Zeven storytelling-tips voor Instagram

19 november 2019, 13:00

Instagram volgens het Emerce Update Event

“Het vertrouwen in bedrijven was nog nooit zo laag.” Hiermee opende dagvoorzitter Dorit Roest haar presentatie op het Emerce Update Event. We zitten midden in de ‘war for attention‘. Gemiddeld zien we zo’n vijfduizend advertenties op een dag. Met duizenden berichten die op ons afgevuurd worden, is het moeilijk om te onderscheiden wat we wel en niet moeten geloven. Gelukkig is Instagram een platform waarbij je makkelijk en op een aangename manier een verhaal kunt vertellen aan je doelgroep.

Dinsdag 12 november vond het Emerce Update Event over Instagram plaats. Verschillende marketeers, van onder andere Hema en Bol.com, deelden hun ‘best cases’ over Instagram. Hieruit haalde ik zeven tips die allemaal één ding gemeen hebben: ze dragen bij aan het vertellen van een verhaal.

1. Maak het met de juiste doelgroep voor ogen

Een verhaal lanceren dat nergens landt, is verspilling van aandacht en van je kostbare tijd. De meeste bedrijven hebben geen flauw benul waarom hun klanten hun klanten zijn, wat ook geldt voor de volgers op Instagram. Voordat je kunt beginnen met het creëren van content, is het belangrijk dat je je ideale doelgroep in kaart brengt.

“Durf een niche te kiezen”

Tom Hensen, social- en contentmarketeer bij Bol.com, vertelde dat in 2019 de hele Instagram-strategie werd omgegooid. Het bedrijf legt nu met Instagram de focus volledig op Gen Z – 16 tot 24 jaar. Met deze doelgroep in het achterhoofd, deelt Bol.com korte posts die direct een verhaal oproepen. Tip van Bol.com: durf een niche te kiezen.

2. Maak het identificeerbaar

Influencer Rianne Meijer is gestart met het posten van minder mooie foto’s, naast haar ‘normale’ foto’s. De reden dat de onderkinfoto’s zo goed in de smaak vallen, is omdat ze veel herkenbaarder zijn dan alle picture-perfect Instagramplaatjes. De eerlijke content laat volgers sneller een connectie met haar maken, omdat ze zich makkelijker identificeren met iemand die niet alleen de perfecte kant laat zien.

Niet enkel influencers, maar ook bedrijven kunnen starten met identificeerbare content op Instagram. Dit is ook één van de manieren waarop Bol.com veel aandacht en respons krijgt. Inspiratie komt onder andere uit populaire memes. Memes worden gewaardeerd bij de doelgroep, omdat zij zich erin herkennen. De ideale reactie waar Bol.com volgens Tom Hensen naar streeft is: ‘dit doe ik ook altijd’. Jezelf in iets of iemand kunnen verplaatsen, is een van dé ingrediënten voor een goed verhaal.

3. Maak het met elkaar

Instagram is een platform waarbij je makkelijk samen met je volgers content creëert. De verschillende opties die het platform biedt, zoals de poll-functies in stories, maken het makkelijk om achter de wensen en behoeften van je doelgroep te komen. Tevens vinden volgers het vaak een eer wanneer hun foto gerepost wordt. Probeer dit dan ook zeker te doen. Jij krijgt gratis waardevolle en echte content, zij voelen zich vereerd en krijgen meer volgers.

Hema is al goed op weg met het opzoeken van de interactie. Jessica Berghout, contentstrateeg voor Hema, vertelt dat er bij Hema een verdeling van 50 procent user generated content en 50 procent eigen content is. Hema krijgt namelijk veel minder interactie op advertenties dan op organische content en maakt dus zo min mogelijk gebruik van campagnebeelden. Zo dragen volgers een steentje bij aan het verhaal wat Hema schrijft.

4. Maak het waardevol

“Stop met schreeuwen, start met inspireren”, is wat Bram van Houtum, socialmediaspecialist, vertelde tijdens zijn presentatie. Het is cruciaal dat je op Instagram waarde biedt om jezelf te onderscheiden van anderen. Tijdens de ‘war for attention’ kun je wel heel hard gaan schreeuwen, maar het is veel effectiever om een goed verhaal te hebben waar mensen vanzelf op af komen en vrijwillig naar willen luisteren.

“Stop met schreeuwen, start met inspireren”

Waarde toevoegen kan op verschillende manieren; bijvoorbeeld door problemen op te lossen, door een extra laag toe te voegen of door inspirerende verhalen te delen. Volgers willen zich kunnen identificeren met de waarden van een bedrijf, en er is geen betere manier om deze waarden over te brengen dan door storytelling. Zo deelt Rijksmuseum met hun 450.000 volgers op Instagram onder andere weetjes over de schilderijen uit de collectie. Hiermee worden kunstliefhebbers over de hele wereld bereikt en door elk feitje wordt een beetje waarde toegevoegd aan hun dag.

5. Maak het voor herhaling vatbaar

Om een verhaal goed te laten vallen, is het essentieel dat het meerdere keren verteld wordt, het liefst op verschillende manieren. Door content in behapbare stukjes op te delen, vertel je met ieder klein berichtje een overeenkomend verhaal. Op Instagram zijn er verschillende manieren om een stukje verhaal te delen: foto’s, korte video’s, stories en IGTV. Zo deelt Rijksmuseum op Instagram de eerder genoemde foto’s met weetjes over de collectie, korte video’s die dieper ingaan op de betekenis van schilderijen, stories die een kijkje ‘behind the scenes’ geven en maken ze eigen series op IGTV zoals ‘Operation Night Watch’.

Bram van Houtum gaf de tip om long form content te creëren die je vervolgens over verschillende berichten en platformen kunt verspreiden als short form content. Onder long form content wordt een uitgebreid artikel die een onderwerp volledig dekt verstaan. Short form content is een korte weetje of een tip die uit zo’n long form artikel zou kunnen komen. Zo zou ik bijvoorbeeld dit artikel als long form content kunnen zien, maar wanneer ik elke tip los van elkaar zou delen op mijn social media, wordt het short form content.

6. Maak de connectie

Hoe praat je tegen klanten in een tijd waarin iedereen tegen je liegt? Volgens Tom Hensen is het een gemiste kans wanneer je niet op vragen reageert onder je content. “Het is alsof je iets aan iemand vertelt en zodra diegene daarop doorvraagt, jij omdraait en wegloopt”. Zorg dus dat je genoeg tijd uittrekt om te reageren op vragen, zodat je verhaal niet abrupt stopt na de eerste interactie.

“Hoe praat je tegen klanten in een tijd waarin iedereen tegen je liegt?”

Voor Bol.com is het belangrijk om zich te onderscheiden van de concurrentie, zeker nu Amazon er aan zit te komen. Het socialmediateam moest persoonlijker zijn dan de concurrentie om op te vallen. Gelukkig is er Gerda, een fictief Bol.com-personage die alle vragen beantwoordt op Instagram. Gerda’s reacties, altijd met een rauw randje, zijn verschrikkelijk populair onder jongeren. Ze stellen Gerda een vraag in de hoop een gewaagd antwoord te ontvangen. Sarcasme speelt hierin natuurlijk een grote rol.

7. Maak gebruik van influencers

De laatste manier om je verhaal door te vertalen naar andere kanalen, is door het gebruik van influencer-marketing. Dorit Roest van The Influencers Movement vertelde in haar presentatie dat, ondanks dat influencers vaak niet geloofwaardig meer zijn, influencer-marketing toch enorm blijft groeien. Aan de hand van de Gartner Hype Cycle analyseerde Roest in welk stadium influencer-marketing staat. Volgens haar is dat ‘slope of enlightment’, wat betekent dat het zal blijven groeien, maar wel steeds meer genormaliseerd wordt.

Influencers zijn ooit gestart op Instagram om hun passie te kunnen delen. Toen bedrijven voor het eerst de relevantie van samenwerkingen inzagen, is de insteek van influencers veranderd naar ‘beroemd worden en veel geld verdienen’. Vervolgens werden influencers in een slecht daglicht gezet. Volgens Roest zal dit binnenkort normaliseren en zullen enkel de influencers die vanuit hun passie opereren, overeind blijven.

(Als je besluit te beginnen met inluencer-marketing, of wanneer je al aardig op weg bent, zorg dan dat je niet deze drie fouten maakt waar ik eerder over schreef.)

“Ondanks dat influencers vaak niet geloofwaardig meer zijn, blijft influencer-marketing toch groeien”

Om terug te komen op wat aangehaald werd tijdens de eerste presentatie van het evenement: “Het vertrouwen in bedrijven was nog nooit zo laag”, geloof ik nu dat er een manier is om het vertrouwen op Instagram terug te winnen: door samen waardevolle en herkenbare content te creëren voor de juiste doelgroep en zo met elkaar het gesprek aan te gaan. Zo kunnen we mooie en geloofwaardige verhalen blijven vertellen.

Fabiën Vlems
Student en freelance marketeer bij Fabiën Vlems

Een ondernemende leisure & tourism master's studente met een passie voor storytelling en marketing. Ze heeft een grote ambitie om later voor de themed entertainment industry te werken terwijl ze de wereld ontdekt. Daarnaast deelt ze haar avonturen en ervaringen op haar blog en is ze een fanatieke Instagrammer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    alvinrr

    Thank you for your tips, I want to grow my Instagram followers. I think following your tips will make me gain more followers.


    18 januari 2020 om 10:55
    robertmorris53957

    I do believe all the concepts you have introduced for your post. They’re really convincing and can certainly work.


    28 september 2020 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!