Zo win je het Eurovisie Songfestival op Twitter

Zo win je het Eurovisie Songfestival op Twitter

Van een kippendans tot aan gorillapakken, het Eurovisie Songfestival zit vol met adembenemende en hilarische momenten die elk jaar een massale buzz genereren. Twitter is de plek waar Songfestival-fans van over de hele wereld elkaar ontmoeten om deel te nemen aan het gesprek. Daarnaast is het natuurlijk dé plek waar merken contact kunnen maken met het publiek. En zo doe je dat. #ESC2019 

Twitter staat voor alles wat er in de wereld gebeurt en de finale van het Eurovisie Songfestival is één van de 'grootste' avonden op het platform wereldwijd. Met nog maar een paar weken te gaan tot de finale beginnen steeds meer fans de wedstrijd te volgen en zich bij het gesprek op Twitter te voegen. Dit creëert een waardevolle kans voor Nederlandse merken om een internationaal en zeer betrokken publiek te bereiken.

"Het Eurovisie Songfestival is één van de grootste avonden op Twitter"

Vorig jaar was er een duidelijke piek zichtbaar toen Denemarken in de finale het podium betrad, waarbij er meer dan 39.000 tweets per minuut werden verstuurd. Vlak hierop volgde het moment waarop Israël werd aangekondigd als winnaar. Dat bracht een enorme respons van meer dan 38.000 Tweets per minuut teweeg. En het eerbetoon aan Netta Barzilai's winnende lied 'Toy' ontving meer dan 20.000 retweets en meer dan 36.000 likes.

Wie tweet er over het Songfestival? De grootste groep bestond uit twitteraars onder de 25 jaar en de landen die de meeste tweets genereerden waren Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Italië, Frankrijk en Duitsland.

Nu de finale van 2019 nadert, zijn er voor merken een aantal tips om deel uit te maken van alle actie eromheen:

Gebruik in-streamvideo

Merken kunnen pre-roll advertentieruimte inkopen voor premium Eurovisie content. In-streamvideo-advertenties hebben effect: mensen die deze ads op Twitter voorbij zagen komen waren volgens US Nielsen Brand Effect 70 procent meer geneigd om de advertentie van het merk te onthouden en zich 28 procent meer bewust van het merk zelf. Daarnaast was er sprake van een 6 procent hogere aankoopintentie dan consumenten die niet werden blootgesteld aan video-advertenties.

"Gebruik in-streamvideo om nieuwe doelgroepen te bereiken"

Merken maken gebruik van in-streamvideo rond popculturele momenten om nieuwe doelgroepen te bereiken. Oreo gebruikte bijvoorbeeld in-stream videoadvertenties om tijdens de Oscars de nieuwe candybar te presenteren. Het merk genereerde hiermee meer dan 39,5 miljoen impressies en creëerde een buzz rond het nieuwe product.

De juiste doelgroep met conversation targeting

Hoe zorg je ervoor dat je mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in het Songfestival? Gebruik 'conversation targeting' om mensen die specifiek over het event tweeten te targetten, en voeg demografische en geografische targeting toe om je doelgroep te verfijnen. Op basis van zoekwoorden en andere contextuele aanwijzingen zorgt conversation targeting ervoor dat merken zich in de Eurovisie-gesprekken met voor hen relevante inhoud kunnen mengen.

Neem real-time deel aan het gesprek

Sommige merken gebruiken Eurovisie om in real-time te vertellen wat er op het podium gebeurt en hun gevoel voor humor te laten zien, waarbij ze waardevolle user engagement genereren.

"Steeds meer fans voegen zich al bij de Songfestival-wedstrijd op Twitter"

Als je als merk overweegt om deze richting in te slaan, is het belangrijk om vooraf content voor verschillende scenario’s voor te bereiden (bijvoorbeeld wanneer Nederland wint). Zorg ervoor dat je een lijst met Twitter-handles voor deelnemers en Songfestival-powertweeters hebt om de discussies te kunnen volgen en met hen te communiceren. En tot slot, vergeet niet om de juiste hashtags te gebruiken en tweets te promoten om exposure te maximaliseren.

En heb een beetje plezier – dat is tenslotte waar het bij het Songfestival om draait.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.