten, kon Pechtold hier uitermate goed mee omgaan.
-
‘De aap kan praten’: Over beeldvorming en reputatie
Ik sprak pas geleden met een bevriende journaliste, die ook blogt voor verschillende sites. Zij vertelde mij een verhaal dat een mooi voorbeeld is van de kracht van social media en hoe je als pr-persoon hier rekening mee moet houden. Ter leering ende vermaeck: een bedrijf (we noemen het Speelgoed NV) organiseerde een bijeenkomst voor journalisten en relaties, met een barbecue en een borrel en een lezing over reputatie en beeldvorming, “want het moet wel over werk gaan”. De PR-medewerkers van Speelgoed waren erg opgewonden over deze zomerborrel, die altijd mooi weer kende en een groeiend succes was.
Een handvol journalisten werd met open armen ontvangen en beschaafd ondervraagd over hun opdrachtgevers. Een van deze journalisten was een freelancer die niet direct over speelgoed schreef en evenmin voor door Speelgoed direct herkenbare media. Deze journalist was derhalve niet interessant voor de PR-mensen. Dat was jammer, want deze journalist (mijn vriendin) heeft wel een enorm netwerk waarin ze mensen vertelt over de PR-borrels die ze bijwoont en de mensen die ze heeft ontmoet.
-
“Heeft u mijn persbericht ontvangen?”
Al een aantal jaar ben ik werkzaam als PR-consultant. De meest gehoorde klacht van journalisten is dat PR-bureaus bellen met de vraag “Heeft u mijn persbericht ontvangen? Gaat u er iets mee doen?” Les 1 voor alle nieuwe medewerkers is dan ook dat we niet nabellen op persberichten. PR is all about relations, en nabellen helpt niet mee in het onderhouden van je relatie met de journalist. Vind ik. Als ieder PR-bureau alles zou nabellen, komt de journalist niet meer aan zijn werk toe. Als het nieuws, in de ogen van de PR-persoon, écht relevant is voor een journalist, bel dan voorafgaand aan het versturen van het bericht met hem of haar. Bied eventueel de mogelijkheid om het nieuws als eerste te brengen. De rest volgt dan wel, of niet. Dat alles is natuurlijk afhankelijk van de inhoud, timing en geluk. Ja geluk is ook een belangrijke factor, soms zit iemand verlegen om content om dat laatste gaatje te vullen. En dan kun je van geluk spreken.
De laatste maanden heb ik steeds meer contact met bloggers. En wat schetst mijn verbazing. Ook zij klagen over PR-bureaus die meer en meer bellen met de vraag “Heeft u mijn persbericht ontvangen? Waarom doet u er niets mee?”. Voor de relaties met bloggers is het denk ik zo mogelijk nog een slechter idee. Zij willen helemaal niet benaderd worden over iets dat al naar de halve wereld is gestuurd. Ook hebben zij, in tegenstelling tot de meeste journalisten, geen dwingende noodzaak om objectief of volledig te zijn. Zij kunnen naar believen berichten wel of niet geschikt vinden, puur op basis van persoonlijke voor- of afkeuren. Zij bepalen al helemaal zelf wat voor hen relevant nieuws is en welk materiaal bruikbaar is en wat niet.
-
PR 2.0 is in beta en zal dat nog wel een tijdje blijven
Op de kop af twee jaar geleden stond er op Marketingfacts al een erg goed verhaal van Caroline Korsten over PR 2.0 en hoe daar vanaf de traditionele PR te komen. Daarin geeft zij aan wat de overstap naar 2.0 zoal behelst en vraagt zij zich af hoeveel bedrijven al met social media releases werken en gericht één op één bloggers en andere influencers benaderen. Nu, twee jaar later, is die vraag nog steeds actueel, vrees ik. Zijn we eigenlijk wel opgeschoten?
Ik denk dat het net zo is als met de softwareversies waar de term 2.0 van is afgeleid: de stap van 1.0 naar 2.0 blijkt helemaal niet zo eenvoudig. Ik denk dat we op veel terreinen wat PR betreft namelijk nog niet veel verder zijn dan versie 1.1 en misschien is dit cijfer ook wel een goede weergave van het gemiddelde. Natuurlijk, er zijn ongetwijfeld al organisaties die helemaal 2.0 zijn. Of misschien al 3.0, wie zal het zeggen? Maar het is wel een minderheid, denk ik. En wat heb je daaraan als je doelgroep zelf nog niet verder is dan 1.0? Aan wie ligt dat dan?