Vruchteloze zoektocht naar marketingbaan

Vruchteloze zoektocht naar marketingbaan

Veel marketeers speuren naar een nieuwe uitdaging, maar hebben tijdens hun zoektocht last van de crisis. Dit komt naar voren uit het eerste Nationale Marketing Werk- en Salaris Onderzoek 2012, uitgevoerd door Berenschot in samenwerking met MarketingTribune en USG Capacity. Er zijn over de gehele linie gezien dan ook steeds minder marcomvacatures. Dat blijkt duidelijk uit onze rapportages over het vacatureverloop voor marketing- en communicatiefuncties. Dit is geen nieuws, maar deze evoluerende kennis biedt wel steeds nieuwe inzichten. Ook voor ons als arbeidsbemiddelaar. Een aantal uitspraken uit de praktijk.

Van de 474 respondenten uit het onderzoek is 41 procent op zoek naar een nieuwe marketingbaan. Marketingprofessionals willen zichzelf graag verder ontwikkelen. Ze kunnen echter geen andere baan vinden en blijven daarom waar ze zijn. Hoe komt dat?

Wat wij zien en horen, van en bij klanten en kandidaten.

Minder functies

  • Afdelingen marketing en communicatie moeten steeds meer doen met minder middelen en mensen.
  • Deze afdelingen zijn de afgelopen jaren vaak met meer dan 25 procent gedownsized.
  • Middelmanagement wordt steeds vaker uit de hark gesneden. Teamleiders verdwijnen en het management stuurt de adviseurs direct aan.

Meer taken

  • Marketing- en communicatiefuncties komen steeds meer op één lijn te liggen.
  • Specialisten worden ingezet voor advies, maar moeten ook met de voeten in de klei staan. Generalisme is een kwaliteit op zich. Operationele taken worden steeds vaker intern afgehandeld. Geen adviseur of bureau, de directeur maakt de powerpoint wel.

Andere opzet

  • Adviseurs komen steeds meer decentraal in de organisatie terecht.
  • Er zijn veel gedwongen zzp'ers. Dit zijn professionals die eigenlijk liever in loondienst willen, maar om diverse redenen voor zichzelf gaan werken.

De kracht van marktwerking

De oeroude wet van de marktwerking geldt nog steeds: vraag en aanbod dienen in evenwicht te zijn. Dat is op het moment niet het geval. Dit levert voor diverse partijen problemen op.

De tarieven van interimmers dalen door het stijgende aanbod (van concurrenten) en de dalende vraag (door kostenbesparingen van organisaties). Tevens loopt de opdrachtduur terug. Budgetten zijn lager en men is veel kritischer op verlengingen. Er zijn minder opdrachten terwijl er meer mensen vaker op zoek zijn naar werk.

Arbeidsbemiddelaars worden daardoor overspoeld door mogelijke kandidaten. Bij een interim-opdracht komen binnen drie uur geregeld meer dan 100 reacties binnen. Het is een steeds grotere uitdaging om op tijd te reageren op deze grote respons. Het aantal reacties is soms zo overweldigend, dat bemiddelaars met man en macht moeten bellen en mailen om inhoudelijke reacties, afwijzingen of uitnodigingen voor vervolggesprekken uit te laten gaan.

En dan is er uiteindelijk voor elke functie maar één kandidaat die de baan krijgt. Geen wonder dat de meeste zoektochten naar marketingbanen vruchteloos zijn. Er zijn op het moment nu eenmaal niet genoeg banen te vergeven.

Is dit rocket science? Of een inzicht als E=MC²? Nee hoor. Maar we roepen het maar eens even eerlijk. Het is de realiteit en die mag gezegd worden. Wat zie jij in de markt gebeuren?


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Fijn zo'n eerlijk en duidelijk verhaal. Zeer herkenbaar. Ik zie inderdaad veel marketing en communicatie collega's die allemaal op zoek zijn naar een andere - en allemaal dezelfde - baan c.q opdracht. Ik richt me nu op het MKB met mijn activiteiten en ik bied dan 4, 8 of 12 uur ondersteuning per week. Deze bedrijven hoeven zelf niemand aan te nemen en er zijn geen langdurige arbeidscontracten. Deze trend past gelukkig goed bij hoe ik werk, maar het blijft een uitdaging natuurlijk! Ook de verschuiving van marketing en.of communicatie naar 'sales' is iets wat mij opvalt.

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij Angelique. Wat me verder opvalt is dat door grote organisaties branchespecialisten worden gevraagd. Mensen die bijvoorbeeld 4 opdrachten of een langere tijd bij een bank hebben gewerkt. Bedrijven hebben nu eenmaal de keuze en vinden dit een veilige gedachte. Maar tilt 'veilig' organisaties naar een hoger plan?

    In deze economie lijkt het me voor bedrijven juist interessant om te excelleren. En een generalist te nemen die doorgaans creatiever denkt.

    Het MKB ziet daarin vaker een toegevoegde waarde. Ook omdat men maar 1 persoon hoeft in te zetten voor verschillende marketing-/communicatievraagstukken, in plaats van een groter bureau. Als creatieve generalist zet mijn kennis daar dan ook graag in.

    geplaatst op
  • Dit artikel spitst zich met name toe op marketeers die op zoek zijn naar een 'andere' baan, Wat hier in mijn ogen nog ontbreekt is een even zorgelijke tendens; namelijk dat er inmiddels ook een hele grote groep afstudeerders (20-30jr, WO/HBO Marketing) is die überhaupt geen passende baan kan vinden.

    Redenen hiervoor zijn al deels benoemd in dit artikel. Maar uit ervaring (ik ben zelf -helaas- een starter) heb ik gemerkt dat dit komt doordat mensen inderdaad langer op hun plek blijven zitten, de uitdaging en ontwikkelingsmogelijkheden niet zoeken in een promotie (verticaal) maar juist bij een ander bedrijf (horizontaal) of er reorganisaties plaatsvinden volgens de FIFO-methode. Daardoor is er veel concurrentie tussen sollicitanten met 0-1 jaar werkervaring en 1+ jaar werkervaring.

    Ik ben erg benieuwd of dit herkenbaar is en of hier ook al een gedegen onderzoek naar is gedaan. Mocht iemand dit lezen en juist op zoek zijn naar een groen blaadje, schroom dan niet om contact met mij op te nemen!

    geplaatst op
  • Leuk artikel. Naar mijn mening komt het ook door de manier van solliciteren. Bijna iedereen solliciteert op de standaard "old fashion" manier. Die werkt prima toen er nog genoeg banen waren, maar nu niet meer. Sollicitanten moeten hierin dus veranderen. Probeer jezelf al te onderscheiden tijdens het solliciteren, door het anders te doen dan de rest! Je moet niet op de stapel met brieven terecht komen, maar opvallen zodat ze je onthouden!

    Dit wordt totaal niet gestimuleerd vanuit hoge scholen of universiteiten. Doordat het aanbod groter is dan de vraag, moeten studenten al voorbereid worden. Dat gebeurd nu niet.

    geplaatst op
  • Het is natuurlijk niet verrassend dat in deze tijd ook de marketingbanen onder druk staan. Steeds meer mensen zijn op zoek naar steeds minder banen. Dat komt ook in andere sectoren voor.
    Wat ik vaak tegenkom in mijn praktijk is inderdaad dat de marketeers zelf in hokjes denken: 'Ik heb jarenlang dit of dat gedaan en kan/wil dus ook niet daarbuiten kijken' - dit wordt als aangehaald aangemoedigd door de werkgevers die juist zoeken naar mensen met specifieke achtergronden. Voor de lange termijn is dat killing.
    Daarnaast: marketeers zouden toch ondernemend moeten zijn? Denk in mogelijkheden, buiten de bestaande hokjes. De wereld verandert, dus je moet ook met andere modellen kunnen en willen werken dan de traditionele. En ik maak graag kennis met ondernemende marketeers die dit aanspreekt. Er ligt een wereldmarkt voor ze open.

    geplaatst op
  • Door te stellen dat organisaties moeten downsizen en steeds meer met minder moeten doen, wordt mijns inziens wel voorbij gegaan aan een belangrijke ontwikkeling:
    Online kanalen zijn inmiddels volwassen, arbeidsintensieve magazines en krantenadvertenties zijn verdwenen. Hierdoor kan een organisatie veel meer met minder Euros. De arbeidsproductiviteit is toegenomen, een trend die in zoveel meer sectoren heeft plaats gevonden.
    Daarnaast zien steeds meer organisaties in dat een strikte scheiding van communicatie en marketing in aparte afdelingen niet bijdraagt aan uniform, authentiek en kwalitatief contact met de klant. Het samenvoegen gaat eerder ten koste van het aantal FTE’s, dan dat er mensen bijkomen.
    Door de crisis de schuld te geven rekenen we ons dus ten onrechte rijk. Ook na de crisis blijven er genoeg redenen die een rem zetten op het aantal marcomvacatures.

    geplaatst op
  • Duidelijk verhaal. Was er al bang voor. Ik mis alleen hoe we ermee om kunnen gaan en hoe we dit kunnen oplossen. Heeft niemand een idee? zelfs de regering vindt de hypotheken belangrijker dan al die werkzoekenden.

    geplaatst op
  • Onderzoek, uitkomst, reacties (behalve Tom van den Berg)...allemaal dominante logica. Daarom geen fruit!
    (Terecht overigens marketingwerkzoekenden!)

    geplaatst op
  • Ik ga helemaal met Tom mee. Hoeveel doen marketers aan hun eigen marketing? Dat er minder banen zijn, is duidelijk door de crisis. Maar voor een goede marketeer is het toch een geweldige uitdaging om juist nu op te vallen! Doe iets onderscheidend, iets speciaals waaruit blijkt dat je idd die top marketeer bent. Stuur b.v. geen standaard cv, maar maak er iets moois van zoals een Visueel CV bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • @Danny. Ben het totaal niet met je stelling eens. Ook ik kreeg vaak te horen dat ik moet opvallen met mijn motivatie en cv. Echter uit de praktijk blijkt dat recruiters/HR mensen echt de tijd niet nemen om een powerpoint of prezie of pinterest door te nemen. Ze hebben meer te doen bij 300 reacties. Daarnaast ben je niet de enige die op wil vallen. Men snapt ook wel dat als je een marketeersbaan zoekt, dat je dat wel bent en dat hoef je niet perse te bewijzen met op te vallen. Het is gewoon een lastige tijd qua vraag en aanbod. We zullen geduld moeten hebben. Banen vind je sowieso bijna alleen maar via-via en via netwerken. De speld in de hooiberg zoeken heeft geen zin. Zonde van je tijd.

    geplaatst op
  • @Ingrid een bedrijf die één of andere domme hr medewerker cv's laat beoordelen, het niet waarderen als er iets non-standaard voorbij komt, kan je je afvragen of dat wel organisaties zijn waar je überhaupt wilt werken. Tevens, niet alle vacatures worden meteen geplaatst. Een open sollicitatie wil daarom nog weleens deuren openen, en dan is het ook raadzaam om juist op te vallen door net iets anders te doen dan anderen. Netwerken en via-via is inderdaad een effectieve manier. Maar ook hier geldt, hoe zorg je ervoor dat je bij mensen op het netvlies blijft staan: doe iets memorabels, anders, unieks. Met een standaard CV lukt dat je niet. Iedereen kan roepen dat ie marketeer is. Maar waar blijkt dat uit? Daden spreken luider dan woorden. Bewijs maar dat je anders bent. Ik deel je mening dat het een lastige tijd is, een reden om zaken juist anders aan te pakken wil je een ander resultaat boeken.

    geplaatst op
  • @Ingrid de bedoeling van marketing is dat je iets doet dat aansluit bij de wensen van de doelgroep en dat je snapt hoe de waardeketen in elkaar zit. Voor jou betekent dit min of meer..

    Ingrid :-) <- Recruiter <- HR <- Marketing Manager <- Marketing Doelstellingen...

    (En dan kan het best zo zijn dat een pinterest of ppt opsturen niet helemaal het juiste is om te doen.)

    geplaatst op
  • De concurrentie wordt gewoon een stuk hoger. Er komen veel studenten van school die direct op zoek zijn naar een nieuwe baan in de marketing en communicatie. Deze studies zijn vaak populair omdat een communicatiestudie lekker algemeen is en vaak gekozen wordt door mensen die nét niet weten wat ze moeten doen.

    Zorg gewoon dat je jezelf onderscheid in brief, CV en personaliteit. En dan bedoel ik niet per se dat je CV er als een kermisattractie moet uitzien. Zorg dat je de juiste werkervaring en referenties hebt. Het gaat er niet om wat je kent, het gaat om wie je kent. Triest, maar nog steeds waar; hoe cliché het ook is.

    geplaatst op
  • @Rick, ik weet wat de bedoeling van marketing is. We hebben het hier echter over solliciteren en niet de betekenis van marketing.

    Zouden van de 300 reacties, waarvan 50 creatief en opvallen, nu echt alleen die 50 met pinterest, etc bekeken worden?

    Zie de blog van Marion Kremer op Wordpress.com. Zij heeft onderzocht wat recruiters/ bedrijven van het creatieve cv/brief vonden. Een groot deel vind het onzin en let er niet op. Die noemen ons: malloten die alles maar doen om op te vallen. Het staat toch echt bij wie het leest. En dat is iedere keer weer anders.

    geplaatst op
  • Er is ook niet 1 gouden formule. Je moet volgens mij de werkwijze pakken, die bij de organisatie, situatie en vooral bij jezelf past.

    Je kan het als sollicitant op verschillende manieren aanpakken.
    1) Naar iedere vacature die je tegenkomt en enigszins past, stuur je cv en motivatie. Volume is groot, conversiepercentage is laag. Doe je het vaak genoeg, dan kom je er wel.
    2) Andere manier is dat je precies uitzoekt in de organisatie wie je moet hebben. Via via probeer je in contact te komen of beter nog je zorgt vanuit je netwerk voor een mooie aanbeveling. Je gaat hiermee recht op je doel af, in veel gevallen dus de marketing manager of een van de teamleiders. Probeer raak te schieten. Zit je, voor jouw ideale job, een niveau te hoog in de organisatie dan dalen je kansen. Deze werkwijze in ook effectief als er nog geen vacature is. Tegelijk kost netwerken veel tijd en kan je er niet van de ene op de andere dag mee beginnen noch mee stoppen.
    3) Je kan ook gaan voor de vakinhoud. Je spelt te vacature, doet goede research op alle marketingactiviteiten en uitingen van de organisatie. Je probeert precies te weten te komen wat er nodig is. Jouw sollicitatie wordt dan een vlammend betoog, pitch of business case waarom jij hen het beste kan helpen.
    Met deze informatie kan je volgens mij ook inschatten hoe jouw CV eruit moet zien. Zoekt de organisatie creativiteit, dan is een fleurig Pinterest-CV op z’n plaats. Hebben ze met name behoefte aan iemand die zorgt dat er veel meters gemaakt worden, dan spits je je CV toe op projecten en geboekte resultaten. Merk je dat de organisatie sterke inhoudelijke kennis belangrijk vindt of juist nodig heeft, dan maak je dat stuk prominenter in je CV.
    Welke werkwijze je hanteert, hangt af van je eigen kunnen. Je kan jezelf niet plat verkopen als juist liever op de inhoud leunt. Ben je juist wel een verkooptalent dan moet je dat gebruiken en niet teveel de expert uithangen.
    Je ziet deze verschillende manieren van werken volgens mij ook terugkomen bij de verschillende recruitmentbureaus.

    geplaatst op
  • De uitkomsten van het onderzoek zegt een hoop over bedrijven, bedrijfsstrategie en ondernemerschap in Nederland.

    Kijkend naar de economie, nationaal en internationaal, is de conclusie gerechtvaardigd om te stellen dat de wereld niet stilstaat. Pas op de plaats en down sizing betekent per definitie stilstand of -nog scherper gesteld- achteruitgang.

    Met referte naar o.a. Buitenhof vandaag (24-2-2013; interview Van Rompuy) blijkt dat Nederland binnen de EU qua economie achterloopt in vergelijk met andere EU-landen, in het bijzonder mbt economisch herstel.

    Conclusie van het onderzoek zou kunnen zijn dat de kwaliteit van organisaties en ondernemerschap in Nederland achterloopt. Met alle gevolg voor werkgelegenheid.

    Ander te duiden scenario is dat het aanbod van Marketing en Communicatie potentieel in Nederland dusdanig van kwaliteit is dat organisaties zich niet geroepen voelen een beroep op het voorhanden potentieel te doen.

    Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat er altijd plek zal zijn voor goede marketing en communicatie professionals. Zeker vandaag de dag in de dynamiek herstructurering en verandering.

    Een visie helpt enorm; bij presentaties, discussies en sollicitaties. Met het delen van een visie kunnen potentiele werkgevers, vakgenoten en intermediairs hun voordeel doen.

    In mijn optiek helpen goede Marketing en Communicatie professionals mensen in organisaties om goed te converseren over hun organisatie en doelen.

    Intern om gestelde doelen op inspirerende wijze in samenwerking zo optimaal mogelijk te realiseren. Extern om het vertrouwen van het publiek te kunnen winnen.

    De conversaties sluiten aan bij het strategische beleid van de organisatie en de omstandigheden waarin de organisatie verkeert.

    Wanneer de relevante stakeholders vertrouwen en waardering hebben voor de organisatie is de basis voor succes van een organisatie gelegd.

    Het opbouwen en continueren van duurzame relaties met zowel interne als externe stakeholders is en blijft daarom van essentieel belang. Met de Marketing & Communicatie Professional in een initiërende, inspirerende en sturende rol als spin in het web.

    De mogelijkheden van de digitale wereld, met als DNA technologie gebaseerd op conversaties, bekrachtigt en legitimeert de initiërende en sturende positie van de Marketing & Communicatie Professional binnen de organisatie tot in lengte van dagen.

    Ik wens iedereen die het aangaat veel succes in het vinden van een nieuwe job.... of bij de bemiddeling van posities..... of bij de start van het zelfstandig ondernemerschap!

    Voor meer inspiratie mijn blog:
    http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/profiles/blogs/corporate-communicatie-2020-from-digital-with-love

    geplaatst op
  • "Sollicitant doet kip na" las ik vanochtend in de Intermediair. 't Moet niet gekker worden! Ik ben het eens met vele bovenstaande reacties dat marcom-mensen zich op creatieve manier moeten kunnen profileren en positioneren op de arbeidsmarkt. En dan bedoel ik als mens en niet als kip!
    Zelf ben ik vorige week 'eruit gepikt' als communicatietrainer omdat ik een flitsende Powerpoint(!)-voorstelling had gemaakt. Zet je vakkennis en kwaliteiten in: doelgroepgerichtdenken + kennis van middelen = dé combinatie om je concurrenten voor te zijn.
    Oh ja, en een lange adem of misschien een steuntje in de rug? (zie CarrièreBoost: http://bit.ly/XZ1Dg4)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.