Zingend je doelgroep bereiken met Musical.ly

12 juli 2017, 06:00

I don’t sing in the shower. I perform.

Als je ouder bent dan 18, is de kans groot dat je nog nooit gehoord hebt van Musical.ly. Toch is deze app al meer dan 200 miljoen keer gedownload in minder dan twee jaar tijd. De hoogste tijd dus om je als marketeer in dit kanaal te verdiepen en de relevantie voor jouw doelgroep te bepalen.

Playbackapp

Musical.ly is een playbackapp, waarmee miljoenen tieners wereldwijd hun eigen muziekvideo’s opnemen en deze delen met hun volgers. De app combineert twee populaire interesses van jongeren: muziek en social media. De app biedt gebruikers de mogelijkheid om een video op te nemen waaronder vervolgens hun favoriete liedje van het moment wordt gemonteerd. Veel jongeren maken erg interessante video’s waarin ze creatief omgaan met de beperkingen van het kanaal.

Het kanaal groeit momenteel erg rap, vergelijkbaar met de snelle groei van Snapchat in haar begintijd. Musical.ly is zelfs één van de snelst groeiende sociale netwerken op dit moment. In Nederland telt de app tot nu toe al zo’n drie miljoen downloads. Opvallend is misschien wel dat 68 procent van de gebruikers uit meisjes bestaat. De app is met name razend populair aan het worden onder kinderen die nog op de basisschool zitten.

Van oorsprong is Musical.ly eigenlijk een educatie-app genaamd Cicada. Deze app maakte het mogelijk voor gebruikers om een video op te nemen van drie tot vijf minuten waarin iets werd uitgelegd. Het creëren van deze video’s bleek te veel werk voor de leerkrachten waardoor deze app nooit echt een succes werd. Hierdoor besloten de makers de app om te gooien en de focus te verleggen naar tieners en muziek.

Live optreden via Live.ly

Afgelopen week werd bekend dat Spinnin’ Records een samenwerking aangaat met Musical.ly. Samen gaan ze een interactieve live tv-show produceren, genaamd Studio Sessions. Deze show zal wekelijks te zien zijn op het streamingplatform Live.ly. Studio Sessions geeft een kijkje achter de schermen in het leven van een producer. Bekende internationale artiesten nemen de kijker mee in het creatieve proces van hun laatste plaat. Wat is het verhaal achter de plaat, hoe is er inspiratie opgedaan en hoe kwam het nummer uiteindelijk tot stand? Kijkers kunnen live vragen stellen en emoji’s sturen om hun gedachten uit te drukken.

Meindert Kennis, head of digital strategy bij Spinnin’ Records, zegt hierover: “Als digitaal muzieklabel zijn we constant op zoek naar innovatieve manieren om muziek te promoten. We zijn dan ook erg enthousiast over de samenwerking met een van de meest invloedrijke social media kanalen van dit moment. Samen met Musical.ly hebben we originele content ontwikkeld die interactief is en waarmee we nieuwe doelgroepen bereiken op een relevante manier.”

Live.ly is een platform van dezelfde oprichters als Musical.ly en uiteraardt sluiten ze dan ook naadloos op elkaar aan. Live.ly maakt het mogelijk om live te streamen naar je volgers op Musical.ly. De streams hadden vanaf dag één al direct een groot bereik, doordat deze ook in Musical.ly te bekijken zijn. Om de streamers aan te moedigen kunnen gebruikers elkaar “Live.ly gifts” sturen. Dit zijn virtuele cadeautjes in de vorm van Snapchatachtige stickers.

Nederlandse tieners worden wereldsterren

Het grote publiek heeft ervoor gezorgd dat ondertussen ook de adverteerders hun weg hebben gevonden naar Musical.ly. Sinds kort kan men pre-rolls voor video’s inzetten. Dit moet nog wereldwijd worden uitgerold. Op dit moment gebruiken adverteerders vooral influencers.

Bente van Katwijk is één van deze influencers. Zij heeft inmiddels al meer dan 500.000 volgers wereldwijd. Gemiddeld verzameld zij zo’n 23.000 likes per video. Naast lipsync-video’s produceert zij ook sketches (bijvoorbeeld fragmenten uit tv-series) via Musical.ly.

Samen met Vodafone werkte zij aan een case voor The Voice of Holland. Zo riep zij haar kijkers op om zelf ook een video te maken en deze te uploaden met een bepaalde hashtag. Zo maakte je met jouw video kans op gratis toegangskaartjes tot één van de liveshows.

Coca-Cola

Coca-Cola had naar eigen zeggen ook al succes met het platform. De campagne “#ShareaCoke” (bekend van de flesjes met voornamen) was na drie jaar toe aan een opfrisser. De voornamen werden vervangen door songteksten. Om de online conversatie te stimuleren werd Musical.ly ingezet. Het bleek de perfecte match. Via Musical.ly kwamen de songteksten op de flesjes tot leven. In totaal werden er meer dan 900.000 video’s uit de doelgroep ingezonden.

Share a Coke, and a Song – Musical.LY Media Partner Activation from UM Worldwide on Vimeo.

#KitKatchallenge

In November 2016 was KitKat op zoek naar het ideale platform om hun nieuwe Jingle te introduceren. Niet zo gek dat ze hiervoor uitkwamen bij de muzikaalste app van het moment.

De nieuwe jingle, ingezongen door Chance the Rapper, werd als lipsyncnummer toegevoegd aan Musical.ly en samen met een aantal influencers (Bart Baker, 4.6 miljoen volgers & Allicattt, 2.6 miljoen volgers) werd mensen vervolgens opgeroepen om hun clip in te sturen.

Het sociale netwerk kan dus op verschillende manieren gebruikt worden om merkwaarde te creëren en de interactie aan te gaan met een jonge doelgroep. In de nabije toekomst zullen ongetwijfeld de mogelijkheden voor adverteren op dit kanaal verder toenemen.

Tot die tijd zullen we dus nog even creatief moeten zijn. Of zoals Musical.ly het zou zeggen: “Where words fail, music speaks”.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!