YouTuber Kwebbelkop: “Succes heeft niets met timing of geluk te maken, het is hard werken”

21 februari 2017, 09:00

Jordi van den Bussche is beter bekend onder de naam Kwebbelkop. Misschien niet voor jou, maar wel voor een hele grote groep YouTube-kijkers. Met twee kanalen op het videoplatform, één waarin hij games speelt en bespreekt en één met vlogs, heeft hij in totaal namelijk meer dan 7,5 miljoen abonnees behaald en ruim 2 miljard views. Daarmee is hij Nederlands populairste YouTube creator. In aanloop naar DYTG Industry 2017 stelden wij Jordi een paar vragen over zijn succes en zijn samenwerkingen met merken.

Dit interview is onderdeel van het mediapartnership van Marketingfacts met DYTG Industry 2017.

Je hebt twee YouTube-kanalen, Kwebbelkop en Kwebbelcop, met respectievelijk 6,3 miljoen en 1,3 miljoen volgers. Wat zie je zelf als de belangrijkste redenen voor je succes? Was het timing, geluk of slim zakendoen of waren er andere factoren die een rol speelden?

“Ik denk dat YouTube veel te maken heeft met hoe hard en slim je werkt. Als je elke dag maar een uurtje in je kanaal of bedrijf steekt, kom je nergens. Zelf werk ik elke dag zo’n 10 tot 12 uur, van video’s opnemen tot feedback geven aan de editors. Ik denk dat dat ook een rol speelde: zien dat een YouTube-kanaal niet alleen maar een kanaal kan zijn, maar ook een bedrijf.”

“Timing en geluk hebben niets met een succesvol YouTube-kanaal te maken. Als je bijvoorbeeld een viral video krijgt, kun je misschien nog net 50 tot 100 duizend abonnees krijgen. Als je boven de 1 miljoen abonnees wilt scoren, zul je toch echt elke dag super hard je best moeten doen. Laat staan als je 6,3 en 1,3 miljoen abonnees hebt.”

“De vraag over timing en geluk vond ik vroeger erg interessant. Daarom ben ik een tweede kanaal gestart, waarmee ik vervolgens weer meer dan 1 miljoen abonnees heb bereikt. Zo weet ik ook bijna zeker dat ik het nog een keer kan doen, omdat ik de kennis er voor heb. Daar ligt het succes.”

“Als je elke dag maar een uurtje in je kanaal of bedrijf steekt, kom je nergens. Zelf werk ik elke dag zo’n 10 tot 12 uur.”

Er gebeurt best veel op het gebied van online video. Facebook roert zich bijvoorbeeld en wil serieus de concurrentie aangaan met YouTube. Hoe denk jij over die ontwikkeling?

“Zelf vind ik dit prachtig. Ik zit niet alleen maar op YouTube, ook zit ik Twitter, Facebook en Instagram. Op Instagram zit ik nu ook al tegen de 1M volgers aan. Ik noem mezelf daarom ook een entertainer/content ‘creator’, niet een YouTuber. Als Facebook met een nieuw platform komt dan zal ik dat accepteren en vervolgens daar ook een fanbase proberen op te bouwen.”

Naast je video’s houd je je ook bezig met andere zaken. Hoe gebruik je je ervaringen met YouTube daarbij en andersom?

“Momenteel zit ik in onroerend goed en game development. Huizen hebben weinig te maken met online video, daar valt voor mij nog veel te leren. Over game development daarentegen heb ik ongelofelijk veel kennis. Ik weet bijvoorbeeld precies wat het goed zal doen op YouTube. Dit houdt in dat ik weet wat viral kan gaan en hoe je dit kunt creëren. Ik doe dit bijvoorbeeld met mijn eerste game, Blockor.io.”

“Daarnaast heb ik van YouTube erg veel geleerd over online marketing. Mijn kennis en ervaring kan ik daar dus ook op toepassen.”

“Ik weet bijvoorbeeld precies wat het goed zal doen op YouTube.”

Welk soort samenwerkingen met merken heb je over de jaren gehad? En hoe komen die tot stand?

“Ik heb met erg veel merken samengewerkt, niet alleen de groten merken als EA, Activision, Ubisoft, Rockstar Games, maar ook de iets kleinere bedrijven, zoals Gameloft en Space Ape Games.”

“Dit soort samenwerkingen zijn bijvoorbeeld promotievideo’s voor een product, game of service, maar soms ook om naar een evenement toe te komen, een fotoshoot te houden voor een van hun producten of om bedrijven te informeren over YouTube en de samenwerking die ze met YouTubers/creators aan kunnen gaan.”

“Die samenwerkingen komen meestal tot stand via een e-mailtje naar m’n management, maar ik word ook wel aangesproken op evenementen. En het is zelfs gebeurd dat iemand naar me toe kwam vlak voordat ik in de trein stapte.”

“Geef de creators vrijheid. Meestal weten de creators het beste wat hun kijkers het liefst willen hebben.”

Stel dat een merk voor het eerst wil gaan samenwerken met een YouTube-creator. Wat zijn jouw drie belangrijkste tips/adviezen?

“1: Wees direct. Laat precies weten wat jij van de YouTuber wilt zien. Maak altijd een contract waarin je precies vastlegt wat jij verwacht van de YouTuber/creator. Op deze manier krijg jij wat je wilt en zal niemand klagen dat iets nooit was benoemd.”

“2: Geef de creators vrijheid. Meestal weten de creators het beste wat hun kijkers het liefst willen hebben. Dit zal leiden tot een toename in de views en downloads en zorgt voor een betere promotie voor je product of service.”

“3: YouTubers werken niet gratis. Wees eerlijk en bied altijd een vergoeding aan – en nee, couponcodes of uitstapjes tellen niet. Ik heb zelf bijvoorbeeld editors, thumbnail designers en managers in dienst. Als ik gratis moet werken, kan ik hen niet betalen.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!