Gelijktijdig met de opkomst van online content is ook de contentmarketeer enkele jaren geleden begonnen aan een opmars. Contentmarketeer zijn lijkt mij niet eenvoudig. Zo nu en dan kom ik een uitstekende professional tegen, maar het vak van de contentmarketeer wordt behoorlijk omlaag gehaald door lui die wel "content is king" roepen, maar dit beginsel vervolgens zelf niet naleven. Waarom zijn zo veel contentmarketeers blind voor de waarheid en doof voor kritiek? Veel, heel veel content is simpelweg niet goed genoeg. En hier is waarom.
Dagelijks stroomt mijn inbox over met plaatsingsverzoeken. Soms zit hier waardevolle content tussen: een lezer die zelf een fantastisch recept heeft bedacht, een eigen custom bike heeft gebouwd of een te gek eigen verhaal heeft geschreven. Dergelijke bijdragen publiceer ik graag, met naamsvermelding, link en the whole shabam uiteraard.
Overcompensatie
Helaas zijn dit slechts de spreekwoordelijke krenten uit de pap, want het merendeel van deze verzoeken is van het tenenkrommende soort en bovendien niet van betrokken lezers. Nee, de meeste verzoeken zijn afkomstig van contentmarketeers die de pure wanhoop om hun content geplaatst te krijgen verhullen in een arrogante benadering die riekt naar overcompensatie. Dat je maar uiterst dankbaar mag zijn dat jíj hun content mag plaatsen, want zij hebben namelijk iets "dat echt bij je past en interessant is voor jouw lezers".
Woorden van dergelijke strekking worden vrijwel altijd gevolg door volstrekt generieke content of totale noninformatie. Vorige week nog kwam er weer zo'n orakel binnen met het dringende verzoek of ik een artikel wilde plaatsen. Ik begreep uit zijn boodschap dat het een aanwinst zou zijn voor mijn titel. 70 procent van de mannen had iets en 30 procent had het niet. Wat dit 'iets' precies was, weet ik niet eens meer. Ik probeerde het mij tijdens het schrijven oprecht voor de geest te halen om jou als lezer van dit stuk te vermaken. Maar het lukte mij niet, zó nietszeggend was het stukje informatie dat mij werd aangeboden.
Dat je maar uiterst dankbaar mag zijn dat jíj hun content mag plaatsen, want zij hebben namelijk iets "dat echt bij je past en interessant is voor jouw lezers".
Lachwekkende verontwaardiging
Dat extern aangeboden content in de ogen van een hoofdredacteur niet geschikt is of niet voldoet, is tot daar aan toe. Maar de totale verontwaardiging van de aanbieder als je besluit om er niets mee te doen, is ronduit lachwekkend. Ik zal vertellen waarom.
- Je stuurt een (verkapte) commerciële boodschap (en reageert dan boos als ik je onze advertentietarieven stuur).
- Je claimt dat jouw content interessant is voor onze doelgroep, maar deze is in werkelijkheid een complete mismatch.
- Je hebt je overduidelijk niet verdiept in de content van de titel die je benadert.
- Jouw content is compleet irrelevant, nietszeggend, generiek, gedateerd of onvoldoende uitgewerkt.
- Jouw aanhef verraadt dat je deze content bij talloze andere partijen hebt aangeboden.
- Een link exchange tussen ons en een of andere obscure site is op geen enkele manier van enige waarde.
- Jouw voorstel tot het veelal gratis plaatsen van content weegt op geen enkele wijze op tegen de exposure en mediawaarde die plaatsing genereert.
- Jouw content staat vol met spelfouten en is taaltechnisch veel te zwak.
- Jouw content is een slappe imitatie van de content die je al op de titel zelf vindt.
Kom met iets goeds. Want als je met iets komt dat een meerwaarde heeft ten opzichte van onze eigen content, dan zal ik de eerste zijn om dat te erkennen.
Samengevat: de content is meestal van een bedroevend niveau en de houding van contentmarketeers is neerbuigend en beledigend.
Kom met iets goeds. Want als je met iets komt dat een meerwaarde heeft ten opzichte van onze eigen content, dan zal ik de eerste zijn om dat te erkennen. Ik zal jouw content omarmen én een interne vergadering beleggen om te achterhalen waarom jouw partij dat beter kon dan mijn eigen ervaren redactie.